Flere steder skal hastighederne sættes ned

Nu sættes der ind tæt på skole.

Hvis du vil fra A til B, kommer det nok til at tage lidt længere tid i fremtiden.

Sådan kan det i hvert fald blive i Aalborg Kommune, hvor det er en del af strategien at sætte hastighederne ned i boligkvartererne. 

Det er man allerede i gang med, og nu er der blevet taget hul på et nyt projekt i området ved Scheelsmindevej og Stjernevej. 

Her må der snart 'kun' køres 30 kilometer i timen.

- Helt overordnet er det en del af Aalborg Kommunes strategi at sænke fargrænserne i boligkvartererne, hvor der er begrænset trafik, siger Peter Sønderlund, der er én af de projektansvarlige ved Aalborg Kommune.

Det er på det markerede område, at der bliver 30 kilometer i timen.
Det er på det markerede område, at der bliver 30 kilometer i timen.
Foto: Aalborg Kommune

Det kommer flere steder

Lige nu arbejdes der på bump, pudebump og en hævning af vejen i boligkvarteret i Aalborg, mens skiltene med 30 kilometer i timen er sat op - de er bare pakket ind til, projektet er færdigt i begyndelsen af december.

- Når vi arbejder med, at vi skal gøre det flere andre steder også, kommer en del af det fra os selv - altså med hvilket område vi vil sætte hastigheden ned, men vi har også fået mange borgerhenvendelser om det. Det er så en af grundene til, at vi har valgt Scheelsmindevej, Stjernevej og de mange sideveje til dem i denne omgang, siger Peter Sønderlund. 

Han nævner steder som Nørholm, Skalborg og flere andre steder, hvor kommunen arbejder på planer om 30 kilometer i timen zoner. 

- Og folk skal nok lige vænne sig til det. Det er jo noget ganske nyt, men der har været snak om det i EU i 2021, at det skal være normen i byerne, og mange byer rundt om i Europa har allerede indført det, siger Peter Sønderlund. 

Kontrollerer de hastigheden?

Som Peter Sønderlund siger flere gange, shandler det i høj grad om sikkerhed og tryghed, mens trafikstøjen også dæmpes af de lavere fart. 

Men når nu det er et relativt nyt fænomen med 30 kilometer i timen, bliver det så kontrolleret, om folk kan finde ud af det?

- Det er jo lidt en vanesag, men når det bliver mere udbredt, så vænner man sig til det. Jeg husker det selv, som om at det var normalt at køre 60 kilometer i timen i byerne før, men nu er det 50. Men det er ikke sådan, at der kommer til at være flere kontroller der end andre steder, siger Peter Sønderlund. 


Seneste nyt

fra Nordjylland