Nyt brandslukningsudstyr til en verden med flere elbiler

Vand alene kan ikke slukke en brand i el- og hybridbiler med batteri, som der kommer flere og flere af på de nordjyske landeveje. Det har Aabybro-virksomheden Jøni fundet en del af løsningen på.

En brændende bil med store flammer og brandfolk tæt omkring for at sprøjte vand ind i flammerne og slukke ilden. Situationen har vi alle set mange gange både i nyhederne på TV og på film. 

Meget peger dog i retning af, at situationen ofte vil udspille sig anderledes i fremtiden i takt med, at der kommer flere og flere batteridrevne køretøjer på vejene. En brand i et batteridrevet køretøj kan nemlig ikke stoppes lige nu og her med store mængder vand, som man ellers har gjort det. 

Flere løsninger på vej

Den nordjyske virksomhed, Jøni, har set udfordringen og har allerede nu produkter ude og blive testet i virkeligheden og flere nye produkter på vej. Virksomhedens produkter kan hjælpe blandt andre brandfolk, private og autoværksteder med at få kontrol over brande i el- og hybridbiler. 

Danske beredskaber vurderer lige nu, om de vil bruge brandslukningsudstyret, efter at det for nyligt blev præsenteret for dem og en række fagfolk, skriver FDM. Udstyret bliver allerede brugt og testet hos Beredskab Øst, viser de på deres Facebook-side. 

quote Med de mange elbiler på vejene, så er der også en risiko, når eksempelvis Falck afleverer en bil, der har været brand i, hos en autoforhandler midt om natten, hvor der ikke er nogen, der kan overvåge den.

Jan Nyrup Pedersen, salgschef, Jøni.

Brande i elbiler opfører sig ikke på samme måde som en brand i en benzin- eller dieselbil. Batterierne i elbilerne brænder nemlig anderledes end en normal brand, så man kan ikke kvæle ilden ved at fjerne ilten, som man ellers kan. Man kan derfor ikke slukke ilden med vand, men vanddampene fra det nye udstyr kan sænke temperaturen i den brændende bil, og det kan gøre at man kan bremse branden og sørge for, at den ikke spreder sig til andre biler eller bygninger i nærheden. 

Brande i elbiler kan være svære at slukke, og der er stor risiko for genopblusning, lyder det fra Jan Nyrup Jensen, der er salgschef hos Jøni i Aabybro
Brande i elbiler kan være svære at slukke, og der er stor risiko for genopblusning, lyder det fra Jan Nyrup Jensen, der er salgschef hos Jøni i Aabybro
Foto: Kasper Mousten (Privatfoto)

Meget giftig røg

Røgen fra en brændende elbil er så giftig, at selv røgdykkere ikke kan arbejde i nærheden af den i længere tid end ti minutter af gangen, hvis den står i et lukket rum, og det er derfor ekstra vigtigt hurtigt at få ilden under kontrol. 

Jan Nyrup Jensen, der er salgschef hos Jøni i Aabybro, har lavet opfindelsen med henblik på, at kunne bringe brande i el- og hybridbiler under kontrol.

- Vi har flere udgaver af brandslukningsudstyret allerede nu. Blandt andet en som brandvæsenet kan bruge, en forebyggende og en mere mobil udgave til at have på parkeringsdæk på færger, hvor der ikke er meget plads. Vi vil sørge for, at brandfolk kan få det bedste udgangspunkt, siger Jan Nyrup Jensen, der er salgschef hos Jøni i Aabybro.

Store muligheder i en grøn fremtid

Og der er store perspektiver i at lave produkter inden for det her område, vurderer Jan Nyrup Jensen. .

- Vi har også en robot på tegnebrættet, der kan fjerne brændende elbiler, men der mangler vi en officiel bestilling, før vi får den gjort helt klar, siger Jan Nyrup Jensen.

Udsigt til 46 gange flere elbiler i løbet af det næste årti

Antal elbiler i 2020:      21.500

Antal elbiler i 2030: 1.000.000 

Antallet af elbiler i 2030 svarer til at cirka en tredjedel af Danmarks biler vil være elbiler. 

Kilde: dst.dk

Virksomheden har allerede nu en container i brug med cirkulering af vand i bunden, hvor man placerer elbiler, når der er risiko for at ilden blusser op igen. 

- Containerne er tiltænkt, så man kan fjerne el- og hybridbiler, der har været i brand fra kritisk infrastruktur som motorvej eller fra et tæt bebygget område uden at risikere, at de bryder i brand igen, for det kan de her litiumbatterier ellers godt. De kan bryde i brand indefra, da det er en kemisk brand, der ikke skal have ilt, siger Jan Nyrup Jensen.

Forebyggelse er en nødvendighed

Jan Nyrup Jensen er ikke i tvivl om, at det er nødvendigt at gentænke, hvordan man skal håndtere brændende biler efter indtoget af batteridrevne el- og hybridbiler, da risikoen er en anden end ved traditionelle biler med brændselsmotorer.

- Med de mange elbiler på vejene, så er der også en risiko, når eksempelvis Falck afleverer en beskadiget bil hos en autoforhandler midt om natten, hvor der ikke er nogen, der kan overvåge den, fordi de kan bryde i brand igen indefra, siger han.

Her kommer virksomhedens forebyggende brandslukker til sin ret ifølge Jan Nyrup Jensen.

- Hvis elbilerne, der har været ild i, placeres over vores produkt, så vil yderligere varmeudvikling sørge for, at der vil blive sat gang i dyserne, så bilen vil blive kølet ned ved hjælp af meget fine partikler vand. Og det vil ved hjælp af en alarm kunne give mulighed for, at en medarbejder kan nå at ankomme, så man kan undgå yderligere skade, brand og giftige dampe, siger Jan Nyrup Jensen.



Seneste nyt

fra Nordjylland