Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Påkørt af en 90-årig bilist: - Genindfør lægetjek for ældre bilister

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Jan Tan Cao blev sidste år påkørt af en 90-årig konfus bilist. Han mener, at lægetjekket for ældre bilister skal genindføres.

30-årige Jan Tan Cao er stadig delvist sygemeldt, efter at han blev påkørt af en konfus 90-årig bilist for et år siden. Han mener, at lægetjekket for ældre bilister skal genindføres. Rådet for Sikker Trafik ønsker undersøgelse.

Det var en april-dag i 2019. 30-årige Jan Tan Cao fra Aalborg og hans kone var på vej hjem fra et besøg hos svigerfamilien i nærheden af Holstebro, da det gik galt.

En 90-årig bilist trækker over i Jan Tan Caos vejbane, og selvom Jan Tan Cao forsøger at undvige, så kører den ældre bilist ind i siden af Jan Tan Caos bil.

- Ulykken har betydet meget for mit liv. Jeg tager stadig 15 smertestillende piller hver dag for at holde smerterne ud. Jeg kan ikke lege med mine nevøer mere. Jeg er blevet ham den kedelige onkel, siger Jan Tan Cao.

Den 90-årige kørte videre fra uheldet. Til trods for store skader på bilerne havde han ikke opdaget, at han havde påkørt nogen. Ulykken har betydet, at Jan nu kun kan arbejde to timer om dagen, fordi han stadig er plaget af smerter, og det er hans kone, der må bære poserne, når de er ude og købe ind.

Ulykken har betydet meget for mit liv. Jeg tager stadig 15 smertestillende piller hver dag for at holde smerterne ud. Jeg kan ikke lege med mine nevøer mere. Jeg er blevet ham den kedelige onkel.

Jan Tan Cao, Aalborg

- Jeg arbejder ikke som før. Jeg må ikke løbe, og jeg kan kun cykle i ganske få minutter, og så synes jeg, det er pinligt, at min kone skal bære tunge bæreposer hjem fra indkøb, mens jeg bare går ved siden af, siger Jan Tan Cao.

Ældre er gode bilister

Ældre er i dag generelt mere friske end tidligere. I 2017 afskaffede Folketinget derfor kravet om, at ældre over 75 år skal have en lægeattest hvert andet år for at få fornyet kørekortet. For 80-årige var det hvert år.

Det havde især Ældre Sagen efterspurgt længe. Med de nye regler gælder et kørekort nu i 15 år uanset bilistens alder, og det kan fornyes administrativt. I dag er formanden for Folketingets Retsudvalg, Preben Bang Henriksen (Venstre), dog kommet i tvivl, om det var en god ide.

Da vi fjernede reglen, da var det simpelthen ud fra betragtninger om aldersdiskrimination og for at spare størsteparten af de ældre for besvær ved at skulle op til lægen i den her anledning. I dag er jeg ikke så sikker på, at det var en god ide.

Preben Bang Henriksen (Venstre), formand, Folketingets Retsudvalg

- Da vi fjernede reglen, da var det simpelthen ud fra betragtninger om aldersdiskrimination og for at spare størsteparten af de ældre for besvær ved at skulle op til lægen i den her anledning. I dag er jeg ikke så sikker på, at det var en god ide. Jeg ser jo også eksempler i dagspressen, hvor man tænker ved sig selv, at det burde ikke kunne lade sig gøre, at vedkommende har et kørekort i den alder og med den type uheld, siger Preben Bang Henriksen.

Det uheld, som Preben Bang Henriksen hentyder til, skete i sidste uge på motorvej E39. Her kørte en 101-årig spøgelsesbilist ind i en anden bilist. Den 101-årige havde netop fået sit kørekort fornyet.

Ulykker som den får stor opmærksomhed, men en forskningsrapport fra DTU i 2011 viste dengang, at ældre over 70 år generelt er meget sikre bilister, og at det voksende antal ældre bilister ikke vil medføre flere sikkerhedsmæssige problemer. En analyse af trafikulykker med ældre bilister, som Havarikomissionen for vejtrafikulykker har lavet i 2012, har dog vist, at ældre kommer mere til skade end andre, når de er involverede i trafikulykker.

Alligevel vil Rådet for Sikker Trafik gerne have den nuværende ordning evalueret for at finde ud af, om man bør genindføre lægetjekket ved de 80 år, så lægen får stoppet den lille gruppe af usikre ældre bilister, der ikke frivilligt vil lægge kørekortet på hylden.

- Det er især folk, der bliver ramt af demens, der rigtigt har problemer ude i trafikken. Der er i dag de pårørende, der sidder tilbage med opgaven med at skulle tage kørekortet fra far eller mor. Det er en helt urimelige opgave man pålægger de pårørende, siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør hos Rådet for Sikker Trafik.

Læger kan stoppe usikre bilister

Med de nye regler fik lægerne en skærpet indberetningspligt. De kan udstede et lægeligt kørselsforbud, hvis de opdager, at en patient ikke er i stand til at køre bil. Det giver Jan Tao Cao ikke meget for. For da den 90-årige bilist, der kørte ind i ham, kom for retten, kom det ifølge Jan Tan Cao frem, at bilisten kort forinden havde været til læge, fordi han led af blackouts. Men den 90-årige havde stadig sit kørekort.

Hvis lægen har mulighed for at lave et lægeligt kørselsforbud, og han ved, at den her patient har blackouts og så ikke sætter ind, det forstår jeg ikke.

Jan Tan Cao, Aalborg

- Det forstår jeg ikke. Hvis lægen har mulighed for at lave et lægeligt kørselsforbud, og han ved, at den her patient har blackouts og så ikke sætter ind, det forstår jeg ikke, siger Jan Tan Cao.

Der bliver flere og flere ældre mennesker, der kører bil, i takt med at vi lever længere, og fordi de store efterkrigsårgange nu har nået pensionistalderen. Den forskning, der ligger, mener Rådet for Sikker Trafik, trænger til at blive opdateret. De nye regler for kørekortfornyelse er endnu ikke blevet evalueret, siden de blev indført for tre år siden, og det mener Rådet for Sikker Trafik skal ske nu.

- Vi gad godt se nogle flere data. Vi vil gerne have nogle tal på, hvor mange ældre der er i trafikken, og hvor mange der er involveret i ulykker. Derfor er vores stille appel, at vi får evalueret den ordning, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Se indslag - artiklen fortsætter under videoen

 

Et liv på piller

Jan Tan Cao spiser hver dag 15 stærke smertestilledende piller. Han har fået stillet i udsigt, at han mindst vil være sygemeldt delvist indtil to år efter ulykken. Herefter kan lægerne bedre vurdere, om han bliver ved med at have mén. Jan tvivler selv på, at han nogen siden komme sig fuldt ovenpå ulykken.

- Jeg synes bare, at man skal sætte sig ned og kigge på de her regler for kørekortsfornyelse. Måske er der nogen, der kan undgå at gennemgå det, jeg står i, hvis reglerne bliver strammet op, siger Jan Tan Cao.

Preben Bang Henriksen (Venstre) vil nu tage en evaluering af reglerne for kørekortsfornyelse op med justitsministeren og transportministeren.

Af den første version af artiklen fremgik det, at Rådet for Sikker Trafik er parat til at genindføre lægetjek ved 80 år. Rådet har efterfølgende henvendt sig til TV2 Nord med en præciserende kommentar om, at Rådet ønsker den nuværende ordning undersøgt og evalueret for at finde ud af, om lægetjek af ældre bilister bør genindføres. 


Juletrafikken: Disse dage og tidspunkter skal du undgå

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

DSB forventer, at de i juledagene får rekordmange rejsende med deres tog.

Når presset over julegaveindkøb er faldet, så kommer julens næste stressmoment, hvis du er en af de mange danskere, der skal rejse for at komme hjem til jul.

For med det omfattende vejarbejde, der strækker sig i begge retninger mellem Vejle og Randers, er det måske nok i år en ekstra god idé at orientere sig i trafikprognoser - i hvert fald, hvis man vil undgå at sidde i kø.

Trafikken er i år hjulpet af, at juleaften falder på en tirsdag. Det gør nemlig, at Vejdirektoratet forventer, at den udrejsetrafik, der normalt samler sig lillejuleaften, i stedet vil sprede sig over flere dage fra fredag den 20. december til tirsdag den 24. december.

Foto: Vejdirektoratet

Så Vejdirektoratet forventer generelt ikke de store forsinkelser på vejene med undtagelse af lillejuleaften, hvor der især mellem klokken 11 og klokken 14 er tryk på vejene.

Rekordmange med tog

Hos DSB er der op til jul flest rejsende fra øst til vest, mens det omvendte gør sig gældende efter jul. Sidste år solgte DSB 200.000 pladsbilletter til juledagene, og i år forventer DSB at overgå det tal med 275.000 rejsende.

Lige nu er forventningen, at den 23. december bliver den travleste dag med 40.000 rejser skarpt efterfulgt af den 21. og 22. december.

- Vi kan se, at endnu flere forventer at rejse med DSB i juledagene i år, og mange planlægger tidligere end andre år. Selvom juletrafikken i år spreder sig ud over flere dage, så anbefaler vi, at man ikke venter for længe med at planlægge og købe sin rejser, siger Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

Gode råd til turen

  • Kør uden for de mest trafikerede tidsrum, og sæt god tid af til din rejse.

  • Hold dig opdateret om den aktuelle trafiksituation på trafikinfo.dk.

  • Hold ekstra godt øje med vejrudsigten.

  • Kør efter forholdene, pas på farten, og hold god afstand til de forankørende.

  • Hav tæpper, noget at drikke og evt. en skovl med i bilen.

  • Lyt til P4 Trafik under din tur.

    Kilde: Vejdirektoratet

Hvor den 23. december er den helt store udrejsedag, bliver den 26. december den helt store hjemrejsedag.

Her forventer Vejdirektoratet, at der vil være meget trafik, der bevæger sig mellem Jylland og hovedstadsområdet i begge retninger.

Og hvis man vil undgå at sidde i en kø, så er det mellem klokken 11 og 15, at man skal undgå at rejse.

Der er dog en ubekendt faktor, når det kommer til juletrafikken, nemlig vejret. For hvis der er sne, frost og kraftig blæst, vil det have en stor indvirkning på trafikken. Hold derfor øje med vejrudsigten, ligesom det er en god idé at orientere sig på trafikinfo, inden man drager afsted.

Disse strækninger på E45 har vejarbejde og nedsatte hastigheder. Foto: Vejdirektoratet

Karner lider af demens - her stråler han som en sol

Dans og lyden af musik kan vække minder og fungere som et åndehul for både demente og deres pårørende.

Demens er en sygdom, der rammer flere og flere danskere, og det anslås, at knap 100.000 danskere lider af sygdommen. En sygdom uden udsigt til behandling. Derfor handler det om at finde måder at lindre sygdommen eller skabe momenter, hvor sygdommen kan stå i baggrunden.

- Når de kommer her, er de ret neutrale, men når de går herfra, går de med et smil på læben, siger Anita Falk Nielsen, indehaver og danselærer på Motionitten i Aars.

Ægteparret Karner Nielsen og Inge Skov i en vals. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

En af de måder hvor man kan skabe en god stund for både den demensramte og deres pårørende er nemlig igennem dans. Helt specifikt erindringsdans, der kan vække nogle af de minder, der ellers kan være svære at få frem.

- Han er glad for at komme her. Han elsker jo at danse. Det har han næsten gjort alle hans dage. Hver gang der er et stykke, han kan huske, så skal han op at danse, og så er han glad og tilpas, siger Inge Skov, pårørende til og gift med Karner Nielsen.

Lysstrejf i en mørk tid

Og det er det, musikken og dansen kan. Forskningen viser nemlig, at dans kan stimulere den del af hjernen, hvor vores korttidshukommelse sidder. Derfor afholdes der på Motionitten i Aars erindringsdans to gange om måneden for både demente og deres pårørende. Dansen bliver på den måde et afbræk fra en hverdag, hvor sygdommen kan virke altoverskyggende og dermed svær at håndtere - både som demensramt og som pårørende.

- Dansen giver mig noget livskvalitet, siger Lena Madsen, demensramt.

Og den følelse kan Inge Skov, pårørende og kone til Karner Nielsen, nikke genkendende til.

- Det er godt for mig at være afsted, og det er også godt for ham. Han stråler jo som en sol, når han er her. Derhjemme er han lidt mere indelukket, siger hun.

TV2 Nord besøgte Motionitten til erindringsdans:

Minder for en stund

I takt med at hukommelsen svigter, og man ikke længere kan lave de ting sammen, som man plejede at kunne, er det godt at have nogle friske minder at vænne tilbage til.

- Hun er glad, når hun går derfra. Og hun nyder det, når hun er her, og hun kan snakke vidt og bredt om, hvad vi har gjort. Hun kan næsten huske alle dem, hun har danset med, siger Flemming Madsen, pårørende og mand til Lena.

Som pårørende kan det til tider være svært og føles ensomt at være i, og derfor mener Anita Falk Nielsen, at der til erindringsdans, bliver skabt et rum, hvor der er plads til de tanker.

- Der er et socialt fællesskab, hvor de kan få lov at sidde og snakke med andre pårørende, og de kan opleve andre med demenssygdom. Så de bliver en del af et fællesskab, hvor de ikke står alene, fordi de hører, at der er andre, der har oplevet det samme, siger hun.

Afslutningsdansen foregår altid hånd i hånd. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Erindringsdansen i Motionitten har kørt fem gange som en forsøgsordning med støtte fra Vesthimmerlands Kommune.


Grå morgen med risiko for tågebanker - kør efter forholdene

Tendensen med gråt vejr fortsætter.

Det er - igen fristes man til at sige - en grå og kedelig morgen, som nordjyderne står op til. Temperaturerne ligger lige over frysepunktet, og det betyder, at man ikke kan udelukke, at der ligger rim på en bilrude, eller et sted der ikke er blevet saltet - kør derfor efter forholdene.

Det er heller ikke den eneste grund til, at der er brug for at være forsigtig i trafikken. Der er nemlig også risiko for tågebanker og tæt tåge i perioder.

Det har været endnu en grå uge i december, og det tegner til, at tendensen med, at der ikke er mange soltimer over Danmark fortsætter.

Frem til 8. december havde Danmark kun fået 3,7 timers solskin - til sammenligning får vi i gennemsnit 43 timers sol i december.

Men hvis solen titter frem i dag, er chancerne faktisk blandt andre steder størst i Nordjylland.

Spørg Solvej Vindblæs om vejret

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Afgift truer havn: Henrik overvejer at omgå reglerne i Sverige

Foto: Regnar Bekker / TV2 Nord

Fiskeskipper overvejer at tanke og handle med svenskerne, når ny CO2-afgift på fiskeriet indfases til nytår.

Fra nytår bliver det dyrere for fiskerne at tage på arbejde. En ny CO2-afgift betyder nemlig, at diesel til kutterne kommer til at stige med 2,25 kroner for en liter.

Og det kan få fatale konsekvenser for fiskerne i Strandby. Fiskeriforeningen anslår nemlig, at 45 procent af de mellemstore fartøjer vil være u-lønsomme på grund af afgiften. Og det er netop den type fartøjer, man finder i Strandby.

- Det er ret bekymrende, siger Claus Hjørne Pedersen, der er formand for fiskeriforeningen i Strandby og tilføjer:

- På et eller andet tidspunkt, kan man ikke overleve som havn, hvis halvdelen af fartøjerne forsvinder.

Vil tanke billigere i Sverige

En af fiskerne i byen har en alternativ løsning på det problem, som afgiften giver. Han har ingen planer om at give op endnu.

- Vi fisker en del i nærheden af Sverige, og det kunne være, at det blev sådan, at vi fylder diesel på i Sverige. Og at vi kunne sætte fiskene på auktion derovre - og måske får vi så også lavet noget håndværksmæssigt deroppe, lyder det fra Henrik Larsen, fiskeskipper på kutteren Stjerne i Strandby.

Han er helt med på, at fiskeriet skal omstille sig for at sikre den grønne omstilling, men han er ikke enig i den måde, det foregår på.

- Det er da et psykisk pres, at vi ikke aner, hvor vi står henne. Det er en underlig situation at stå i.

Hvad håber du, der når at ske, inden afgiften indfases?

- Jeg håber, de giver os noget mere tid til at få handelsaftaler på plads og mulighed for at nå at tale med banken og sådan. For det er jo en pludselig, stor ekstraudgift, der kommer, siger Henrik Larsen.

Der findes ikke grønne løsninger endnu

Claus Hjørne Pedersen er ikke sur på sin kollega over, at han overvejer at tanke og handle med svenskerne. For han forstår, at man må gøre, hvad der er nødvendigt, for at forretningen kører rundt. Han har da også selv overvejet muligheden for hans kutter.

Men det er ikke kun afgiften i sig selv, der er et problem, påpeger han.

- Worst case er, at vores flåde halveres, og det kan samfundet ikke overleve. Vi bliver nødt til at få udskudt afgiften og vi skal have et alternativ til diesel først. For som det er nu, har erhvervet ikke økonomien til at omstille sig, når der engang kommer grønne alternativer.

Men kan man ikke bare sætte prisen på fisk op, når jeres omkostninger stiger?

- Nej. Det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på fisk. Så selvom vi skal have flere penge per kilo fisk for at få det til at løbe rundt, er det ikke noget, vi bare lige kan få, forklarer Claus Hjørne Pedersen.

Meningen med afgiften er at få fiskerne over på mere grønne brændstoffer. Problemet er bare, at som det er nu, findes der ikke alternativer til dieselkuttere.

Nogle havne frygter desuden, at afgiften vil få udenlandske fiskere til at undgå at tanke i danske havne.


Har skreget på læger i årevis - nu er hjælp på vej til kriseramte kommuner

Sundhedsminister Sophie Løhde fortæller her om hovedindholdet af den nye aftale.

Der er flere læger på vej til Nordjylland, men det er ikke alle nordjyder, der får gavn af den nye aftale.

År efter år har nordjyske kommuner råbt vagt i gevær over en alvorlig mangel på praktiserende læger.

Men nu lysner det i sundhedstusmørket. Der er nemlig flere hvide kitler på vej til de kommuner, hvor det står værst til.

En ny aftale mellem regeringen og Danske Regioner skal allerede fra årsskiftet sikre flere læger til de områder i landet, hvor manglen er størst, og hvor der samtidig er flest syge borgere.

I Region Nordjylland betyder det, at seks kommuner nu kan se frem til et løft i lægedækningen.

Disse kommuner får flere læger

Kommunerne er:

  • Brønderslev

  • Frederikshavn

  • Hjørring

  • Læsø

  • Morsø

  • Thisted

  • Vordingborg

  • Lolland

  • Guldborgsund

  • Kalundborg

  • Odsherred

  • Lejre

  • Holbæk

  • Næstved

  • Ringsted

  • Sorø

  • Slagelse

Suveræn dårligst dækning

Konkret betyder aftalen, at der det første halve år i 2025 kun kan etableres nye lægepraksis i de områder, hvor lægedækningen er dårligst, fortæller sundhedsminister Sophie Løhde (V):

- Og det er især i Region Sjælland og i Region Nordjylland, at vi har den suverænt dårligste lægedækning. Derfor ønsker vi med den her aftale simpelthen at give i de to områder en særstatus.

Indsatsen skal være opsøgende og håndholdt, så regionen kommer i konkret dialog med alle relevante speciallæger i almen medicin. Regionerne skal have et særligt fokus på, at nye speciallæger i almen medicin sikres de bedst mulige vilkår for at indgå i de almenmedicinske tilbud i områderne med lægedækningsudfordringer'.

Udkast fra aftalen

Ministeren vil dog ikke sætte tal på, hvor mange læger, der efter nytår har kurs mod Nordjylland.

- Den nye aftale betyder, at vi giver Region Nordjylland en særstatus ved, at vi allerede her fra 1. januar, som et første skridt i sundhedsreformen, kan sikre, at vi har en særstatus ved, at de kommende praktiserende læger simpelthen bliver målrettet til områder i Region Nordjylland, hvor der i dag er den dårligste lægedækning, lyder det i stedet.

Et element i aftalen lyder desuden, at de store universitetshospitaler ikke må ansætte speciallæger i almen medicin i to år fra årsskiftet og frem.

Her forklarer ministeren, hvad aftalen konkret betyder for Region Nordjylland.

Glæde over aftale

Aftalen betyder også, at Aalborg Universitet kan uddanne 75 flere læger, som man dermed håber på bliver inden for regionsgrænsen, når de skal i beskæftigelse.

Selvom det ikke er alle nordjyske kommuner, der bliver tilgodeset i aftalen, vækker den alligevel stor begejstring hos regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl (V).

- Det er en rigtig god aftale for Nordjylland, men også for balancen af læger generelt i Danmark. Der har længe været behov for at sikre en struktur, så læger ikke bosætter sig i de store byer, men også der hvor der bor færrest. Det sikrer den her aftale netop, siger han.

Men aftalen gælder jo ikke alle de nordjyske kommuner, der har problemer med lægehjælp. Er det godt nok?

- Det er rigtigt, at der eksempelvis er lægemangel i Jammerbugt Kommune, men med aftalen kan vi også prioritere flere ressourcer til andre kommuner, hvis vi finder det nødvendigt, lyder svaret fra Duedahl.

Læger glæder sig over den nye aftale

Også hos de praktiserende lægers talerør i Nordjylland, PLO, er der jubel over udsigten til et snarligt opgør med lægemanglen i det nordjyske.

PLO-formand Jørgen Skadborg udtaler:

- Vi har fuld forståelse for, at der er indgået en sådan aftale, og vi er enige i, at der er behov for, at der kommer flere praktiserende læger ud de steder, hvor behovet er størst. Det er noget, PLO længe har efterspurgt. En national styring af ydernumre er nødvendig for at sikre, at de værst stillede områder ikke bliver udkonkurreret af de bedst stillede.

- For at komme i mål bliver det imidlertid afgørende, at regionerne som aftalt yder en særlig og målrettet indsats for at sikre de kommende læger de bedst mulige vilkår for at etablere klinik de steder, hvor manglen er størst.