Lokale købmænd lukker på stribe - men så fik købmand en idé
Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Små lokale købmænd opfordrer borgere til at handle lokalt. Nu arrangerer Spar i Snedsted foredrag og live musik for at give noget igen til kunderne.
De små lokale købmænd opfordrer ofte byens borgere til at handle lokalt. Det, mener Spar i Snedsted, er at kræve noget af deres kunder, og derfor vil de nu give noget tilbage til lokalsamfundet.
Derfor forvandlede Spar-købmandsbutikken sig torsdag aften til at være byens samlingspunkt med et foredrag om investering på programmet. Købmanden vil nemlig være mere end bare et sted, hvor man køber en liter mælk.
- Vi vil gøre det til et naturligt sted at mødes. Hvor man har tid til at tage en sludder og kan være personlig med personalet, siger Anders Kjær, der er økonomichef i Spar Snedsted.
Foredraget foregik i et mødelokale ovenpå selve butikken, mens butikken fortsat var åben for handlende.
En række af arrangementer
Foredraget om investering er en af mange i rækken af gratis arrangementer, som Spar Snedsted vil holde over de næste måneder.
Det er vigtigt for købmandsbutikken, at der findes et tilbud for alle i byen. Derfor fik Snedsted torsdag aften besøg af Line Maria Kühlwein Skov, der også er kendt under navnet "aktiemor" på Instagram.
I fremtiden kan kunder også komme til blandt andet at opleve live musik, foredrag med Søren Vester og en tryllekunstner.
- Vi prøver at omfavne bredt, så der er noget til folk i alle aldre. På den måde kan vi få styrket lokalsamfundet, siger Anders Kjær.
Bare at være købmand er ikke nok
I 2024 er det ikke nok bare at være købmand, lyder det fra Dorte Wimmer, der er direktør og trendforsker i Retail Institute Scandinavia.
- Det er svært bare at være en købmand, fordi kunderne har travlt, og discountkæderne vokser. Derfor skal købmændene kunne tilbyde noget andet end bare at være købmand, siger Dorte Wimmer.
Hun mener, at en lille lokal købmandsbutik har en vigtig opgave foran sig for at kunne overleve. Her er det vigtigt at gøre butikken til et samlingssted i byen.
Det skal være et sted, hvor købmanden tør at stille sig op på en mælkekasse og sige "velkommen" og skabe en dialog med kunderne.
- Det er vigtigt, at der kommer noget nærhed og en lokal følelse. Hvis man kender købmanden, kan man bedre sige, at man godt gad, at de havde en anden ost eller nogle andre rødbeder. Så kan købmanden tilrette sit sortiment, men det kræver, at dialogen bliver startet, siger Dorte Wimmer.