Hæder til Aalborg: Optræder på fornem liste

Foto: Henning Bagger (Ritzau/Scanpix)

På en ny liste over verdens mest interessante små byer har Aalborg fået en flot placering.

Aalborgs kulturliv får flotte ord med på vejen i det engelsksprogede magasin, Monocle, der udkommer i hele verden.

Magasinet har lavet en liste med fokus på små byer, hvor livskvaliteten og beboeligheden i følge magasinet er helt i top. 

Aalborg indtager pladsen som nummer 20 på listen "Small City Index".

- Det er helt fantastisk, at Aalborg igen gør sig internationalt bemærket. Det gør mig virkelig glad, når et så markant magasin som Monocle anerkender mange af de ting, som vi er virkeligt gode til i Aalborg, siger Thomas Kastrup-Larsen i en pressemeddlelse fra Utzon Center.

Magasinet skriver normalvis om emner som kultur, livsstil, design og erhvervsliv.

Monocle peger på Utzon Center som et af Aalborgs stærkeste kort.

- Jeg er vanvittigt stolt, lyder det fra Lasse Andersson, der er kreativ direktør på Utzon Center. 

En god salgstale

Tidligere har Monocole også lavet en liste over hovedstæder, men nu har man også kastet sig over de mindre byer.

I følge Lasse Anderson, så skal man gøre meget opmærksom på sig selv, hvis man vil være forrest i kapløbet om at kapre turister. 

- Det er så vigtigt hele tiden at gøre opmærksom på os selv. Man skal ikke sidde med korslagte arme og vente på, at omverdenen opdager, hvor fantastisk Aalborg er. For der findes ufatteligt mange andre byer af vores størrelse ude i verden. Så vi skal aktivt være derude og fortælle budskabet og fremhæve det, som ingen andre har. I Aalborgs tilfælde er det historien om Jørn Utzon og Utzon Center og det enestående Alvar Aalto museum, der står som en perle i dansk arkitektur, siger Lasse Andersson. 

I 2019 har en fjerdedel af Utzon Centers gæster i perioder været fra lande uden for Skandinavien.

Læs også Nordjysk Industrivirksomhed skal bekæmpe invasive arter i verdenshavene

Monocle henvender sig til rejselystne globetrottere, så deres anbefaling kan få stor betydning for Aalborg ifølge borgmesteren.

- De taler jo til nogle mennesker, som vi virkeligt gerne vil have til Aalborg. Der er turisterne, som vi arbejder hårdt på at få flere af, uanset om de så kommer med krydstogtskib eller flyver ind på business class. Og så er det netop også vigtigt for erhvervslivet med den her omtale, siger Thomas Kastrup-Larsen.   

 

Forsiden lige nu