Cyklist blændet 35 gange under cykeltur i mørket
Foto: Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Cyklister oplever ifølge Cyklistforbundet, at mange biler ikke blænder ned, når de passerer cyklister
Michael Levisen Nielsen, bestyrelsesmedlem i Cyklistforbundet, satte sig for at dokumentere, hvor ofte man som cyklist bliver blændet i vintermørket.
Da 56-årige Michael Levisen Nielsen i starten af december cyklede rundt på landeveje ved Aalborg efter mørkets frembrud, talte han, hvor mange biler der kørte forbi ham.
Samlet 106 biler passerede ham. 35 af dem slukkede ikke for det lange lys og blændede derfor den rutinerede cyklist, da de passerede hinanden, skriver Nordjyske.dk.
Det er ukomfortabelt, træls og generende at blive blændet
Michael Levisen Nielsen, bestyrelsesmedlem i Cyklistforbundets afdeling i Aalborg
Michael Levisen Nielsen er bestyrelsesmedlem i Cyklistforbundets afdeling i Aalborg, og han satte sig for at dokumentere, hvor ofte man som cyklist på landevejene bliver blændet af bilister, da det er et problem, Cyklistforbundet ofte hører om fra cyklister.
- Vi oplever tit som cyklister at blive blændet af bilisterne. Så derfor tænkte vi, det kunne være rart med noget dokumentation, fortæller han til TV2.DK.
Han undersøgte det konkret ved at cykle samlet fem timer fordelt over fire dage på forskellige ruter i landdistrikter nær Aalborg med lys på cyklen.
Regler for brug af langt lys
Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst
ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes
ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys
ved kørsel bag et andet køretøj, såfremt den forankørende kan blændes, og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.
Kilde: Færdselsloven paragraf 33
Afhængig af strækningen varierede det, hvor ofte bilisterne slukkede for det lange lys, men generelt blev han blændet i 20-50 procent af situationerne.
Flere af hans kollegaer fra Cyklistforbundet cyklede ligeledes rundt på landevejene, og selvom de ikke på samme måde har dokumenteret det, fortæller Michael Levisen Nielsen, at deres oplevelse stemmer overens med hans.
Tre problematikker
Der er især tre problemer, når bilister blænder cyklister, mener Michael Levisen Nielsen.
Bliver en cyklist blændet pludseligt, kan der ske uheld.
- Det sker typisk, hvis bilisten kommer kørende over en bakkekam, hvor de ikke kan se over på den anden side. Det betyder, at man som cyklist får meget kraftigt fjernlys direkte i ansigtet, siger han.
Cyklistforbundet har ikke noget konkret kendskab til ulykker, der er sket som følge af, at en cyklist er blevet blændet. Ifølge Michael Levisen Nielsen ved forbundet dog, at der sker mange småuheld med cyklister, som aldrig bliver registreret.
Udover risikoen for uheld er cyklister også nødt til at sætte farten ned og "køre meget langsomt", når de bliver blændet.
- Det, synes man som cyklist, er utilfredsstillende, og det er noget, som forringer min fremkommelighed, siger han.
Derudover er selve oplevelsen af at få skarpt lys direkte i ansigtet ubehageligt, når man kommer cyklende.
- Det er ukomfortabelt, træls og generende at blive blændet, slår Michael Levisen Nielsen fast.
Kan være svært at nå at reagere som bilist
Derfor kommer Michael Levisen Nielsen på vegne af Cyklistforbundet med en opfordring til bilister, der kører på mørke landeveje, om at være opmærksomme på at slukke for det lange lys, hvis de ser noget, der kunne være en cyklist.
- Vores opfordring går på, at bilisterne skal være ekstra opmærksomme på det her og være ekstra opmærksomme ved sving, bakker og lignende. Jeg ved selv som bilist, at det kan være svært at se, om det er en cyklist eller en reflekspæl, man ser i vejkanten, men vi opfordrer bilister til at slukke for det lange lys, hvis de er i tvivl.
Men kan det ikke være svært at nå at se cyklisten ude i siden af vejen og blænde ned, hvis man kommer kørende som bilist på en landevej med høj fart?
- Jo, det kan det. Det er også derfor, at det handler om at skærpe opmærksomheden. Jo mørkere veje, man kører på, jo mere opmærksom skal man være.
Michael Levisen Nielsen påpeger desuden, at nogle biler har automatisk fjernlys, og at det ikke altid blænder automatisk ned, når der kommer en modkørende cyklist.
Derudover mener han generelt, at "det bør være muligt i en cykelnation som Danmark, at man kan cykle trygt og komfortabelt – også ude i landdistrikterne".
- Hvis det efterhånden bliver sådan, at man ikke kan køre på cykel mellem landsbyerne, vil endnu flere blive nødt til at købe en bil, lyder det fra bestyrelsesmedlemmet.