Nordjysk erhvervseventyr: Vækster 411 procent på fem år
Foto: Morten Pedholt
Direktøren er godt tilfreds med de seneste års rejse.
Et ægte væksteventyr udspiller sig hos et firma i Støvring.
Firmaet HBC Group i Støvring fik for fem år siden en idé, som skulle vise sig at blive en guldrandet forretning.
På et halvt årti er det gået stærk, og HBC Group er nu repræsenteret i 80 lande verden over.
Henrik Bro Christensen har mange års erfaring i autobranchen. Hans firma HBC Group arbejder med bilpleje og leverer en lang række produkter, som skal få vores biler til at se gå godt ud som muligt. Han har ofte ærgret sig over, at bilfælge ofte ender på genbrugsstationen, når de har fået skader, fordi det er for dyrt og for omstændeligt at reparere dem.
- Tidligere har man forsøgt at reparere og male fælge hos en autolakerer, men det er svært at gøre det med de metoder, der er til rådighed. Når man for eksempel maler en fælg ved håndkraft, risikerer man let, at malingen løber, fordi det er svært at male en fælg med mange kringelkroge, siger stifteren og direktøren i HBC Group.
For fem år siden kom den første maskine på markedet. Siden er flere kommet til, så en række forskellige maskiner nu kan slibe, skære til, pudse, male og lakere beskadigede fælge, så de ser ud næsten som nye. Det har vist sig at være en rigtig god ide.
Omsætningen er nemlig vokset med svimlende 411 procent i samme periode.
- Det er gået rigtig stærk, og nogle gange går det lige stærkt nok. Vi har nu 800 maskiner stående i 80 forskellige lande, siger Henrik Bro Christensen, som er gået fra to ansatte på fælgreparationsdelen til nu at have 30.
HBC Group fremstiller og sælger maskinerne. Samtidig underviser firmaet folk i autobranchen i at betjene dem. Det tager blot en god dag at lære at betjene maskinerne.
- Vi har udviklet maskiner, som udfører et vanskeligt stykke arbejde, men som er nemme at betjene. Det har vist sig at være populært i hele verden, siger direktøren.
Der er ikke kun en økonomisk gevinst at hente ved det nordjyske erhvervseventyr. For der er også betydelige miljøgevinster at hente. Firmaets maskiner reparerede i 2023 1,7 millioner fælge. Det giver ifølge direktøren en årlig CO2-besparelse på 323.000 tons CO2 at reparere fælge i stedet for at smide dem ud. Men han tror nu ikke på, at bæredygtighed er årsag til succesen.
- Det er økonomien. Alle tjener lidt på denne her i det. Vi tjener penge, og det gør vores salgspartnere og de enkelte aktører i autobranchen også. Til sidst kommer det forbrugeren til gode, fordi det ca. er halv pris at få sine fælge shinet op som at købe helt nye. Og så er det da bare fedt, at der også er noget klimavenligt i det, siger Henrik Bro Christensen.