Vrede over busforringelser: - Vi er dybt afhængige af bussen
Borgerne i Aalborg Kommune kommer på nogle strækninger til at se langt efter busserne, da kommunen skal spare 3,2 millioner på den kollektive trafik.
Aalborg Kommune er fremme med sparekniven. Det går udover den kollektive trafik i kommunen, her har politikerne besluttet at spare 3,2 millioner kroner. Det betyder, at man på nogle strækninger kommer til at se langt efter bussen.
- Det er jeg absolut ikke tilfreds med. Vi er mange, der er dybt afhængig af bussen hver dag, siger Tony Skov Boye fra Klarup.
Det er Klarup, Svenstrup, Gistrup og Vadum, der fremover skal se længere efter bussen. Det er den offentlige transport i disse byer, der mærker sparekniven mest. Hele 2,3 millioner skal findes på disse strækninger. Det betyder for eksempel i Klarup, at der på vejen Svinetruget ikke længere vil køre busser i myldretiden.
Vi er nødt til at have en ekstra bil, og det bliver nok en af ældre dato, når det bliver sådan lidt akut. Det er ikke godt for miljøet, men det bliver vi nødt til, hvis det her bliver stemt igennem.
Andreas Egmose, Klarup
- Det er da ikke i orden, så kan jeg ikke komme i skole, så skal jeg til at gå om på den anden side af Klarup for at komme i skole. Det er da ikke særlig fedt, siger Bastian Stenmo fra Klarup.
Den nye køreplan med længere mellem busserne blev onsdag stemt igennem i Sundheds- og Kulturudvalget i Aalborg Kommune. Besparelserne er dog en del af budgetforliget for 2019, som et næsten enigt byråd har stemt for. Det er kun Enhedslisten, der med sine to stemmer er gået imod.
- Jeg synes, at det er helt urimeligt. Det byrådsflertal der nu sparer på busserne er det samme flertal, der kunne finde 30 millioner i 20 år til en tredje limfjordforbindelse hen over Egholm. Det, at man prioriterer på den måde, synes jeg er rigtig rigtig dårligt, siger Per Clausen, byrådsmedlem (Enhedslisten).
Et nødvendigt onde
For resten af byrådet har det ikke været en dans på roser at forringe busforbindelserne. De er ikke glade for at skulle tage busforbindelserne fra de små byer rundt om Aalborg, men det var nu en gang et nødvendigt onde, da der skulle findes penge, fortæller rådmand Mads Duedahl.
- Vi har måtte betale flere penge til NT (red. Nordjyllands Trafikselskab) på grund af stigende brændstofpriser, derfor blev vi nødt til at prioritere inden for den kollektive trafik og tage et valg om, hvad vi ikke ville have mere, siger Mads Duedahl, Rådmand, Sundheds- og Kulturudvalget, Aalborg Kommune (Venstre).
Rådmanden understreger, at kommunen har fjernet de busser, hvor de vurderer, der var færrest passagerer, der blev generet af det. Det hjælper dog ikke de borgere i Klarup, der er afhængige af bussen.
- Vi er nødt til at have en ekstra bil, og det bliver nok en af ældre dato, når det bliver sådan lidt akut. Det er ikke godt for miljøet, men det bliver vi nødt til, hvis det her bliver stemt igennem, siger Andreas Egmose fra Klarup.
Forslaget skal endelig vedtages i Aalborg byråd i løbet af foråret. Hvis det bliver til virkelighed, træder det i kraft den 11. august.