270 millioner til +Bus i Aalborg

En forligskreds uden om regeringen afsætter 270 millioner kroner til Aalborgs projekt +Bus, der er erstatningen for en letbane i byen.

Regeringen kunne fredag se til, mens S, DF, RV, SF og EL præsenterede en udmøntning af puljen til bedre og billigere kollektiv trafik.

I aftalen er der afsat 270 millioner kroner som statens medfinansiering af Aalborgs +Bus, der erstatter letbanen, som regeringen ikke ville medfinansiere.

- Jeg glæder mig helt vildt og det er en drøm, der går i opfyldelse. Jeg har kæmpet for det her i lang tid, så når det endelig lykkes, så er det helt vildt godt, siger Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen (Soc.dem.) til TV2 Nord. 

Da forligskredsen har flertal, bliver regeringen nu pålagt at udmønte aftalen. Thomas Kastrup-Larsen glæder sig over pengene og ser frem til at +Bus projektet står færdigt omkring 2021.

- Det kommer til at betyde helt vildt meget for byen. Både fordi det får folk til at tage bussen mere, og man kommer hurtigere frem, siger borgmesteren.

Video: Så skuffet var Thomas Kastrup-Larsen, da letbanen faldt til jorden

Fakta om +Bus

- Fragter 150-200 personer
- Kører op til 50 km/t - i gennemsnit 21-22 km/t.
- Har hurtig ind- og udstigning - typisk under 20 sekunder
- Der er mindre en 7,5 minutter mellem busserne
- +BUS er op til 24 meter lang
- Du kan medbringe både cykler og barnevogne i +BUS
- Der er altid grønt lys for +BUS, så hele ruten tager kun ca. 32 minutter at køre.
- +BUS er en miljøvenlig transportform
Kilde: Aalborg Kommune

Sundheds- og kulturrådmand Mads Duedahl (Venstre) har ansvaret for den kollektive trafik i Aalborg Kommune og han er især glad på byens mange studerendes vegne.

- Jeg ved at mange studerende kender til problematikken med overfyldte busser i Aalborgs morgentrafik. Jeg har i hvert fald ofte selv som studerende oplevet at blive forbikørt af overfyldte busser på en regnvåd morgen, og det er jo langt fra optimalt. Med denne investering får vi et nyt lækkert transportmiddel til at køre igennem Aalborg midtby. Der er tale om meget større busser, med hyppige afgange, bedre komfort og plads til flere passagerer. Derudover er det også et transportmiddel som vil køre på alternative energiformer, hvilket betyder at de vil støje og møje mindre i vores by, siger Mads Duedahl.

For de faste buspassagerer bliver der dog ikke tale om de store ruteændringer.

- Vi har arbejdet langsigtede og foretaget ændringer i køreplanen, således at Bus rute 2 allerede i dag kører den rute som +Bussen vil overtage i fremtiden. Passagererne skal derfor ikke frygte en kæmpe forvirring over helt nye busruter, siger Mads Duedahl.

I forligskredsens aftale er der også afsat penge til at forbedre forholdene for cyklister i alle landets kommuner.


Seneste nyt

fra Nordjylland