Lange busser skal sætte gang i den kollektive trafik
I Aalborg vil de gerne have et alternativ til busser, når det gælder offentlig transport. De havde regnet med en letbane, men det ville regeringen ikke. Nu ser de andre veje så indbyggerne kan komme hurtigt rundt i byen.
Hvis man skal rundt i byen i Aalborg med offentlig trafik, så kan det kun foregå med bus. Aalborg Kommune havde forventet at få en letbane, men sådan ville regeringen det ikke, men nu er der et alternativ.
Busserne kører livligt rundt i gaderne i Aalborg. Det er den offentlige transportmulighed, der er, hvis man vil rundt.
Men trafikken er presset og der skal være en mere stabil mulighed, som ikke bliver påvirket at kø og rødt lys, mener borgmesteren.
- Vi kan mærke, at Aalborg vokser som uddannelsesby, og der er rigtig mange mennesker, der bruger den kollektive trafik, siger Thomas Kastrup-Larsen (Soc. dem.), som er borgmester i Aalborg.
Det nye alternativ til letbanen hedder BRT (Bus Rapid Transit). I Aalborg skal det hedde +BUS og er 24 meter lange busser, som kan have 150-200 passagerer. De har dem i andre europæiske byer.
- Der er gode erfaringer med dem. Der kan man sagtens få en højklasse kollektiv trafik med den løsning, siger lektor Harry Lahrmann, som forsker i trafik på Aalborg Universitet.
I følge ham vil alternativet til letbanen være stort set den samme oplevelse for de rejsende.
- Hvis du har en høj standard på de spor, de kører på, det vil de ikke kunne mærke forskel på. Så i stedet for en letbane på jernhjul, så får vi en letbane på gummihjul, siger Harry Lahrmann.
Ifølge borgmester Thomas Kastrup-Larsen så skal det laves ordentligt. Her regner man med, at staten vil betale halvdelen på den her løsning, som er meget billigere end den oprindelige letbane.
- Man har givet milliarder til letbaner i Odense, Aarhus og København. Vi er den by med flest tilflyttere. Så det er urimeligt, hvis man ikke gik ind og gav os støtte til sådan et projekt, siger Thomas Kastrup Larsen (S), som håber, at +BUS-løsningen kan være klar i 2019-2020.