Lykke på jomfrutur med Plusbus: - Min popo kan ikke være her

Førstehåndsindtrykket hos mange passagerer på indvielsesdagen er, at de næsten 25 meter lange busser ikke er særlig komfortable.

Her på den første dag med de nye plusbusser er der masser af passagerer, der - helt gratis - lige skal afprøve fornyelsen i den kollektive trafik i Aalborg. Blandt andre Lykke Nielsen fra Aalborg Øst.

- De kunne godt have lavet sæderne noget bredere, når man fra naturens side har en popo som min, beklager Lykke Nielsen sig til TV2 Nord.

- Det er dårligt for ryggen med de her stive sæder. Det er i hvert fald en ulempe, supplerer Jens Knudsen, der er passager ved siden af Lykke Nielsen.

Ondt i ryggen - en billig pris at betale?

De hårde sæder er en kritik, der går igen blandt flere passagerer på den her ellers så festlige indvielsesdag, hvor også den tidligere socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht var mødt op.

- Jeg godkendte jo, at man kunne komme til at køre med de her ekstra lange ledbusser, og det bliver et kæmpe løft for den kollektive trafik her i Aalborg. Det her er jo nærmest et tog bare på gummihjul, siger han.

230923 Harry Lahrmann jewi 10903
Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord

Plan B skal vinde over tid

Et tog - eller en letbane - var da også den oprindelige plan. Det var det, Aalborg skulle have. Men efter de problemer, der har været med letbanerne i både Aarhus og Odense, så mener trafikforsker Harry Lahrmann, at det nok ikke er så tosset idé med plusbusser i stedet.

- Det er en meget billigere løsning, og den kan stort set det samme, siger trafikforskeren.

Knap 600 millioner kroner har den kostet - løsningen med de polsk-byggede plusbusser, der kører på el.

Én fare ved indførelse af Plusbus

At det måske ikke er så energirigtigt de første år, og sæderne er lidt hårde, skal ikke slå skår i glæden, mener den tidligere transportminister.

- De byer, som har fået letbaner med de besværligheder, de har medført, så tror jeg, at de kigger til Aalborg og er dybt misundelige, siger Benny Engelbrecht.

Hvis endnu flere bruger den kollektive trafik, så er der ifølge trafikforskeren kun én lille fare, der ligger og lurer.

- Der er nok nogen cyklister, der hopper på bussen, når der nu er kommet en attraktiv Plusbus, og det vil vi jo helst ikke have. Det går ud over folkesundheden, siger Harry Lahrmann.

En letbane blev det altså aldrig, men en plusbus. Fint nok synes flere af passagerne her på indvielsesdagen, hvor der blandt passagerne er en vis skepsis overfor det nye.

- Det bliver spændende at se, hvordan de tunge og lange Plusbusserne klarer sig op ad bakkerne, når sneen falder, siger buspassager Alex Hansen fra Aalborg med et smil.


Seneste nyt

fra Nordjylland