02:39

Den øgede handel på internettet truer de fysiske butikker, men i Aars nægter man at give op. Sidste år indførte flere butikker en ordning, der matcher priserne på nettet, og nu ser den ud til at give pot

1 af 2

Big business: Kampen mod netbutikkerne har været en succes i Aars

Strategien med at matche butikspriserne med varens pris på nettet har vist sig at være en succes hos Handelsstandsforeningen i Aars.

I Aars har butikkerne succes med at matche prisen på de tilbud, som kunderne kan købe deres varer til på internettet.

25 butikker i byen gik tilbage i maj 2018 sammen om at matche nettets priser på deres produkter. Det betød, at hvis en kunde kunne fremvise en lavere pris på varen i en dansk web-shop, kunne vedkommende få rabat.

Den strategi har nu vist sig at være en succes for byens butikker.

Mange af de varer, som vi traditionelt sælger, bliver jo lammetævet på nettet i forhold til pris. Men jeg synes, at det er en super god service til kunderne.

Michelle Dahl Sørensen, butikschef, Kop & Kande, Aars

- Vi har vækstet på omsætning og kunder i 2018, hvor mange butikker i vores branche taber kunder, fortæller Michelle Dahl Sørensen, der er butikschef i  Kop & Kande i Aars.

Butikkerne i de mindre byer har længe haft svære kår. De er presset af konkurrencen mod den stigende handel på nettet, som truer med at skabe omfattende butiksdød ude i de små handelsbyer.

- Mange af de varer, som vi traditionelt sælger, bliver jo lammetævet på nettet i forhold til pris. Men jeg synes, at det er en super god service til kunderne, siger Michelle Dahl Sørensen.

Læs også Aars tager kampen op mod netbutikkerne

Butiksdød truer mindre handelsbyer

En dyster fremtid lurer ellers over butikkerne i Aars. Sidste år bekendtgjorde en rapport, at hvis internethandelen fortsætter i samme tempo, så vil der i fremtiden kun være detailforretninger i de tre største nordjyske byer, Aalborg, Hjørring og Frederikshavn.

Selvom prismatch-ordningen tvinger butikkerne til at sætte priserne ned i enkelte tilfælde, er det stadig en god forretning.

- Det giver simpelthen en øget omsætning. Det giver en forøget omsætning, selvom dækningsgraden er lavere. Samlet set giver det mere på bundlinjen, siger Mogens Kristensen, formand for handelsstandsforeningen i Aars. 

Andre byer kan lære, at pris-match er vejen frem, og hvis man vil overleve som mindre handelsby, er man nødt til at tage det til sig.

Mogens Kristensen,  formand for handelsstandsforeningen, Aars 

Allerede nu er andre byer begyndt at henvende sig til Aars med henblik på at indføre lignende ordninger.

- Andre byer kan lære, at pris-match er vejen frem, og hvis man vil overleve som mindre handelsby, er man nødt til at tage det til sig, siger Mogens Kristensen.

Hos Kop og Kande kan man mærke, at ordningen får kunderne til at vende tilbage igen, når de skal shoppe.

- Der er nogen butikker, der har kørt med det, før byen gik i gang, og kunne vise tal, at man faktisk vækster i kunder. Og det kan vi også sige efter et halvt år, at vi vækster også i kunder og beholder de kunder, vi har, siger Michelle Dahl Sørensen.