Hvad vil det sige at være ordblind?
Uge 40 er international ordblindeuge, og det markerer man blandt andet i Farsø.
Hele uge 40 er International Ordblindeuge, og en række kendisser stiller op for at gøre opmærksom på handicappet, som flere hundrede tusinder lide af. Der er hjælp at hente, hvis ordblindheden bliver opdaget tidligt.
Næsten alle 12-årige ordblinde opdages i dag, men hundredetusindvis af voksne ordblinde står stadig uden en diagnose, og mange tror, at de er dumme.
De skal vide, at man i dag kan hente hjælp mange steder, og eventuelt få et morale-boost ved at se eksempler på ordblinde med succes trods deres lidelse.
Det er budskabet i International Ordblindeuge, og formålet er at vise, at det at være ordblind intet har at gøre med at være uintelligent.
Derfor er Bubber, som selv er ordblind, i dag i Farsø for at fortælle om handicappet, som ikke mange ved noget om. Det vil gerne gøre noget ved, så her er en række fakta om ordblindhed:
Kendetegn ved ordblindhed
Jo før problemerne erkendes og opdages, desto bedre resultater kan der opnås. Selv om det er sværere for ordblinde at lære at læse, så kan det lykkes. Men det kræver en væsentlig større indsats og støtte til at gøre denne indsats.
Tidlige kendetegn:
Ordblindhed i familien
Vanskeligheder med talesproget
Forsinket taleudvikling
Barnet bruger i lang tid enkeltord i stedet for sætninger
Barnet har svært ved at få styr på udtalen af ord med flere konsonanter (f.eks. strømpe, springe, længst)
Barnet har vanskeligheder ved hurtigt at benævne ord
Vanskeligheder med at huske sangtekster, at rime og remse og følge længere beskeder
Barnet viser ringe interesse for bogstaver (f.eks. i eget navn) eller bøger.
Børnehaveklasse:
Vanskeligheder med at rime
Vanskeligheder med at huske bogstaver eller tal
Vanskeligheder med at opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord (f.eks. at finde ud af, hvordan ordet "lur" vil lyde, hvis man fjerner det første bogstav "l".)
Vanskeligheder med at huske ord
Vanskeligheder med at rime betyder, at barnet har svært ved at forstå, at to ord er i "lydfamilie" med hinanden, selv om de ikke ligner hinanden i betydning, f.eks. mand/spand, hus/mus, potte/måtte.
1. klasse:
Vanskeligheder med at lære alfabetet og oversætte bogstav til lyd og bogstavfølger til ord
Vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning
Vanskeligheder med stavning
Vanskeligheder med at lære tabeller og løse matematikopgaver
Senere klasser:
Læser meget langsomt og upræcist i alle fag med tekster
Vanskeligheder med at stave
Vanskeligheder med at formulere sig skriftligt
Vanskeligheder med at lære fremmedsprog
Nederlagsfølelse og evt. sociale problemer
Unge:
Læser langsomt og upræcist
Fortsætter med at stave upræcist, staver ofte samme ord forskelligt i samme stykke
Udsætter opgaver med læsning
Undgår skrivning
Kan have problemer med at resumere tekster
Kan have problemer med at besvare åbne spørgsmål til tekster
Kan have ringe korttidshukommelse
Kan have problemer med at tilpasse sig nye læsesituationer eller strategier
Arbejder langsomt
Kan have ringe opmærksomhed på detaljer eller fokusere for meget på dem
Kan misforstå information
Kan have problemer med at færdiggøre ansøgninger
Kan have mangelfuldt ordforråd
Kan have et utilstrækkeligt ordforråd pga. manglende læseerfaringer
Kan have problemer med planlægning af tid og opgaver
Voksne:
Skjuler ofte deres læseproblemer
Staver dårligt, er afhængige af andre
Undgår læsning og skrivning
Ofte gode til at formulere sig verbalt
Stoler på sin hukommelse
Har ofte gode sociale og menneskelige egenskaber
Kan være rigtig god til at aflæse mennesker (intuition)
Arbejder ofte langt under intellektuelt potentiale
Kan have problemer med planlægning, organisation og tid
Kilde: Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark