Boom i returvarer: Nordjyske netbutikker kæmper for at få færre varer sendt tilbage

01:49

Jacob Risgaard, indehaver af Coolshop, kæmper for at nedbringe antallet af returvarer. Video: Simon Mølgaard

Siden 2015 er antallet af returneringer fordoblet, viser tal fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. Derfor må nordjyske webbutikker tænke kreativt, for at vende udviklingen.

Der er travlt i butikken Shaping New Tomorrow i Aalborg, hvor herretøj langes over disken dagen lang. Men der er også travlt på kontoret, hvor man sørger for, at nethandlen forløber, som den skal.

Ligesom alle andre danske netbutikker oplever de nemlig, at der er et stigende antal af returneringer.

- Vores returrate har været en lille smule stigende de seneste par år, fortæller direktør Kasper Ulrich.

I øjeblikket er det cirka en tiendedel af de varer, de sælges på nettet, som kommer retur. Den tyske webshop Zalando oplyser dog til TV2 Nord, at deres returrate ligger på 50 procent.

Det er en generelt tendens, at antallet af returneringer har været stigende de seneste år. Det viser tal fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. Hvert år laver de forbrugerundersøgelser, og i 2015 svarede forbrugerne, at de returnerede cirka 2,5 procent af varer købt online. I første halvår af 2019 er det tal vokset til 5 procent.

- Men ofte er returraten i virkeligheden noget højere. Forbrugerne undervurderer altid sig selv, forklarer kommunikationschef fra FDIH, Henrik Theil.

Vidste du..?

Zalando er danskernes mest brugte webshop. 


Den tyske webshop har oplyst til TV2 Nord, at de har en returrate på 50 procent. Det skyldes blandt andet, at de har markedsført sig som en butik, der gerne vil give forbrugeren mulighed for at "bringe prøverummet hjem i stuen". 

Næst efter Zalando er det amerikanske Amazon og svenske H&M, der er danskernes foretrukne webshops. 

Returvarer koster

På den anden side af Limfjorden i Nørresundby er der gang i lageret hos Coolshop. Også her mærker de en stigning i antallet af returneringer, men det er ikke helt af samme årsager som herretøjsforretningen.

- Noget af det, der virkelig har skabt, at der kommer ekstra meget tilbage er, at forbrugerombudsmanden hele tiden finder på nye love og regler, som heldigvis stiller kunden bedre. Det nyeste tiltage er jo det her med, at man kan åbne og prøve produktet og så sende det tilbage igen, fortæller indehaver Jacob Risgaard.

Coolshop har eksempelvis oplevet, at en kunde tager en barbermaskine, tandbørste, græsslåmaskine eller noget helt fjerde i brug, for så at sende det retur.

- Det er jo klart, at det er dyrt for os som forretning, men allerværst så tror jeg, at det er hårdt for miljøet, siger han.

Produkterne, der kommer retur til Coolshop, som ikke kan sælges videre, fordi emballagen er brudt eller produktet taget i brug, bliver solgt til fordelagtige priser til medarbejderne.

En lav returrate er afgørende

Et sted, hvor de ikke er kede af de mange returvarer, er hos Transport Nord, hvor fragtbiler fra Bring hver eneste dag kører ud for at levere pakker til nordjyderne.

- Vi sørger for, at pakkerne kommer lynhurtigt tilbage til forretningerne og ud til kunderne igen. Vi er utroligt glade for at have noget at lave, fortæller distriktschef Andreas Hove.

Han er dog opmærksom på de stigende antal af pakker såvel som returneringer. Derfor er nogle af virksomhedens biler med el, og i resten af bilerne er der sat en hastighedsbegrænsning på 110 km/t for på den måde at skåne miljøet.

- Hos os oplever vi, at pakkernes volume er blevet mindre, derfor kører der ikke nødvendigvis flere biler nu end tidligere, forklarer han.

Det kan også være et problem for netbutikkerne. Mange virksomheder tilbyder gratis fragt og retur for kunden, og det er altså omkostninger, som virksomheden selv står med.

- Det er pludselig gået op for netbutikkerne nu, at fragten er en reel omkostning. Derfor er en god returrate afgørende for, at webshops kan have en god handel, siger Henrik Theil.

Beklædning er mest populært

Tøj, sko og smykker er fortsat det mest købte på internettet og udgjorde i 2018 godt hver femte handel.


I første halvår af 2019 blev 18 procent af varene i denne kategori sendt retur. 

Butikkerne hjælper kunden til at vælge rigtigt første gang

Hos Shaping New Tomorrow har man investeret i ny software, der skal hjælpe kunderne med at vælge den rigtige størrelse første gang. Softwaren giver kunden mulighed for at indtaste vægt, højde og kropsform og på den måde kan den udvælge, hvilken størrelse tidligere kunder har været tilfredse med.

- Forhåbningen er, at vi kan nedbringe returraten endnu mere og sørge for at skabe en endnu bedre oplevelse, når man handler online, siger direktør Kasper Ulrich.

Hos Coolshop har man også tiltag, der skal sikre, at ikke alt for mange varer kommer retur. Hvis de oplever, at en vare bliver returneret i mere end en tidendedel af handlerne, fjernes den fra hjemmesiden, da det ikke er en god forretning.

Forsiden lige nu