Burgerkrig i Aalborg: Nye burgerbarer vælter frem
Foto: Bobby Yip, Ritzau/Scanpix
Der er burgerkrig i Aalborg, hvor en række burgerbarer kæmper om at lave de bedste burgere til de bedste priser for at overleve.
På halvandet år er der åbnet seks nye burgerbarer alene i Aalborgs centrum. Konkurrencen er benhård og nu er den første konkurs en realitet.
Det er frokosttid på The Burger Shack i Aalborg, og der er travlt ved grillen. Stedet er kun 10 måneder gammelt og er en af de nyeste i burgerklassen. The Burger Shack er åbnet op samtidig med en række andre nye burgerbarer.
- Det er lidt hårdt faktisk. Hvis man ikke er hurtig nok, så går gæsten et andet sted hen. Så man er nødt til at være hurtig og have en god service, siger Paul Aaron Vitug Magadia, der er daglig leder af The Burger Shack.
Lidt derfra ligger Burger BOOM, der åbnede få dage før The Burger Shack. Begge steder koster en burgermenu med pomfritter og en sodavand 65 kroner til frokost. Priserne er skåret helt ind til bøffen.
- Vi lægger hårdt ud og har høj kvalitet til lave priser. Vi kan jo se at de andre burgerbarer sætter deres priser ned på vores niveau, for at prøve at være med, siger Lenny Mortensen, manager hos Burger Boom i Aalborg.
Det er lidt hårdt faktisk. Hvis man ikke er hurtig nok, så går gæsten et andet sted hen. Så man er nødt til at være hurtig og have en god service.
Paul Aaron Vitug Magadia, daglig leder,The Burger Shack
Alene i Aalborg centrum er der i det seneste halvandet års tid åbnet seks nye burgerbarer. Flere har fokus på økologi og dyrevelfærd, og alle vil konkurrere BÅDE på pris og kvalitet. De nye burgerjoints kommer oveni alle de kæder og cafeer, der i forvejen langer burgere over disken.
- Markedet er nok mættet, men vi er ikke bange, for vi mener at vi har det bedste produkt du overhovedet kan få, siger Lenny Mortensen.
For kort tid siden gik burgerkæden We do Burgers konkurs. Den havde en afdeling i Sankelmarksgade og en i Borgergade. Den i Borgergade kører nu videre med en ny ejer under samme navn.
- Konkurrencen er hård. Det er kun de bedste der overlever, siger manageren fra Burger BOOM.
Vi spiser mere ude
Restaurationsbranchens egne tal viser, at vi danskere nu spiser ude for 42 milliarder årligt og det er rekord. Vi spiser mere og mere ude. Prisforskellen på at lave mad derhjemme og prisen på et tilberedt burgermåltid er ikke særlig stor. På trods af, at vi bruger så mange milliarder kroner på at spise ude, så ser det faktisk ud til, at flere restauranter og cafeer har svært ved at tjene penge, viser en analyse fra revisionsfirmaet Deloitte.
Snart ser burgerkrigen ud til at blive optrappet yderligere. Den amerikanske burgerkæde Carls Jr. har også planer om at åbne i Aalborg centrum.
- Så må vi bare sætte kvaliteten endnu højere op. Det er sådan vi kan følge med siger Paul Aaron Vitug Magadia.