Sejlrende i Limfjorden skal gøres dybere
Foto: Richard Gaarn Svendsen TV MIDTVEST
Venstres Thomas Danielsen forventer, at der i finanslovsforslaget torsdag afsættes et betydeligt beløb til at grave sejlrenden i Limfjorden dybere.
Når finanslovsforslaget torsdag bliver præsenteret, er det med en klar forventning om, at der bliver afsat penge til at grave sejlrenden dybere i Limfjorden. Sådan lyder det fra folketingsmedlem Thomas Danielsen, der er Venstres ordfører for Landdistrikter og Øer.
- Jeg har efter flere møder med finansministeren en klar forventning om, at det er noget af det, som vi får med på Finansloven, siger Thomas Danielsen.
Bliver sejrenden uddybet, vil det betyde, at større fartøjer kan fragte gods ind til de lokale havne, og udsigten til det glæder borgmester i Struer, Niels Viggo Lynghøj.
- Det er afgørende for, at vi kan bevare Struer Havn som erhvervshavn, at vi kan få nogle skibe ud og ind med noget gods ombord, siger han.
Stor økonomisk gevinst
Sejlrendens dybde har blandt andet betydet, at Struer Havn for to år siden mistede olieomsætningen, fordi skibene ganske enkelt stikker for dybt, til at de kan anløbe havnen. Og på samme måde er det heller ikke længere muligt, at Kongeskibet kan anløbe havnen, fordi sejlrenden ikke er dyb nok.
Men også havnene i Nykøbing og i Skive vil få gavn af en dybere sejlrende, fordi det vil give en økonomisk gevinst for havnene i Limfjorden.
Det er afgørende vigtigt, at vi får uddybet til fem meter. Det er nogle vigtige tiltag i forhold til både aktiviteterne på havnene og virksomheder.
Thomas Danielsen, ordfører for Landdistrikter og Øer, Venstre
- Det er afgørende vigtigt, at vi får uddybet til fem meter. Det er nogle vigtige tiltag i forhold til både aktiviteterne på havnene og virksomheder, siger Thomas Danielsen.
En af de virksomheder, der ser store muligheder ved den mulige udgravning, er Mollerup Mølle i Nykøbing Mors.
- Det er virkelig meget værd, for så får vi mulighed for at tage større skibe ind. Det bliver meget interessant at bruge vandvejen, fordi det er billigere end at køre, siger direktør Kresten Pedersen.
Også godt for miljøet
Udsigten, til at mere transport fremover kan blive af søvejen, er samtidig også godt for klimaet, siger Thomas Danielsen.
- Ved at fjerne de her sandpuder, aflaster vi også infrastrukturmæssigt på vores landeveje i forhold til de lastbiler, der alternativt skulle køre transporten, siger han.
Sejlrenden er i øjeblikket omkring fire meter dyb, og det er tidligere blevet anslået, at en uddybning af sejlrenden vil koste mellem 60 og 70 millioner kroner.