Vingegaard i opråb: - Jeg tror, at det har den modsatte effekt
Foto: Jarek Praszkiewicz/EPA/Ritzau Scanpix
Polen Rundt har testet forskellige grader af kommunikation mellem ryttere og sportsdirektører.
Sikkerheden i cykelsporten har fyldt meget de seneste år efter flere dødsfald og alvorlige uheld: Hvad kan gøres bedre for at passe på rytterne? Hvad skal ændres, og hvad skal ikke?
Én af de ting, der testes, er mindre radiokommunikation i udvalgte løb – heriblandt Polen Rundt, hvor Jonas Vingegaard deltager.
I praksis betyder det, at der på udvalgte etaper har været delvis eller ingen kommunikation mellem ryttere og sportsdirektørbiler på de enkelte hold. På 5. etape fredag var der ingen radioer, og det er ikke noget, der begejstrer Jonas Vingegaard.
- Det var endnu mere nervøst end i går (torsdag, red.), siger Team Visma | Lease a Bike-kaptajnen til holdets hjemmeside.
I den hektiske finale søgte adskillige ryttere frem, som vi normalt ser det, inden den ventede massespurt, og flere ryttere røg i asfalten – blandt andre Mads Pedersen, der blev kantet af en kollega, der ville frem.
- Vi kører uden øresnegle, og det skaber mere stress i feltet. Det skulle gøre sporten mere sikker, men jeg tror, det har den modsatte effekt. Kampen om at være forrest i feltet skaber unødvendige risici, forklarer Vingegaard.
Ifølge Lanterne Rouge-vært Benji Naesen var flere ryttere utilfredse efter 3. etape, hvor altså kun to ryttere fra hvert hold måtte have radio. Her var der et styrt i udbruddet og kort tid efter et uheld i feltet samme sted. Naesen skriver, at rytterne mener, at det kunne være undgået, hvis flere var blevet forberedt med en besked over radioen.
Søgen efter øget sikkerhed
Om spisebordet sad ryttere, hold, løbsarrangører og UCI, da emnet sikkerhed skulle fortæres, fordøjes og udarbejdes til projekt 'SafeR', der altså tester nye sikkerhedsforanstaltninger – og vi har gennem sæsonen set flere ændringer.
Under Tour de France blev den normale 'trekilometerregel', hvor ryttere, der bliver påvirket af styrt eller uheld under afslutningen af flade etaper, får registreret deres tidsforskel tre kilometer fra mål, testet ved både fire og fem kilometer.
Sådan bliver kommunikationen testet i Polen Rundt
1. etape: Som normalt – alle ryttere har radio og kan kommunikere med sportsdirektørbilerne og hinanden
2. etape: Som normalt – alle ryttere har radio og kan kommunikere med sportsdirektørbilerne og hinanden
3. etape: Hvert hold kunne udstyre to rytter med radio. Udvælgelsen blev foretaget af holdet.
4. etape: Hvert hold kunne udstyre to rytter med radio. Udvælgelsen blev foretaget af holdet.
5. etape: Ingen rytter havde radio.
6. etape: Som normalt – alle ryttere har radio og kan kommunikere med sportsdirektørbilerne og hinanden
7. etape: Som normalt – alle ryttere har radio og kan kommunikere med sportsdirektørbilerne og hinanden
Fra 1. august blev det så muligt at uddele gule kort for usportslig opførsel af forskellig art (gælder ryttere, sportsdirektører og andre, der har deres gang i feltet) samt teste radiokommunikationen.
Kan blive permanente løsninger
UCI beskriver, at øresnegle "kan være en kilde til distraktion for ryttere og en fysisk fare, fordi radioenhederne er monteret på deres rygge og udgør en risiko, når et stort antal hold samtidig beder deres ryttere om at rykke frem i løbet."
- Som arrangør var vi frie til at vælge testetaperne. Vi besluttede, at den første ikke ville være den bedste idé, da der altid er øget nervøsitet i starten af løbet på grund af kampen om trøjerne. Den anden etape er en individuel tidskørsel, så denne test ville ikke fortælle os meget. Så vi valgte de næste tre dages konkurrence, forklarer John Lelangue, der er med til at arrangere Polen Rundt, til løbets hjemmeside.
Hvis de nye tiltag virker, kan de blive permanente fra næste sæson i alle UCI World Tour-løb.
- Jeg forstår fristelsen til at forbyde kommunikation mellem ryttere og holdets sportsdirektør for at gøre løbene mere spændende, men det bør ikke gøres, før der ikke er nogen tvivl om, at det vil påvirke rytternes sikkerhed, skrev den tidligere professionelle cykelrytter Daniel Lloyd på X torsdag.
Ser frem mod de næste etaper
Alt er dog som "det normale", når der igen er fuld radiokommunikation på de sidste to etaper af Polen Rundt.
Her ser Jonas Vingegaard frem til at forsvare sin førertrøje på lørdagens svært kuperede sag.
- Morgendagens etape er én, der burde passe mig. Stigningerne og de varme vejrforhold vil gøre det ekstra hårdt. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at forsvare min position i klassementet. Min form bliver bedre og bedre, siger Vingegaard til holdet.
Toptre i klassementet
1. Jonas Vingegaard
2. Diego Ulissi +19"
3. Wilco Kelderman +20"
Polen Rundt kan ses på TV 2s platforme – sendeplanen findes her.