Nu kan du købe øl, babytøj og bilvask på abonnement
Flere køber varer og service på abonnementsordninger.
Danskerne køber i stigende grad deres varer og service på abonnementsordninger. Som det nyeste kan man nu også vasket sin bil i Aalborg til en månedlig pris.
Musik, film, babytøj, mad og øl leveret til døren er blot et par eksempler på nogle af de abonnementsordninger, der er skudt op de seneste år.
Danskerne køber i stigende grad varer og service på abonnementsordninger, og som det nyeste kan man nu også få vasket sin bil, så meget man vil, til et fast månedligt beløb hos Central CarWash i Aalborg.
- Det går rigtig godt. Vi har dagligt nye abonnenter, der skriver sig på. Folk er ellevilde med den service, vi tilbyder, siger Damir Stojkovic, der er medejer af Central CarWash.
Der findes flere forskellige abonnementer hos Central CarWash til forskellige priser, men fælles for dem alle er, at de ansatte tager sig af ind- og udvendig bilvask, lige så ofte kunden ønsker det.
- De ved, hvad det koster hver måned, og de skal ikke bekymre sig om tilkøbsprodukter. De har betalt i forvejen, og så kan de bruge det, lige så tosset de vil. Og det tror jeg godt, folk kan lide, hvad end det er babytøj eller bilvask, siger Damir Stojkovic.
- Det er fint. Det er nemt at budgettere med, og så ved man, hvor mange penge man har at gøre med i dagligdagen, når man har sin bilvask på abonnement, siger Niels Pedersen, der er en af Central CarWash's abonnenter.
Øl og babytøj på abonnement
Danskerne køber i stigende grad deres varer som abonnementer. Senest er det også blevet muligt at købe både øl og babytøj for en fast månedlig pris.
Sanne Dollerup, der er adjunkt på Aalborg Universitet og ekspert i markedsføring forklarer, at vi i forvejen kender abonnementerne fra vores husleje og vores forsikringer.
Men abonnementerne har nu også sneget sig ind i en række nye brancher, hvor det ikke blevet er brugt tidligere.
- Kunderne er begyndt at vænne sig til abonnementsordningerne, og når kunderne vænner sig til det i nogle former, så er de også klar til at prøve det på nye måder, siger Sanne Dollerup.
Flere abonnementsordninger i fremtiden
Hun regner med, at abonnementsordningerne vil sprede sig ind i endnu flere brancher i fremtiden.
- Jeg ser to grunde til det. Den ene er, at hvis man bruger det nok, så er det billigere for forbrugeren med et abonnement. Den anden grund er, at, især for unge mennesker, er selve købsprocessen enormt kedelig, siger Sanne Dollerup.
- Så at have servicen på et automatisk abonnement, er meget mere tillokkende, for kunden behøver ikke tage pengepungen op af lommen.
Indtil videre har Central Carwash i Aalborg omkring 200 abonnenter på sin bilvask og regner med snart at flytte i nye lokaler, så de har kapacitet til endnu flere kunder.
- Vores plan er at blive landsdækkende inden for de næste par år. Så skal vi gerne have afdelinger i de fleste storbyer, hvor vi lige nu kun er repræsenteret i Aalborg, siger Damir Stojkovic.