Nordjysk skole er ærgerlig over at være på påbudsliste: - Det forstyrrer
Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord
Selvom Øster Hornum Børneunivers erkender at have haft problemer med arbejdsmiljøet for medarbejderne, er de trætte af at blive nævnt på en liste to år efter, de tog hånd om problemet.
- De (lærerne) siger pokkers, det er træls, for det forstyrrer det gode arbejde, vi har gang i.
Sådan lyder udmeldingen fra skoleleder Trine Damsgaard, kort tid efter det kom frem, at Øster Hornum Børneunivers er offentliggjort som en af de 46 skoler i Danmark, der i løbet af de seneste tre år har fået et påbud fra Arbejdstilsynet for farlige arbejdsmiljøer for medarbejderne.
Onsdag præsenterede fagbladet Folkeskolen i samarbejde med Gravercentret – Danmarks Center for Undersøgende Journalistik - nye tal, der viser, at vold de seneste tre år har været så stort et problem, at Arbejdstilsynet har dømt arbejdsmiljøet til at være decideret sundhedsfarligt for skolens ansatte på 46 skoler.
Øster Hornum Børneunivers er én ud af i alt fire skoler fra Nordjylland. De andre skoler er Dronninglund Skole i Brønderslev Kommune, Gregers Krabbe Friskole i Rebild Kommune og Tingstrup Skole i Thisted Kommune.
Det farlige arbejdsmiljø, der er givet påbud for på de mange skoler, er beskrevet som blandt andet fysisk eller psykisk vold, trusler eller traumatiske belastninger. Noget, der ifølge eksperter, kan føre til psykiske lidelser som angst og stress.
Vold i indskolingen
Hos Øster Hornum Børneunivers var udfordringen ifølge Arbejdstilsynet, at risikoen for vold ikke var forebygget tilstrækkeligt. Og at der forekom vold i indskolingen. Episoderne var med slag, spark og lignende, står der i rapporten.
Blandt andet skulle skolen arbejde med et bedre system til at registrere de voldelige episoder. Noget, der, ifølge Trine Damsgaard, blev handlet på med det samme, og som der nu er styr på - også i forhold til Arbejdstilsynet.
- Der har været en god samtale omkring, hvordan vi får registreret og arbejdet med det, og det har vi også fået en positiv tilbagemelding fra Arbejdstilsynet på, at de er meget tilfredse med det arbejde, vi har lavet, siger Trine Damsgaard.
Det gør Øster Hornum Børneunivers nu
Sådan beskriver skoleleder Trine Damsgaard de initiativer, de har taget i brug efter påbuddet blev givet.
For at forebygge risiko for vold i indskolingen, er der afholdt fællesmøde, med fokus på registrering og håndtering af hændelser med udadreagerende adfærd fra pressede og frustrerende elever. På mødet blev der aftalt følgende:
Når der er hændelser med udadreagerende adfærd, skal de registreres på ”skema til registrering af vold og trusler”, så man sikrer systematisk registrering og behandling af alle hændelser.
Skemaer ligger på kontoret. Når skemaet er udfyldt, skal det afleveres til arbejdsmiljøgruppen - AMR/Leder, der sørger for viderebehandling, herunder drøfter reaktioner på episoden, iværksætter nødvendige tiltag og forebygger at det sker igen.
Ved en hændelse hvor medarbejderen har angivet at være påvirket med en score over 5, drøftes hændelsen med det samme, så der er mulighed for at tage handling samme dag. I denne drøftelse bliver der også lavet en fælles vurdering af, om der skal tilkobles en krisepsykolog.
Foruden den systematiserede registrering og behandling hændelser, er der igangsat følgende pædagogiske tiltag:
Ved særlige udfordringer med elever, der har meget komplekse problemstillinger, bliver der tildelt ekstra personaletimer, så man er flere voksne omkring barnet/eleverne, til at indgå i den samlede opgaveløsning.
I konkrete tilfælde kan konfliktløsningen for en presset elev være, at eleven får tildelt en anden opgave, og trækkes – midlertidigt - ud af den almindelige klasseundervisning. Det giver mulighed for at ”få ro på” situationen, samtidig med at eleven bliver sat i en kontekst, der er mere overskuelig og mindre frustrerende for eleven.
Herudover er der i skoledelen igangsat et kompetenceudviklingsforløb med fokus på den fælles kerneopgave. Her vil et af omdrejningspunkterne bl.a. være, hvordan medarbejderne i indskoling og mellemtrin kan fordele og koordinere ressourcer, når der opstår situationer, hvor der er brug for noget ekstra.
Med disse tiltag er det Rebild kommunes opfattelse at arbejdet i indskolingen er planlagt, tilrettelagt og udført, så risikoen for vold er effektivt forebygget.
Kilde: Folkeskolen.dk
Skoleformand: Øv dag
Selvom skolen erkender påbuddet og de problematikker, de har haft, så er de ærgerlige over at være blevet offentliggjort på en kedelig liste, flere år efter, at de begyndte at arbejde med problematikken.
- Det er en træls liste at være på, og det er en gammel sag, man har fundet, og derfor forstyrrer den det arbejde, vi har lige nu på skolen. Så det er en øv dag at vågne op til, siger formand for skolebestyrelsen, Søren Timmermann Olesen.
Men kan du forstå, at listen bliver offentliggjort, og at der kommer fokus på emnet?
- Ja sagtens, fordi det omhandler vores medarbejdere og deres tryghed på arbejdet, og det er et vigtigt arbejde, at de er trygge, fordi de skal lære vores børn og uddanne vores børn, og det kræver tryghed. Hvis lærerne ikke er trygge, så har de svært ved at give den tryghed videre, siger Søren Timmermann Olesen og pointerer, at de gerne vil lægge påbuddet bag sig nu.
- Der har været en udfordring, og den har vi håndteret, og når man snakker med medarbejderne i dag, så siger de også, at vi er et andet sted i dag.
Berørt over situationen
Ifølge skoleleder Trine Damsgaard har det sat sine spor på lærerværelset, at være nævnt på listen i dag.
- Det gør noget ved os alle som skole, som en del af byen - det berører os alle, siger hun og forklarer, at lærerne også har givet udtryk for, at de synes, det er træls.
- De synes, vi har en god udvikling lige nu, som faktisk ryger et par skridt tilbage. Men jeg har indtrykket af, at vi er gode til at samarbejde ledelsen og medarbejderne imellem, og at de er trygge i hverdagen og ved mig som leder, siger hun.
Ifølge Trine Damsgaard er det umuligt at have fuld styr på problematikken, da hun mener, at der altid vil være områder, hvor de som skole kan forbedre sig.
- Vi tager det alvorligt, og det arbejde omkring fællesskaberne, og hvordan vi gør i forhold til problematikken, fylder faktisk rigtig meget på skolen. Men det vil aldrig blive helt perfekt, for vi vil aldrig kunne se os fri fra, at der vil opstå ting. Men det er væsentligt at have en god systematik omkring det, siger Trine Damsgaard.
Øster Hornum Børneunivers har også efterfølgende ansat en inklusionsvejleder til at hjælpe med fællesskaberne på tværs i skolen.