Modtageklasser afskaffes i Aalborg: Nu skal indvandrerbørn starte i normalklasser
Et flertal i Aalborg Byråd har i dag besluttet at indvandrerbørn skal begynde i almindelige klasser
Aalborg Byråd vedtog mandag eftermiddag en ny model for modtagelse af flygtninge- og indvandrerbørn i kommunens skoler. Det betyder, at de traditionelle modtageklasser fra næste skoleår vil være fortid.
Et bredt flertal i Aalborg Byråd, vedtog mandag eftermiddag vedtog en ny model for hvordan tosprogede børn skal starte op i kommunens folkeskoler. Kun dansk Folkeparti og Enhedslisten, stemte mod modellen, da den blev bragt til afstemning på byrådsmødet mandag eftermiddag, og således bliver modtageklasserne i Aalborg Kommune nu nedlagt.
Enhedslistens Per Clausen tror dog, at tilbuddet vil miste for meget kvalitet, da der med den nye model trækkes nogle ressourcer væk fra programmerne til de tosprogede børn.
- At man spreder færre ressourcer ud på flere skole, tror jeg betyder, at vi får en indsats, som virker mindre end den, vi har i dag, siger Per Clausen (Enhedslisten).
Tina French (Venstre), der er skolerådmand i byrådet er tilhænger af den nye model, som hun tror på, hurtigere kan integrere indvandrerbørn i lokalsamfundene.
At man spreder færre ressourcer ud på flere skole, tror jeg betyder, at vi får en indsats, som virker mindre end den, vi har i dag
Per Clausen, Enhedslisten
- Jeg synes, det er en god idé for børnenes skyld. Jeg har sådan en grundregel, der hedder, at man skal gå i skole, der hvor man bor. Og med den gamle model, der tager man jo børn væk fra, hvor de bor, og samler dem i nogle bestemte klasser på grund af sprog eller andre ting, siger Tina French.
Med den nye model bliver modtageklasserne fortid, og de tosprogede børn skal direkte ud i de almindelige folkeskoleklasser. Alle folkeskolerne får tilknyttet en kompetenceskole, der har den relevante viden, samt lærere og pædagoger, skolerne kan få ud at hjælpe med den ekstra opgave.
Jeg har sådan en grundregel, der hedder, at man skal gå i skole, der hvor man bor. Og med den gamle model, der tager man jo børn væk fra, hvor de bor, og samler dem i nogle bestemte klasser på grund af sprog eller andre ting
Tina French Nielsen, skolerådmand, Venstre
Hos Aalborg Lærerforening frygter man, at den nye model får konsekvenser. Ikke kun for de nye tosprogede børn i klasserne, men de frygter også at de danske børn mister kvalitet i undervisningen.
- Jeg frygter, at de her børn kommer til at sidde og være endnu mere tilskuer til deres egen skolegang. Det vil sige, at de kommer til at sidde i et klasselokale og kigge på det der foregår uden at få den støtte og hjælp, de har behov for. Og hvis man nu skal tage sig af det her barn, så er det klart, at så vil det gå fra de andre elever i klassen, det er der ingen tvivl om, siger Karsten Lynge Simonsen, der er formand i Aalborg Lærerforening.
Tina French holder dog fast i, at den nye opgave kan løses med de ressourcer skolerne har til rådighed, selvom der følger små besparelser med i de nye program.
- Der følger næsten de samme penge med, men de kommer til at blive brugt på en anden måde. Det er klart, det er en ny opgave, og jeg håber også, at der er mange, der synes det er en spændende opgave. Vi gør det jo for børnenes skyld.
Karsten Lynge Simonsen er også enig med Tina French om, at det kan gavne integrationen, men det kræver at, at de rigtige ressourcer er til rådighed.
- Det er en rigtig god grund til at lave det her. Men problemet er bare at ressourcerne, kvaliteten og erfaringen ikke følger med i det her tilbud. Hvis de gjorde det, så ville det jo være en fantastisk verden, siger Karsen Lynge Simonsen, formand for Aalborg Lærerforening.
Den nye model for de tosprogede børn træder i kraft fra det kommende skoleår.