Stålfirma fra Thisted leverer hallerne til historisk brobyggeri
Foto: Søren Bidstrup / Ritzau Scanpix
Den gamle Storstrømsbro bliver suppleret med en ny bro i 2022.
Thisted-virksomheden CSK står for at levere fire enorme produktionshaller til byggeriet af Storstrømsbroen.
Storstrømsbroen bliver, når den står færdig i 2022, Danmarks tredjestørste bro efter Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
Broen bliver bygget af det italienske konsortium SBJV, men bag store dele byggeriet står flere danske leverandører og underentreprenører. En af dem er Thisted-virksomheden CSK, der konstruerer og fremstiller stålkonstruktioner til alle former for byggeri.
CSK står for at levere og monterer fire enorme produktionshaller, hvor elementerne til broen skal laves.
I Thisted, hvor virksomheden har hovedsæde, glæder salgsdirektør Jens Søndergaard sig over samarbejdet med de italienske brobyggere og ordren på produktionshallerne på godt 30 millioner kroner.
- Vi er naturligvis godt tilfredse med, at vi endte med at få ordren i skarp konkurrence med polske og rumænske firmaer. Det viser, at vi ikke alene er konkurrencedygtige på kvaliteten, men også prisen i forhold udlandet, siger Jens Søndergaard.
Blandt de større opgaver
De fire haller, hvor den største er 305 meter lang, 53,5 meter bred og 25 meter høj, består af et stort stålskelet beklædt med vægplader. I hallerne skal alle dele af broens støbes såsom fundamenter, bropiller og brodragere.
De færdige elementer er så store og tunge, at de ikke kan flyttes med almindelige kraner. I stedet køres de på særlige kranvogne ud til det havneanlæg, hvorfra de på pramme udskibes til brostedet i Storstrømmen, hvor broen skal samles.
- Hver opgave har sine egne særlige kendetegn. Hallerne til byggeriet af Storstrømsbroen hører bestemt til blandt de større, hvor vi både leverer stålskelettet og montagen. Og så er de bygget til at kunne genbruges – enten på Masnedø, hvor de står nu, eller til andre projekter andre steder i landet, siger Jens Søndergaard.
De første to haller er blevet opført. CSK forventer, at de sidste to haller, hvoraf den ene er den største hal, vil stå færdige i det sene efterår. Herefter vil produktionen af broens elementer kunne begynde