Flere unge mænd bruger makeup – 28-årig nordjyde nægter at blive sat i bås
Foto: Lasse Lagoni / TV 2
28-årige Kristoffer Lundholm er ligeglad med, hvad andre tænker, når han tager makeup på eller hopper i glimmertøjet. En undersøgelse tyder på, at flere unge mænd er enige.
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger ugentligt kosmetik som concealer eller neglelak. Eksperter er ikke overraskede.
Hver mandag åbner den 28-årige pædagog Kristoffer Lundholm dørene til sin negleklinik i SFO'en, og alle 4. klassespigerne strømmer til med deres file og farver.
- Det er en meget lukket og eksklusiv klinik, siger han med et smil og kigger ned på sine "helt vilde lilla negle med gule sole på".
Her øver pigerne sig i at lægge neglelak på ham, krøller hans hår og styler ham. Noget som han elsker og i årevis har gjort derhjemme på sig selv.
Makeup, cremer og skønhedsprodukter har, siden han var ung teenager, været en del af Kristoffer Lundholms dna og personlighed.
- Jeg har altid gået rigtig meget op i mit udseende og kan sagtens lægge en makeup med eyeliner og øjenskygge, siger han og henviser også til sine sminkede looks, da han i 2023 deltog i 'X Factor'.
Hver tredje bruger kosmetik mindst en gang om ugen
Kristoffer Lundholm er en del af den gruppe danske mænd mellem 18 og 29 år, der bruger "dekorativ kosmetik", såsom cremer med farve i, mascara og neglelak.
Som en del af en større udvikling har brancheorganisationen Kosmetik- og Hygiejnebranchen fået lavet en undersøgelse om emnet. Det er Danmarks største brancheorganisation for danske og internationale virksomheder, som producerer eller leverer kosmetik- og hygiejneprodukter på det danske marked.
I undersøgelsen er et repræsentativt udsnit af 1000 danskere blevet spurgt om deres forhold til kosmetik, deriblandt 196 personer mellem 18 og 29 år.
Og undersøgelsen peger på, at mere end hver tredje mand mellem 18 og 29 år bruger "dekorativ kosmetik" minimum en gang om ugen. Hvis man ser på mænd over 29 år, er det kun cirka 6 procent af dem, der bruger det.
Fakta om undersøgelsen
Kosmetik- og Hygiejnebranchen har ved hjælp af et spørgeskema spurgt ind til danskernes egen holdning og syn på kosmetik- og hygiejneprodukter, og hvilken rolle de spiller i deres hverdag og for samfundet generelt.
Analysen afrapporterer på svar fra et repræsentativt udsnit på 1000 respondenter.
Mere end hver tredje (38 procent) af danskerne i undersøgelsen svarer, at produkterne giver dem en følelse af selvsikkerhed og har en positiv indvirkning på deres selvværd.
Ni ud af ti danskere bruger minimum et kosmetisk eller personligt plejeprodukt dagligt eller flere gange dagligt. Resultatet er 99,9% procent, hvis tandpasta medregnes.
Bilendi har stået for udsendelsen af spørgeskemaet, mens afrapporteringen er udarbejdet af Operate A/S.
Kilde: 'Kosmetik- og hygiejneprodukter – en afgørende del af danskernes hverdag'.
Kosmetikken skal rykke til grænserne
Kristoffer Lundholm bruger dekorativ kosmetik både til hverdag og fest. Til hverdag er det mest en ansigtscreme med farve i, der udjævner og perfektionerer hans hud.
Og så selvfølgelig neglelakken, der er blevet hans varemærke.
Arbejdet med børn, hvor han ofte bliver mudret til eller løber svedig rundt, egner sig ikke til mere, synes han.
Jeg synes først og fremmest, at det ser rigtigt sejt og fedt ud, og så kan jeg godt lide at rykke til folks grænser
Kristoffer Lundholm, pædagog
- Hvis jeg arbejdede i et hvilket som helst andet fag, hvor jeg kunne gå rundt og se stilet ud hver dag, så havde jeg gjort meget mere ud af mig selv. Jeg elsker det.
- Men jeg kan godt finde på at fyre en eyeliner på, hvis jeg skal til en fest, siger han.
Makeuppen har fulgt ham gennem mange år og forskellige stilperioder.
I sine teenageår greb han især ud efter den sorte øjenskygge for at få et emolook og en lidt for mørk foundation i poptiden.
- Det har altid betydet meget for mig at se godt ud og udtrykke min personlighed gennem makeup, ligesom mange piger og kvinder jo har gjort i årevis.
Udover at skønhedsprodukter falder som en naturlig interesse for den 28-årige nordjyde, håber han også, at han kan vise flere af børnene i SFO'en, at de kan udtrykke sig præcis, som de har lyst til.
- Jeg synes først og fremmest, at det ser rigtigt sejt og fedt ud, og så kan jeg godt lide at rykke til folks grænser af, hvad man må og kan tage på som mand, siger han.
Stor vækst på markedet for mænd
Hos indkøbscheferne for kosmetik- og skønhedsprodukter i både Magasin og Matas ser de lige nu, at markedet for mænd er i stor vækst. Især unge mænd er blevet et stærkt strategisk segment for forhandlerne.
Og ifølge Helle Husted, der er head of luxury i Matas, er det fordi, flere unge fyre nu er villige til at bruge rigtig mange penge på at se velplejede ud.
De her relativt høje tal er meget interessante og vidner om, at der er ved at ske noget i vores kultur
Niels Ulrik Sørensen, professor på Aalborg Universitet
- Vi kan mærke, at det blandt unge er blevet cool at have rød neglelak på, lægge en god ansigtsmaske eller farve brynene op, siger Helle Husted.
I Magasin påpeger Mariette Gram, der er head of home and cosmetics, at denne inkluderende udvikling er den største, hun har set i sine 13 år i Magasin.
30 procent af Magasins kunder er nu under 30 år – og rigtigt mange af dem er mænd, fortæller hun.
- Fordi vi får så mange forespørgsler fra mændene om alt fra øjenskygge til cremer og concealers, har vi overordnet flest mænd ansat i kosmetikafdelingen, så de kan få hjælp i trygge rammer, siger hun.
Professor: Der sker noget i vores kultur
Det kommer ikke som den store overraskelse for professor Niels Ulrik Sørensen, at flere unge mænd bruger skønhedsprodukter og også bruger mange penge på dem. Han er professor ved Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet og forsker i æstetisering af kroppe og køn.
- De her relativt høje tal er meget interessante og vidner om, at der er ved at ske noget i vores kultur i forhold til, hvad mænd gør og kan tillade sig, siger han.
Niels Ulrik Sørensen uddyber, at skønhedsindustriens idealer i dag påvirker alle menneskers liv. Derfor er det også blevet normaliseret og en stor del af mandeidentiteten åbenlyst at gå op i sit udseende, fortæller han.
- Så det med at omforme kroppen og gøre os skønne for hinanden og os selv glider fra kvinderne over til mændene nu.
Vi kan mærke, at det blandt unge er blevet cool at have rød neglelak på, lægge en god ansigtsmaske eller farve brynene op
Helle Husted, head of luxury i Matas
Det store fokus på kroppens ydre er dog ikke udelukkende positivt, lyder det fra professoren.
De snævre skønhedsidealer, som både mænd og kvinder forsøger at leve op til med træning, kirurgi og altså makeup, kan nemlig skabe skuffelser og utilfredshed med ens egen krop, siger han.
- Men det er ikke i sig selv i et problem, at unge mænd eksperimenterer med skønhed og æstetik. Det kan åbne for nye erfaringer og udtryksmuligheder, som på mange måder kan være berigende, siger han.
- Udviklingen handler om, at kroppens betydning har forandret sig, og at vi i stigende grad selv oplever kroppen som noget, vi selv skal præge og give form.
Matas og Magasin ser stor vækst
Flere internationale medier som Magasinet Forbes og The Guardian har også skrevet om det voksende marked, som kosmetik og makeup til mænd udgør.
DR har tidligere kunnet fortælle, at Matas oplever en enorm vækst i parfumesalget til især unge mænd. Alene i første halvår af 2024 havde populære produkter til mænd en vækstrate på mere end 50 procent i butikskæden.
Af samme grund dropper konkurrenten Magasin fra efteråret at have kønsopdelte parfumeafdelinger. Den allerstørste vækst ses lige nu på parfumer, der ikke har køn på sig, og resten af markedet har enormt potentiale, fortæller indkøbschef Mariette Gram.
- Hvis du kigger på vores makeupmærker, så er der næsten ingen af dem, der nu ikke også har en mandlig model på deres produkter, siger hun.
Jeg synes ikke, at vi pusher folk til at skulle leve op til noget bestemt ideal
Mariette Gram, head of home and cosmetics, Magasin
Men hvad tænker I om, at flere unge mænd nu føler et behov for at dække bumser og gøre sig mere perfekte med makeup? Udnytter i den usikkerhed?
- Nej, slet ikke. Vi opfatter mere populariteten i skønhedsprodukter som en inkluderende tendens for mænd, hvor vi sortimentstilpasser, så vores kunder kan få det, de efterspørger, siger Helle Husted fra Matas.
Indkøberkollegaen Mariette Gram fra Magasin mener heller ikke, at Magasin udnytter en tendens i tiden om unges skrantende selvværd. Magasin følger blot med tiden og den store efterspørgsel, lyder det:
- Hvis vi kan hjælpe nogle med at dække en bums eller udtrykke deres personlige stil, så er det fedt, men vi mener ikke, at vi skubber nogen ud i at skulle leve op til et bestemt ideal, siger Mariette Gram.
- Mænd er ikke blevet mere feminine
Ifølge professor Niels Ulrik Sørensen har der altid været en særlig valuta – også for mænd – i at se godt ud. Men at lægge neglelak eller duppe concealer under øjnene udelukkende for at blive smukkere er noget relativt nyt for mænd, siger han.
- Lige nu er vi i en brydningstid, hvad angår køn, og ser en udvikling af nye kønsidentiteter, såsom nonbinære, der bryder med forståelsen af maskulinitet som noget, der kobler sig til en mandekrop, og femininitet som noget der kobler sig til en kvindekrop.
Det er sådan, vi kan rykke til grænserne og give folk lov til at udtrykke sig, som de har lyst til
Kristoffer Lundholm, pædagog
Uden sammenligning i øvrigt forklarer professoren, at ligesom at kvinderne bevægede sig ind på det "maskuline arbejdsmarked", bevæger manden sig nu ind i et mere "feminint rum" med skønheds- og kosmetikprodukter.
- Så det handler ikke nødvendigvis om, at mænd er blevet mere feminine end tidligere, men om at man skubber til forståelsen af det maskuline og rekonstruerer det, siger han.
Trusler i indbakken
Kristoffer Lundholm har i årevis været med på bølgen og skubbet til grænserne.
Men det har også krævet, at han har været ligeglad med, hvad andre tænkte om ham.
For under sin deltagelse i 'X Factor' havnede han i en regulær shitstorm på grund af sine optrædener med glimmerøjenskygge og eyeliner.
Flere spurgte, hvad det dog skulle til for, at en ung, heteroseksuel fyr med tatoveringer og fuldskæg brugte makeup.
Men både de homofobiske skældsord og trusler prellede af på Kristoffer Lundholm. Faktisk tænder det bare en ild i ham, at folk bliver så provokeret og ikke aner, hvilken kasse de skal putte ham i, siger han.
- Det er sådan, vi kan rykke til grænserne og give folk lov til at udtrykke sig, som de har lyst til. Det håber jeg, at jeg på en måde kan være med til, siger Kristoffer Lundholm.