Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Ømme baller og trætte lår: TV2 Nords cykelredaktion med i Danmarks Stafetten

Foto: Tino Pedersen / TV2 Nord

TV2 Nords to cyklende reportere, til højre Hans-Christian Lauritzen og til venstre Malthe Birger Jensen, samt i midten fotograf, Bruno Stagsted.

Cykelløbet Bygma Danmarks Stafetten samler i løbet af seks etaper penge ind til Danmarks Indsamling. TV2 Nords cyklende Aalborg-redaktion var med på etapen fra Aalborg til Hobro.

I smuk januarsol og med kylhydratdepoterne fyldt til bristepunktet rullede TV2 Nords cyklende Aalborg-redaktion fredag med på 5. etape af cykelløbet Bygma Danmarks Stafetten. 

De to cykler bliver til dagligt brugt på at komme hurtigt frem til nyheder i Aalborg-området, og de er noget tungere end cykler, der bruges til længere ture. Foto: Bruno Stagsted

72 kilometer fra Aalborg til Hobro skulle tilbagelægges, og omtrent halvdelen af ruten foregik på grusveje og stier. TV2 Nord var med for at dække eventet og følge en af deltagerne på nærmeste hold.

Et lille hvil undervejs. Foto: Malthe Birger Jensen / TV2 Nord

Bygma Danmarks Stafetten samler penge ind til Danmarks Indsamling, der løber af stablen i aften, og løbet består at seks etaper rundt i hele landet. Enkelte personer kører flere eller alle etaper, og så er der nogen, som blot kører en enkelt. Martin Riber på 44 år er en af de sidstnævnte, og han er til daglig salgschef i Bygma Aalborg. Fredag var han trukket i cykeltrikot for at begive sig ud på sin længste cykeltur til dato.

Jeg har vel nærmest ikke cyklet, siden jeg gik i skole. Sammen med to kolleger har vi lige cyklet en 20-kilometers tur og en 40-kilometers tur for 14 dage siden, men det er også det. Jeg har lånt en cykel af en kollega, tøj af en kunde og cykelhjelmen er min datters.

Martin Riber, salgschef Bygma Aalborg.

- Jeg har vel nærmest ikke cyklet, siden jeg gik i skole. Sammen med to kolleger har vi lige cyklet en 20-kilometers tur og en 40-kilometers tur for 14 dage siden, men det er også det. Jeg har lånt en cykel af en kollega, tøj af en kunde og cykelhjelmen er min datters, fortæller Martin Riber til TV2 Nord inden start på etapen.

Bygma Danmarks Stafetten

- Bygma Danmarks Stafetten er en del af Danmarks Indsamling 2022.

- Cykelløbet består af seks etaper rundt i hele landet.

- Alle virksomheder, der bidrager med +50.000 kr. til Danmarks Indsamling, kan stille med op til tre deltagere pr. etape.

TV2 Nords cykelduo består af journalist Hans-Christian Lauritzen, der er i helt almindelig form samt denne artikels forfatter, der dyrker en del triathlon og dermed også cykler en del. 

Derfor finder de mere uerfarne ryttere, Martin Riber fra Bygma og Hans-Christian Lauritzen fra TV2 Nord, også hurtigt fælles fodslag, før starten går.

Tror du, at vi to kommer til Hobro?

 - Det gør vi da, spørgsmålet er bare hvordan. Men vi har da helt sikkert en plan om, at det bliver på cykel, siger Martin Riber. 

Smukt og barskt terræn

Pengebeløbbene fra Danmarks Indsamling 2022 går til at hjælpe børn, der er hårdt ramt på grund af coronapandemien, i 12 af verdens fattigste lande.

Det her er jo i den gode sags tjeneste for at sætte fokus på de her børn i fattige lande. Så skal vi have lidt ondt i numsen og ømme ben for at skabe opmærksomhed på den udfordring, så går det nok.

Martin Riber, salgschef i Bygma Aalborg.

- Det her er jo i den gode sags tjeneste for at sætte fokus på de her børn i fattige lande. Så skal vi have lidt ondt i numsen og ømme ben for at skabe opmærksomhed på den udfordring, så går det nok, forklarer Martin Riber. 

Humøret er højt hos Martin Riber, selvom benene begynder at gøre ondt. Foto: Malthe Birger Jensen / TV2 Nord

Med på turen fra Aalborg til Hobro er et felt på omkring 30 ryttere. Med sig i en rygsæk har cykelredaktionen udstyr til at kunne optage undervejs, og så er vi ligeledes flankeret af fotograf Bruno Stagsted, der agerer "servicevogn" og laver dronebilleder med mere.

Lige så smuk som ruten sydpå er, lige så hård er etapeprofilen samtidig. Underlaget er halvdelen af tiden skovstier og grus, og så skal der også i alt forceres i omegnen af 700 højdemeter, størstedelen omkring Rebild Bakker og Bramslev Bakker. 

Foto: Bruno Stagsted

- Der venter jo først og fremmest en sindssyg smuk tur. Vi har kørt noget research nogle gange, og turen herfra gennem Rold, Rebild, Skørping og alle de andre steder, det er et sindssygt smukt område. Det bliver dejligt varierende. Lidt asfalt, rigtig meget grus og nogle gode ondskabsfulde bakker, som nogle af os glæder os rigtig meget til, forklarer Ole Egeblad, arrangør af Bygma Danmarks Stafetten. 

Gelé-ben 

Cirka midtvejs på etapen er der kaffepause og mulighed for at proviantere, så sukkerdepoterne er fyldte. Samtidig er der dog en formaning fra arrangørerne om, at man ikke skal fylde sig med en hel pakke kanelgifler, for lige efter pausen venter rutens hårdeste stigning på en skovsti lige op i himlen i Rebild Bakker. Men altså først en midtvejsstatus. 

- Det er kanonhyggeligt, det her. Vi kan godt mærke, at vi har kørt nogle kilometer efterhånden. Det er ikke lige det, som jeg er vant til, men jeg vil sige, at benene syrer ikke til, men de kan mærkes. Jeg tror stadigvæk på, at vi rammer Hobro, siger Martin Riber.

Foto: Bruno Stagsted

Og lad os blive ved syre i benene. For kort efter fanger vi Martin Riber på toppen af dagens kongestigning. 

- Nu er det hårdt, nu er det virkelig hårdt. Jeg håber virkelig, at det kommer til at gå ligeud et stykke tid. 

Også Hans-Christian Lauritzen fra TV2 Nord er ved at være godt baldret. 

- Den er sindssyg den bakke der. Cyklen har simpelthen ikke lave nok gear, så til sidst måtte jeg bare sige, at de sidste 100 meter måtte jeg bare gå. Der var ikke andet at gøre, siger Hans-Christian Lauritzen. 

Bygma Danmark Stafetten er et såkaldt social ride, hvor man som udgangspunkt cykler sammen og samler op undervejs, så alle er med. På enkelte passager er der nogle af de hurtige ryttere, som træder lidt ekstra hårdt til i pedalerne, og netop dette sker på et længere grusstykke efter den hårde stigning. 

Det får i sidste ende konsekvenser for Hans-Christian Lauritzen fra TV2 Nord, der havner i et stadie af gelé-ben, der ikke kan rulles væk i de lavere gear. Derfor sætter han sig for en stund ind i en ledsagerbil, og her overrasker han Martin Riber, der stadig befinder sig på sin jernhest. Hans-Christian Lauritzen filmer seancen ud ad vinduet i bilen, da de kører op på siden af Martin Riber.

- Hvad fanden laver du?

- Jamen mine lår, de kunne ikke mere. 

- Det er i orden, du er tilgivet.

- De brænder (red. lår). Hvordan går det med dine? 

- Det går ad helvede til, de gør ondt. Det er ren vilje fra nu af, så må vi se, hvor langt den bærer os, slutter Martin Riber. 

Forløsning

Tæt på målstregen er Hans-Christian Lauritzen igen på cyklen, og klar til at forcere den sidste lede stigning op til mål ved Hotel Amerika i Hobro. Før et velfortjent måltid pasta er det tid til at gøre status over dagen for Martin Riber, der aldrig nogensinde tidligere har prøvet at cykle så langt. 

- Jeg er megasmadret. Der er begyndende krampe i benene, så det er hjem og få massage af konen. Efter den første del var der ingen problemer, men senere blev det virkelig hårdt. Det var dog en megafed oplevelse, det er ikke sidste gang, at jeg har cyklet, siger Martin Riber. 

6. og sidste etape af Bygma Danmarks Stafetten køres i dag fra Nymindegab til Esbjerg. Når rytterne rammer Esbjerg, cykler de direkte ind på scenen i indsamlingsshowet "Danmarks Indsamling", der kan opleves på DR1 i aften. 


- Vi skriver Danmarkshistorie: Endelig klar til at bruge hundredevis af millioner

Foto: Hans-Christian Lauritzen, TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Aalborg får nyt vartegn, der skal gøre byen lige så berømt som snapsen.

Om to år skal det hele være klar.

Kunsthal Spritten og det 30 meter høje kunstværk Cloud City Aalborg. Målet er at Nordjyllands største by får et kulturtilbud i verdensklasse. Det er ikke ambitioner der mangler, når de to chefer for Kunsthal Spritten fortæller om fremtiden.

- Det er Danmark, der får en ny kunsthal. Det er sådan set også Nordeuropa, der gør det, fordi med sådan et stort kunstværk, vi kobler til bygningen, så kigger vi ind i et helt vildt ambitionsniveau. Et vi alle sammen kan glæde os til, om vi bor i Aalborg eller et andet sted i Nordeuropa, siger Signe Cecilie Nørgaard Jochumsen, der er en af de to chefer for Kunsthal Spritten.

Specielt når talen falder på den argentinske kunstner Tomás Saraceno, der skal lave det 30 meter høje kunstværk uden for Kunsthal Spritten, drømmer Aalborg stort.

Så vildt bliver det nye kunstværk.

Chefer bliver holdt langt væk fra tidsplanen

Projektet Kunsthal Spritten og Cloud City Aalborg skal stå færdig i løbet af 24 måneder, men:

Den præcise dato for indvielsen er ikke fastlagt.

Otte fonde og Aalborg Kommune betaler for projektet til 350 millioner kroner. Fondene står for 295 millioner, mens Aalborg Kommune betaler 55 millioner og står for driften, indtil åbningen.

De to chefer i Kunsthal Spritten er kunsthistorikere, men de tør godt love, at byggeriet er klar om to år.

Bare rolig. Det er ikke kunsthistorikere, der skal stå for håndværksarbejdet.

Bilbao-effekten kan give milliarder

I Aalborg drømmer de om den såkaldte Bibao-effekt. I 1997 fik den nordspanske by et Guggenheim-museum. Det fik i løbet af 10 år investeringer i kunst og byudvikling til at eksplodere, så Bilbao i dag tiltrækker turister fra hele verden i tusindvis. Og indtægter for milliarder.

Dagen i dag, hvor projektet blev endeligt sat i gang, er Aalborg første skridt på vej mod mere international anerkendelse og altså drømmen om en nordjysk pendant til den nordspanske opblomstring.

- Det er bestemt ikke hver dag, og vi skriver Danmarkshistorie, påpeger Bibi Henriksen Saugman, der er den anden af de to chefer på Kunsthal Spritten.

10 år undervejs

Ideen med Kunsthal Spritten og Clous City Aalborg blev født for 10 år siden af erhvervsmanden Martin Nielsen. Siden har det været igennem et tumultarisk forløb, der blandt andet omhandlede ballade om udbygningsaftaler og stor intern palaver mellem entreprenører og kommune.

Det var i 2014 Martin Nielsen første gang luftede sine planer om at omdanne den gamle spritfabrik til en ny eksklusiv bydel. Trods de mange bump tør alle godt melde ud, at om to år er de klar.

Bygger videre på arbejdet fra fortidens pionerer.

Kunsthal Spritten fortæller, at de stadig holder arrangementer i de par år, som renoveringen og byggeriet tager. Derfor bliver der rig mulighed for nordjyderne til at besøge stedet, mens det bliver lavet om.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Han skal være afdelingsleder i European Energy.

2025 bliver et overordentligt travlt år for Kristian Tilsted.

Han har netop scoret et nyt job som afdelingsleder i European Energy, hvor han nu er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af selskabets solcelleparker. Ikke nok med det skal han også forsøge at bevare borgmesterposten på Venstre-hænder ved kommunalvalget, som løber af stablen 18. november.

I august blev han nemlig udpeget som Venstres borgmesterkandidat, efter den siddende borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) havde besluttet, at han ikke ville genopstille.

Kristian Tilsted lader TV2 Nord vide, at det nye job ikke rokker ved hans ambitioner.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg går til valg på, at vi beholder borgmesterposten, så det er helt klart målet. Lykkes det, har vi en ny situation, men det er jo kalkuleret i forhold til min ansættelse, så det har jeg selvfølgelig talt med min nye arbejdsgiver om, siger Kristian Tilsted.

Har lavet aftale med hustru

Ved siden af jobbet som afdelingsleder skal der dermed føres valgkamp til næste år. Folk skal dog ikke være nervøs for, at han går på kompromis med den del.

- Der skal være tid til at føre valgkamp. Jobbet er fleksibelt, og jeg kan også arbejde hjemmefra. Det hele er et spørgsmål om prioritere sin tid. Jeg har en aftale med min hustru om, at der kan afsættes tid til det hele. Det går selvfølgelig lidt ud over familielivet, men vi har heldigvis voksne børn, så de kan passe sig selv, siger borgmesterkandidaten.

Kristian Tilsted har siddet i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune i 10 år og er i dag medlem af Erhverv-, Klima-, Miljø- og Teknikudvalget.

Han blev tidligere på året fritstillet fra det direktørjob, han havde i Netselskabet Elværk. Ifølge eget udsagn på grund af omstruktureringer.

Den nye arbejdsplads ligger i Nykøbing Mors. European Energy er en international organisation med 850 ansatte fra 43 nationaliteter.

Han får arbejdsplads i Nykøbing Mors og bliver chef for samlet 14 medarbejdere. Det nye job glæder ham.


Mens de jubler i Lønstrup - er de skuffede i Tversted og Kjul

Foto: Henning Larsen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er ikke alle steder i Hjørring, der er ramt af kysterosion, der får del i de millioner, Hjørring Kommune har fået til kystsikring.

- Vi er dybt skuffede over, at der ikke er penge til de områder, der er mest ramt af kysterosionen.

Sådan lyder det fra Kurt Trynskov, der ejer Aabo Camping i Tversted.

For fredag har Hjørring Kommune fået 6,3 millioner kroner til sandfodring ved kommunens vestvendte kyst. Sandfodringen skal ske på en 8,8 kilometer lang strækning, der ikke omfatter Tversted.

- Det er da skuffende, at når der kommer så mange penge, så er vi ikke tilgodeset. Og mange af de steder, der er nævnt, er der jo lavet hårdt kystsikring, siger campingpladsejeren.

De er dog ikke interesserede i hård kystsikring i Tversted, der vil skæmme landsskabet. De er tilgengæld interesserede i at få sandfodret deres kyst.

- Jeg er barnefødt i Tversted, og der var engang, hvor der var høje klitter nedenfor den blå kiosk, hvor man kunne ligge og sole sig og en strand på 50-70 meter. Men nu er alle klitterne væk. Og nu er der ikke ret meget bred strand tilbage, siger campingpladsejeren.

Her skal der sandfodres

Der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Man piller ved det naturlige flow

Samme holdning deler Arne Therkelsen fra Kjul Strand. Også her er de blevet forbigået, og han mener, at området på den måde bliver ramt dobbelt.

For ikke nok med, at der ikke skal sandfodres på strækningen, så bliver den naturlige barriere, der lægger sig ved molen i Hirtshals Havn, renset op og fjernet igen.

- Vi bliver dobbeltramt. Hvis man skal tro læren om tilblivelsen af Skagens Odde, er det jo ikke uden betydning, at de oprenser det sand, som Hirtshals Havn stopper. Vi har svært ved at forstå, at det skal suges op og sejles vestpå igen, lyder det fra Arne Therkelsen.

Se interview med Søren houmann, der er udvalgsformand i Hjørring Kommune.

Skagens Odde er en stor sandodde, der er blevet dannet indenfor de seneste 7000 år. Det er den ved, at enorme mængder af sand er blevet frigjort ved erosion af de kvartære lag langs Nørrejyllands vestkyst, for naturligt at blive transporteret til Jyllands nordende af bølger og strøm.

- Det er jo hans levebrød

Han er skuffet over, at det, han kalder naturkommunen Hjørring og havnen i Hirtshals, har fået dispensation til at sejle sandet vestpå.

- Det er jeg lidt uforstående overfor. For det er på grund af sandets naturlige flow, at Skagens Odde og Kjul eksisterer, og det naturlige flow afbryder man jo ved at føre sandet tilbage. Jeg kan næsten kun tænke, at erosionen på sigt bliver et endnu større problem, end det er i øjeblikket, siger Arne Therkelsen.

Sådan ser det ud, når der sandfodres.

Både i Tversted og i Kjul har det betydning for turismen i området, at de brede sandstrande ser ud til at være en saga blot - undtagen på de vindstille dage, som der ikke er mange af på vestkysten.

- Det var og er det, turisterne kommer efter. De, der ikke er kommet i området i mange år, tror, de er kørt forkert, når de kommer her, siger Kurt Trynskov fra Tversted, der bliver bakket op af Arne Therkelsen:

- De turister, der kommer her, kommer jo, fordi der har været en bred vesterhavsstrand med god adgang, der er en børnevenlig. Og det kan ikke undgå at blive påvirket. Min genbo er en campingplads, og det er jo hans levebrød det her. Vi har i forvejen ikke mange virksomheder og arbejdspladser her i vandkanten, siger han.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Så er landsdelens mest omtalte godstransport sejlet i havn.

Prammen med de tre gigantiske mølledele, der siden i fredags har været på rejse fra Brande mod testcentret i Østerild, er nu på vej ind i havnen i Hanstholm efter en sejltur, der tog sin begyndelse i Hvide Sande klokken 22 i går aftes.

Det viser billeder fra Hanstholm Havn.

Selvom det er stort, og tungtvejende gods, der står på prammen, så gør havnechef Søren Zohnesen ikke store øjne af transporten.

- Det er som en dag mere på kontoret. For os har der ikke været nogen ekstraordinære opgaver, fordi vores infrastruktur kan håndtere det, siger han.

Det eneste, der måske skal ændres betydeligt på, er et par lygtepæle og skilte på havnen, mener chefen i Hanstholm.

Men selvom de i Hanstholm ser transporten som en normal opgave, så giver det alligevel lidt indtryk.

- Det er altid spændende at se, når sådan noget kommer ind i havnen. Møllerne bliver større og større for hver gang, men nogle gange er det svært at se, at de er blevet det, siger Søren Zohnesen, der er havnechef på Hanstholm Havn.

Han fortæller, at det kræver lige så mange forberedelse at køre strækket fra Hanstholm til Østerild, som det krævede mellem Brande og Hvide Sande. 

- Jeg tror ikke, der er gjort de helt store forberedelse. Vejen er jo godt forberedt på de her laster, fordi de har kørt, der så mange gange, siger han. 

Foto: Ole Vognstoft

Hvis du vil se mølledelenes tur til havnen i Hvide Sande, hvorfra delene blev sejlet til Hanstholm, kan du se og læse livebloggen her.


Social dumping: Tre Aalborg-virksomheder under lup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol.

Fejl og snyd blev for nyligt konstateret af Skattestyrelsens medarbejdere i en landsdækkende kontrolaktion.

I hele 33 ud af 52 kontroller blev der fundet indikationer på social dumping. Tre Aalborg-virksomheder er nu under Skattestyrelsens lup for problemer og humbug.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det var i sidste uge, at Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet aflagde visit hos fem Aalborg-virksomheder, som hovedsageligt opererer inden for restaurationsbranchen.

- Virksomhederne, vi kontrollerer, er udvalgt, fordi vores oplysninger indikerer, at der kan være problemer med social dumping. Kontrollerne viser, at de tre Aalborg-virksomheder er med til at skabe unfair konkurrence, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.

Virksomhederne kan nu se frem til at blive kontrolleret yderligere, så Skattestyrelsen kan opgøre skat og moms korrekt for virksomhederne og deres ansatte.

- Når vi skal se nærmere på tre virksomheder, skyldes det, at vi under kontrollen har oplevet nogle uoverensstemmelser og uklarheder omkring moms og skat, som vi skal have set nærmere på. Desuden mener vi, at medarbejderne i en enkelt virksomhed, skal anses for arbejdsudlejede til den danske virksomhed, de udfører arbejde for, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med kontrollerne har Skattestyrelsen på landsplan talt med 161 medarbejdere. 110 blandt dem var udenlandske.

Det var årets ottende landsdækkende aktion mod social dumping foretaget af Skattestyrelsen.