Lærere og elever er kommet tættere på hinanden i Vesthimmerland
Foto: Lars Lyngdahl
En målrettet indsats på skolerne i Vesthimmerlands Kommune har medført, at elever og lærere er blevet knyttet tættere sammen.
Det kan være ualmindeligt svært at få tid til at understøtte og udfordre hver elev i de nordjyske klasselokaler.
I 2015 svarede både elever, lærere, forældre og skoleledelser i Vesthimmerlands Kommune på spørgsmål om hverdagen i skolen. Resultaterne mundede ud i planer for, hvordan man kunne gøre det bedre.
Skolerne begyndte at arbejde mere målrettet med feedback, motivation, professionelle læringsredskaber og chancelighed.
Nu – to år efter - har de samme mennesker svaret på de samme spørgsmål endnu en gang. Resultatet viser, at eleverne er blevet mere tilfredse med undervisningen. De peger på, at relationen til lærerne er blevet bedre, og at lærerne er mere interesserede i hver enkelt elev.
- Det er dejligt, at den store indsats, der bliver gjort på skolerne, viser de flotte resultater, lyder det fra Børne- og Skoleudvalget i Vesthimmerlands Kommune i en pressemeddelelse.
- Det er dejligt, at den store indsats, der bliver gjort på skolerne, viser de flotte resultater.
Børne- og Skoleudvalget i Vesthimmerlands Kommune
Arbejdet fortsætter
Også lærerne føler, at samarbejdet med eleverne er blevet bedre. Blandt andet planlægger de undervisningen i fællesskab.
- Det er meget positivt at se det seriøse arbejde, der bliver udført på alle skoler, siger formanden for skolelederforeningen, Erik Krogh Pedersen.
Arbejdet er dog ikke slut endnu. Der skal sættes gang i nye tiltag, som kan give endnu bedre resultater, når elever og lærere igen i 2019 skal svare på de samme spørgsmål.
- Vi skal være opmærksomme på de områder, hvor vi fortsat kan blive bedre, siger Anders Norup, der er skole- og dagtilbudschef.