Undervisningen fortsætter trods hackerangreb
Skolen afbrød alt forbindelse til internettet, da hackerangrebet blev opdaget tidligt tirsdag morgen.
Computeren er åben, og diskussionen om opgaven går, som den plejer. Men forskellen er, at Karla Peters og Lin Holst, der begge går i 3.G på HTX i Aars, ikke arbejder inde i skolens systemer men i stedet offline. Dagens gruppearbejde må løses på en alternativ måde.
- Undervisningen er helt anderledes, for vores lærere kan ikke åbne deres computere. I forrige time skulle vi have lavet en masse research om konspirationsteorier, men der endte vi med i stedet at spille nogle spil og lave nogle sociale ting, fortæller Karla Peters.
Da hackerangrebet blev opdaget tirsdag morgen, afbrød skolen al forbindelse til internettet, og dermed også al adgang til op imod 30 systemer. I første omgang blev undervisningen afbrudt, men nu er eleverne tilbage på skolebænken igen.
- Vi var nede i kælderen for at lave nogle forsøg, og så kom der nogle ned og sagde, at vi skulle tage hjem, fordi der var hackerangreb. Det var lidt surrealistisk, fortæller Karla Peters.
Direktør Ulf Bender fortæller til TV2 Nord, at de ikke har nogen intentioner om at betale for at få frigivet den hackede server. I stedet er eksperter i gang med at forsøge at gendanne alt, imens lærere og elever forsøger at komme igennem det planlagte pensum så godt som muligt.
Umiddelbart lyder det som en god mulighed for at skrue lidt ned for skolearbejdet, men sådan ser de to 3.G-elever ikke på det.
December er nemlig tid for den store SUP, som er en stor skriftlig opgave, der skal forsvares i januar - og som tæller med på eksamensbeviset.
- Det er jo den, vi tænker mest på, når vi ikke har mulighed for at komme online her i skolen - det vil være træls, hvis det her hackerangreb ender med at gå ud over den, konstaterer Lin Holst.
Ifølge Ulf Bender er håbet, at der så småt kan blive åbnet for nogle af skolens systemer igen i løbet af nogle dage, men han kan endnu ikke sætte en tidsramme på hvornår, alt er helt tilbage til normalen igen.