Aalborg-diskotek politianmeldt: Målrettede alkoholreklamer mod unge
Foto: Michael Schmidt Thomsen (Arkiv)
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt diskoteket The Gap i Aalborg for at målrette reklamer med alkohol mod unge under 18 år.
Gratis drinks og shots. Med sådanne lokkemidler har Aalborg-diskoteket The Gap markedsført arrangementer rettet mod gymnasieelever - og dermed unge under 18 år. Og det er ulovligt.
Derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt diskoteket for brud på markedsføringsloven. Der er tale om en en anmeldelse, der omhandler i alt 13 tilfælde af markedsføring rettet direkte mod elever på de nordjyske gymnasier. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden nævner i pressemeddelesen flere tilfælde af markedsføring på The Gaps Facebook-side. Et af reklamefremstødene har ordlyden:
"The Gap præsenterer – frie sjusser og shots fra 23.00-00.00. For Dronninglund, Brønderslev & Fjerritslev Gymnasium. Book dit bord nu på […] – Denne begivenhed er ikke et samarbejde med hverken festudvalg eller gymnasierne, vi er bare i fest humør – The Gap – Nightclub
50 procent under 18
På de danske gymnasier er det, ifølge Danmarks Statistik, omkring 50 procent af eleverne, der er under 18 år. Og selvom diskoteket på selve festaftenen har undladt at skænke alkohol til de mindreårige, bliver det ikke lovligt at reklamere for alkohol - målrettet direkte mod unge under 18 år.
- Ifølge markedsføringsloven må virksomheder ikke reklamere med alkohol overfor unge under 18 år. Hensigten med forbuddet er at beskytte de unge. Når vi vurderer, at diskoteker eller andre retter reklamer med alkohol mod gymnasieelever – hvor mindst halvdelen er under 18 år – politianmelder vi, udtaler forbrugeombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.
Ikke alene
Det er Alkoholreklamenævnet, der har klaget til Forbrugerombudsmanden over The Gaps markedsføring - og Forbrugerombudsmanden har altså nu valgt at gøre det til en politisag at Aalborg-diskoteket har forsøgt at lokke mindreårige i "Gaden" med lovning om gratis alkohol.
Og det er de ikke alene om at have på samvittigheden. I løbet af de sidste 12 måneder har Forbrugerombudsmanden anmeldt ni diskoteker til politiet for at have reklameret målrettet med alkohol til unge under 18 år.
TV2 Nord har tirsdag formiddag forsøgt at få en kommentar fra The Gap, men indtil nu uden held. Skulle det ske, diskoteket vender tilbage, opdaterer vi naturligvis artiklen med deres udlægning af sagen.