Yuri har diabetes og får hjælp af ny app og VR-spil til at forstå sygdommen
Det første barn, der har fået mulighed for at anvende Sten-O Starter er Yuri Kryspin Grabowski på 8 år, der har fået konstateret type 1-diabetes i starten af september.
Det bliver nu lettere for børn og unge i Nordjylland at mestre diabetes, når de får diagnosticeret den kroniske sygdom. Steno Diabetes Center Nordjylland lancerer i samarbejde med børneafdelingerne i Aalborg og Hjørring et nyt digitalt univers, Sten-O Starter, der skal kommunikere om diabetes i børnehøjde.
Når et barn bliver indlagt på børneafdelingerne i Aalborg eller Hjørring med nyopdaget diabetes, er papirstung materiale udskiftet med digital læring, øvelser, personlige diabeteshistorier og spil i virtual reality.
Steno Diabetes Center Nordjylland, der er kraft- og videnscenter for Region Nordjylland, har udviklet et nyt digitalt univers med figuren Sten-O i centrum, og figuren skal guide børnene gennem sygdommen på en positiv og engagerende måde:
- Vi ønsker med Sten-O Starter at kommunikere via platforme, som børnene kender eller allerede anvender i deres hverdag og udnytte de muligheder, som digitalisering og teknologi rummer for læring. Målet er at styrke børnenes lyst til at ville mestre deres diabetes, fortæller projektleder Pernille Mejer Højholt fra Steno Diabetes Center Nordjylland.
Brug af app og virtual reality
Sten-O Starter bygger på en app til mobil eller tablet, der gennemgår alle vigtige elementer, når man har diabetes, fx blodsukker, insulin, kost og motion. Der er i app’en indlejret en række interaktive spil og øvelser, hvor børnene kan repetere og træne de nødvendige kompetencer. Herudover er der videofortællinger og videoinstruktioner med børn og unge, der selv har diabetes.
Det første barn, der har fået mulighed for at anvende Sten-O Starter er Yuri Kryspin Grabowski på 8 år, der har fået konstateret type 1-diabetes i starten af september.
- Jeg synes, at det har været sjovt at lære om diabetes og prøve quizzer i Sten-O Starter. Jeg synes, at Sten-O er god til at vise, hvordan det er at have diabetes og jeg har bl.a. lært, hvad jeg skal gøre, hvis mit blodsukker bliver lavt, fortæller Yuri Kryspin Grabowski.
Sten-O Starter omfatter også brug af virtual reality (VR). Her er der udviklet to spil, som bygger ovenpå app’ens indhold om kost. Spillene skal med VR-brillerne træne det nødvendige kendskab til forskellige kosttyper, herunder særligt kulhydrater, og hvordan de påvirker blodsukkeret på forskellig vis.
VR-brillerne kan lånes med hjem i den første tid, så man kan spille med familie og venner og også lære dem om diabetes.
Sten-O-Starter hjælper sygeplejersker
Det er vanskeligt at blive diagnosticeret med en sygdom, især når man er barn. Sten-O Starter er bygget til at gøre et opstartsforløb lidt sjovere og ikke mindst mere forståeligt.
Diabetessygeplejerske Signe Buch Skinbjerg fra Aalborg Universitetshospital tror på, at Sten-O-Starter vil blive en stor hjælp for børneafdelingerne i Nordjylland, der både skal bruge universet til undervisning og formidling.
- Det er vigtigt, at vi fra start hjælper børn og unge med at opnå færdigheder til at forstå og håndtere deres diabetes, og ikke mindst lære dem, at man sagtens kan leve et godt liv med diabetes. Sten-O Starter er et velfungerende værktøj til os som sygeplejersker for at lære fra os og mindst lige så godt et værktøj til børnene selv, siger hun.