Turismen er eksploderet på Mors
Foto: Pernille Leftes, TV MIDTVEST
Turisterne kommer blandt andet for de outdoor-aktiviteter, øen har at byde på. (Arkivfoto)
Den rigtige markedsføring har betydet, at turismen de sidste fire år er steget med knap 40 procent, mener direktør i Destination Limfjorden.
Ø-ferie med 150 kilometer kyst med flot natur og skaldyr - netop det valgte tusindvis af turister i 2022. Den nordvestjyske ø Mors havde sidste år rekordmange overnattende gæster.
Det skriver lokalavisen KunMors på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
I alt var der 413.455 overnattende gæster på øen i 2022. Det er en stigning på 39 procent i forhold til 2019.
Vi er vækstet meget i gastro-turister, som simpelthen rejser for at få en ekstraordinær oplevelse.
KRISTINA LEHMANN SCHJØTT, DIREKTØR, DESTINATIONS LIMFJORDEN
Årsagen til fremgangen ligger i det markedsføringsarbejde Destination Limfjorden har lavet, siden de blev etableret i 2020, mener direktøren i turistbureauet.
- Vi rammer fuldstændig ind i den her trend med masser af plads, outdoor-aktiviteter og det her med at folk kan komme tilbage til at nyde livet. Komme ned i gear og tage det lidt med ro, siger Kristina Lehmann Schjøtt.
Destination Limfjorden dækker foruden Morsø over kommunerne Skive og Struer.
Flere hollændere og gastro-turister
Det er stadigvæk mest tyskere, der finder vej til limfjordsøen, mens der også altid har været mange nordmænd. Sidste år var der dog for første gange nogensinde flere hollændere end nordmænd.
- Det er meget atypisk for vores område, siger turistdirektøren.
Det er især naturen og den gode plads, der tiltrækker de mange hollændere.
Destinationsdirektøren peger dog også på, at et øget fokus på den gastronomi, der findes på øen i form af østers og skaldyr, har tiltrukket et nyt segment.
- Vi er vækstet meget i gastro-turister, som simpelthen rejser for at få en ekstraordinær oplevelse, siger Kristina Lehmann Schjøtt.