LIGE NU:

Her er fysioterapeutens fem gode råd til alle, der arbejder fra hjemmekontoret

Det er ikke helt ligegyldigt, hvordan du indretter dig på dit hjemmekontor. Vi har sammen med en fysiotereapeut samlet de bedste råd til at få arbejdsdagen til at glide lidt lettere derhjemme.

Hjemmekontoret har for mange fyldt lige så meget, som mundbind, restriktioner og samfundssind, mens coronavirussen ad flere omgange har lukket landet ned.

Der er meget at holde styr på, for det er vigtigt at se på, hvor man sidder, hvordan man sidder, og at man kigger grundigt på hjemmet for at finde ud af, hvilke muligheder der kan udnyttes.

TV MIDTVEST har sammen med fysioterapeut Betina Hansen samlet en række gode råd til at få det optimale ud af hjemmearbejdet.

Læs råddene herunder eller se videoen øverst i artiklen.

1. Sid ikke i sofaen

Det kan være fristende at indtage sofaen, eller sågar sengen, med computeren på lårene, men det er ikke en mulighed.

Tving dig selv til at finde en arbejdsstation, gerne med variationsmuligheder, og placer dig et sted med både bord og stol.

2. Sid godt

Sørg for i løbet af arbejdsdagen at sætte dig frem på stolen. Du kan enten sænke benene ind under stolen eller strække dem frem. Det kan faktisk være nok til at give en god, neutral stilling i ryggen, som er mere hensigtsmæssig.

Du kan også tage en pude i brug, hvis du sidder på en stiv køkkenstol. Det gør, at du kommer til at sidde betydeligt bedre, og så kan du arbejde i længere tid, uden kroppen bliver træt.

Alternativt kan du anskaffe dig en kontorstol. Der har du både hæve/sænkefunktion og som regel også en bedre sædeindstilling.

3. Bevæg dig og stræk dig

Bevæg dig, stræk benene og stræk kroppen. Det kan give en helt anden fornemmelse i kroppen i løbet af en arbejdsdag.

Du kan også tage din bærbare computer med op til køkkenbordet for at kunne stå op i løbet af dagen. Du kan også bruge et skab, en reol eller lignende.

Variationen er god for dig.

4. Placer din computer i det rigtige lys

Hvis du placerer dig med lyset fra et vindue direkte ind i computerskærmen, kan det være svært at se, hvad der foregår på skærmen.

Sæt dig eventuelt om på den anden side af bordet, hvis du eksempelvis sidder i køkkenet.

Det er også vigtigt at sørge for et godt arbejdslys. Prøv at ramme et lysniveau, som du er vant til at sidde i, så du ikke sidder i total mørke. Flyt en almindelig standerlampe til din arbejdsposition eller tænd loftslampen.

Det handler om at holde sig frisk, og så skal man naturligvis også kunne se, hvad der står i ens arbejdspapirer

5. Hold en rigtig frokostpause

Normalt plejer man at sige, man skal sidde ned, når man spiser, men jeg vil faktisk anbefale at stå op ved køkkenbordet. På hjemmekontoret er der ofte mere begrænsede muligheder for at variere mellem at sidde og stå, så det kan være godt givet ud.

Så er der også mulighed for at korte lidt ned i tiden, du spiser, så du har tid til at gå en lille tur i din pause.

Sørg i hvert fald for at trække dig væk fra arbejdspositionen og hold en reel pause.