Slår du gennemsnittet?: Nordjyder bruger flest penge på fyrværkeri
Foto: TV 2
En analyse viser, at danskerne forventer at bruge flere penge på fyrværkeri i år end for to år siden. Nordjyderne bruger flest penge, mens midtjyderne følger lige efter.
Fyrværkeri er noget, som splitter danskerne. Mens nogle bruger flere tusinde kroner på at skyde det gamle år af og det nye i gang, bruger andre ikke en krone. Faktisk forventer kun 27 procent af danskerne at bruge penge på fyrværkeri i år. Men samtidig stiger beløbet. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.
I år forventer danskerne ifølge analysen at bruge i alt 415 millioner kroner på fyrværkeri. I 2016, da analysen blev lavet sidst, lød beløbet på 390 millioner kroner.
- Det går frem med beskæftigelsen, og der er vækst i økonomien. Det smitter af på fyrværkerisalget, at folk har lidt mere i pengepungen, siger Michael Ostenfeld, chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Nordjyder bruger flest penge
Ifølge analysen bruger nordjyderne i gennemsnit 185 kroner på fyrværkeri. Næstefter kommer midtjyderne, der i gennemsnit bruger 165 kroner. Til sammenligning bruger sjællænderne uden for København i gennemsnit 100 kroner og bruger dermed mindst.
Ikke overraskende er det især børnefamilierne, der bruger penge på fyrværkeri. Det gennemsnitlige forbrug for børnefamilier med børn i alderen 3-18 år ligger for alle tre grupper på den anden side af 350 kroner.
12 procent af de danske husholdninger forventer at bruge mellem 1-400 kroner på fyrværkeri, otte procent forventer at bruge mellem 400-600 kroner, mens syv procent forventer at bruge mere end 800 kroner på at skyde året ind, viser analysen.
I analysen fremhæves det, at den er baseret på danskernes forventninger og en befolkningsundersøgelse. Da det som altid rummer en vis statistisk usikkerhed, kan det samlede salg både ende med at blive højere eller lavere. Ifølge Dansk Erhverv er der dog størst chance for det første.
- En ting er jo, hvad man siger i vores undersøgelse, men når man først står nede i butikken, og der er et sæt, som koster et par hundrede ekstra, er der en tendens til at bruge lidt ekstra, siger Michael Ostenfeld.