Ekspert er ikke i tvivl: Udeskole giver glade børn
- Jeg håber, at lærerne med tiden bliver så godt klædt på og bliver så glade for udeskole, at vi kommer til at se mere udeskole, og hvis lærerne fortæller om, hvordan man fagligt arbejder med tingene udenfor, så er vil de også få opbakning fra forældrene, siger Marianne Hald.
Langt de fleste danske skoleelever vil gerne have udeundervisning, og det forstår lektor på University College of Nordjylland (UCN), Marianne Hald, godt, for udeskole giver glade børn, fastslår hun.
- Den største fordel ved udeskole er, at det giver glade børn, der nyder friheden, og der er højt til himlen og være ude, siger Marianne Hald.
Hun tilføjer, at der i starten, når eleverne er kommet tilbage, så har eleverne brug for at snakke om hvad, der er sket siden sidst, og der kan godt være lidt kaos.
- Man skal have tænkt skolen på en ny måde, når man går ud. Det, eleverne arbejder med i online-undervisningen, kan man finde et tema i og udvikle nogle kreative ude-aktiviteter til, så bliver eleverne klogere på det, de læser om, på en ny måde, siger Marianne Hald, som tilføjer, at lærerne skal forberede eleverne godt, så der er ro på.
- Man skal man have et fast samlingssted udenfor, hvor lærerne kan samle klassen, når eleverne bliver lidt ufokuserede, siger Marianne Hald.
Marianne Hald er ekspert i udeskole og hvilken betydning, det har for børns læring og dannelse, når skolen rykker udendørs.
Hun er blandt andet medforfatter til bogen ”Udeskole i teori og praksis”, der udkom sidste år, og hun har gennem sit arbejde med udeskole en stor viden om, hvordan undervisningen kan tilrettelægges og gennemføres i det fri - og hvilke udfordringer og muligheder undervisningen uden for klasselokalet giver.
Og det er hendes opfattelse, at alle fag kan rykkes uden for de traditionelle klasselokaler og ud i det fri.
- Hvis man har matematik og for eksempel er i gang med at lære om brøker, så ville det oplagt at tage eleverne med på parkeringspladsen og tælle og regne på, hvor mange grå biler der er i forhold til andre farver. Man kan lave og lære matematik ved at måle vinkler ude i skoven eller på sportspladsen, og på den måde får eleverne så pludselig en helt konkret viden om, hvad vinkler er, fortæller Marianne Hald.
5. Y er tilbage i Farsø
Og på Farsø Skole er eleverne fra 5. til 8. klasse i dag nogle af de mange tusinder elever, der for alvor skal stifte bekendtskab med udeundervisning, når de for første gang i år er tilbage på skolen. Godt nok foreløbig kun en dag om ugen - og i en helt anden form end den "normale" skoledag. Men helt nyt er det ikke.
- Sidste år da vi kom tilbage, da var det også uden for, så det klarer vi, siger Rikke Skjoldborg, der er klasselærer for 5. Y på Farsø Skole.
- Der har været mange overvejelser i forhold til, hvad eleverne har brug for, og jeg er ikke i tvivl om, at de har været meget isoleret og har brug for det sociale og se hinanden og bare være sammen, tilføjer Rikke Skjoldborg.
Planen for 5. Y på Farsø Skole på denne første og lidt anderledes skoledag i år er, at eleverne skal optage en musikvideo til den corona-sang, som eleverne via online-undervisning har lavet.
Og spørger man eleverne selv, så er det både koldt og godt at være tilbage fysisk på skolen.
- Det er rart at se sine venner og se sin lærer igen, siger Lærke Isabella Hedegaard Akerholm Jensen fra 5.Y på Farsø Skole.
Ekspert: Gerne mere udeskole
Marianne Hald underviser både på læreruddannelsen og UCN’ s efter- og videreuddannelse, og med en baggrund som naturvejleder har hun en bred erfaring med formidling af og i naturen.
Og står det til hende så vil man - pandemi eller ej - altid kunne skabe variation og kvalitet i undervisningen ved at rykke undervisningen uden for.
- Jeg håber, at lærerne med tiden bliver så godt klædt på og bliver så glade for udeskole, at vi kommer til at se mere udeskole, og hvis lærerne fortæller om, hvordan man fagligt arbejder med tingene udenfor, så er vil de også få opbakning fra forældrene, siger Marianne Hald.