Besked fra Mobilepay gav 69-årig bange anelser, men det er ikke fup
Foto: Mie Leonora Heiberg / TV2 Nord
Man har maximalt 30 dage til at reagere på Mobilepays besked.
Mobilepay forsøger i øjeblikket at få deres brugere til at opdatere deres oplysninger, men det har ramt skævt hos nogle.
Onsdag tikkede en uventet besked ind i 69-årige Hanne Petersens indbakke, som gjorde hende noget forskrækket.
Hun blev bedt om at identificere sig selv med MitID eller NemID i Mobilepay-appen inden for 30 dage. Hvis ikke, så ville hendes Mobilepay blive spærret. Samme besked dukkede op i hendes app.
- Det gjorde mig utryg, fordi jeg ikke havde hørt noget om det, og jeg tænkte bare: "Hvordan er de svindlere kommet ind i min app?".
Men det var ikke svindel. Mobilepay beder i disse uger alle deres brugere, som kun er identificeret med cpr-nummer, om at opdatere deres oplysninger med brug af NemID eller MitID for at øge sikkerheden.
Det oplyser Mobilepays presseansvarlige, Peter Kjærgaard, til TV 2.
35.000 får beskeden dagligt
Heller ikke Hanne Petersens familie og venner havde hørt om Mobilepays nye tiltag, og det er der en bestemt grund til.
Beskeden om at opdatere oplysninger på appen bliver nemlig kun sendt ud til 35.000 brugere om dagen.
- Jeg blev gal. Jeg havde også ringet til min bank, som ikke havde hørt om det, og de sagde, at jeg skulle lade være med at svare, fortæller Hanne Petersen.
Derfor ringede hun til Mobilepays kundeservice, som fortalte hende om det nye tiltag.
Meget utryghed og mange fupmagere
Peter Kjærgaard fortæller, at Mobilepay så godt som muligt har forsøgt at sprede budskabet om, at brugerne skulle være forberedte på at modtage en besked.
Appen har nemlig også skrevet om det på deres hjemmeside og Facebook-side. Derudover har de sørget for ikke at have links i beskederne "for at sende et signal om, at det ikke er snyd".
- Vi forsøger at kommunikere igennem de kanaler, som vi kan, så jeg kan umiddelbart ikke se, hvad vi kunne have gjort anderledes. Har man spørgsmål, kan man ringe til vores kundesupport, siger han og tilføjer, at de har modtaget flere opkald fra deres brugere, som har stillet spørgsmål til beskederne, men ikke i en voldsom grad.
Men Hanne Petersen mener ikke, at det er godt nok. Hun tjekker hverken Mobilepays hjemmeside eller Facebook-side, og derfor var hun ikke forberedt.
- Jeg synes, at det skulle have været fremme i nyhederne og aviserne – særligt i den her tid, hvor der er så meget utryghed og mange fupmagere.
Selvom oplevelsen var ubehagelig for Hanne Petersen, er hun nu tryg ved at opdatere sine oplysninger på Mobilepay, fortæller hun til TV 2.