Elever skifter skolebøger ud med musik og dans

250 elever fra Sofiendalskolen i Aalborg deltager i et forsøg, hvor kunst, kultur og kreativitet får en fast plads på skoleskemaet.

Børnene griner, mens de trommer, danser, synger og bevæger sig. 

Det er ikke en almindelig skoledag, som vi kender den, men for ni klasser på Sofiendalsskolen, bliver netop denne form for undervisning en ugentlig begivenhed resten af skoleåret. 

- Formålet er at hive børnene ind i nogle andre rammer, end de er vant til, og præsentere dem for fantasi, skaberlyst og nogle andre kunstneriske fællesskaber. På den måde er vi med med til at hjælpe deres udvikling, både motorisk og socialt, siger Lasse Baggenæs, der er afdelingsleder på Aalborg Kulturskole.

Dans, rytme og bevægelse 

Projektet bygger på en antagelse om, at det motoriske har en stor betydning for børns udvikling. Både i forhold til kognitive, sociale og motoriske kompetencer.  

- Jeg tænker, at alle har rigtig meget glæde af det. Men der er nogen med nogle særlige udfordringer, som lærer rigtig godt ved at få noget bevægelse med, og det har vi ikke så stor mulighed for at gøre i skolen, siger Mette Baade, lærer på Sofiendalskolen.

Elever og lærere vil have mere

Forhåbningen er, at projektet skal rulles bredere ud, og det vil dagens deltagere ikke have noget imod. 

- Det er sjovt at være her, fordi der er musik, og vi danser. Jeg kunne godt lige have blevet her i et par timer mere, siger Ellen Christensen, der går i 2.b på Sofiendalskolen.

- Jeg synes, det er noget, der burde tilbydes alle bør og skoler, for det er enestående, siger Mette Baade.


Seneste nyt

fra Nordjylland