Trods julelys og hygge: Derfor bliver du trist i december

December er den måned med mindst sollys, og det går ud over humøret.

I samarbejde med tv2.dk

December er årets mørkeste måned, og nogle dage føles det, som om det aldrig bliver rigtig lyst. Og det er noget, der påvirker humøret. Vi bliver mere triste, og for nogle kan det udvikle sig til en decideret vinterdepression.

Men der er ting, du kan gøre i den mørke tid, forklarer sundhedsforsker og læge Bente Klarlund Pedersen:

Læs også Mørket giver depression

- Sug solen til dig, når du kan. Jo mere sol du får, jo gladere bliver du. Gør det til en vane at opholde dig der, hvor der er mest lys.

Følg solen

Bente Klarlund Pedersen råder til, at man flytter sine opholdsmøbler hen til vinduerne, hvor lyset kommer ind, og at man følger solen rundt i huset, så morgenmaden indtages i rum med vinduer mod øst, og eftermiddagen tilbringes i rum vendt mod syd.

Hvis det er muligt, skal man fjerne tunge gardiner, og så skal man have rigeligt med elektrisk lys. Hvide vægge og lyse møbler hjælper også.

- Prøv om du kan komme ud i dagslyset i din frokostpause eller om muligt holde udendørs gåmøder, lyder rådene videre fra Bente Klarlund Pedersen, der til daglig er overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet.

Sund mad og motion

Derudover anbefaler hun sund mad og motion for at holde vinterdepression og træthed på afstand.

En vinterdepression dukker op i løbet af efteråret og aftager, når sollyset igen tager til i styrke.

- Ved en traditionel depression lider man typisk af søvnløshed og manglende appetit. Når man er vinterdeprimeret, er det ofte stik modsat. Man spiser og sover meget, forklarer Bente Klarlund Pedersen.

Det er langt fra alle, der bliver ramt af vinterdepression. Nogle er simpelthen mere disponerede for det end andre. Kulden spiller en vis rolle, men vinterdepressionerne udløses af manglende sollys.

Lysterapi hjælper i mørket

Derfor kan man også afhjælpe tristessen med en lysterapilampe, der kan hjælpe med at stabilisere døgnrytmen. Det giver mere energi, samtidig med at det får niveauet af det særlige lykkehormon serotonin til at stige på samme måde som ægte sollys.

  Foto: Peter Elmholt / Ritzau Scanpix

- Problemet for mange af os er, at vi arbejder indenfor om vinteren i den korte tid, hvor lyset er der. Folk, der arbejder udenfor, bliver sjældnere ramt af vinterdepression, slutter Bente Klarlund Pedersen.

Ja, det er meget mørkt

Og det er ikke uden grund, at folk går rundt og føler, at det er temmelig mørkt, forklarer meteorolog ved TV 2 Vejret Jens Ringgård Christiansen:

- December er den måned med mindst sollys, og det er den af to grunde. For det første er solen kortest tid over horisonten, og for det andet er det normalt varmere end i de andre vintermåneder, siger han.

Når luften er kold, kan den nemlig indeholde mindre fugt, og dermed bliver den også mere klar i januar og februar.

- Lys bliver diffust, når luften er diset, og i december har vi tit tåge, dis og lave skyer. Alle de ting, der æder lys, forklarer Jens Ringgård Christiansen.