Derfor er arbejde med farlig perron udsat
Nu fortæller Banedanmark, hvad der ligger til grund for udsættelsen af perron-arbejdet i Brønderslev.
Onsdag kunne TV2 Nord fortælle, at Brønderslevs borgmester Mikael Klitgaard (V) torsdag ville sende et klagebrev til Transportministeren, Banedanmark og de nordjyske folketingsmedlemmer som følge af udsættelsen af perron-arbejdet på Brønderlev Station.
- Når nu det er en sag, vi har kæmpet for i mange år, som endelig lykkedes, så synes jeg faktisk, at det er forkasteligt, at man ikke får det på plads. Det er måske en lille sag for nogle, men for en by som Brønderslev er det altså livgivende at have en togforbindelse til Aalborg, sagde borgmesteren onsdag til TV2 Nord.
Nu har Banedanmark reageret på kritikken.
Ikke marked for det
Først lød meldingen, at den nye perron ville stå klar i 2024. Nu er det udsat til 2025, og det er der ifølge Thomas Bruun Jessen, der er områdechef i planlægningsafdelingen i Banedanmark, en god grund til.
- Når vi går ud på markedet med entreprenørudbud, gør vi os meget umage med at ramme markedet på et tidspunkt, hvor vi tror, at de vil respondere. Vores vurdering har været, at det på markedet i Nordjylland ikke vil være muligt før 2025 at få et acceptabelt tilbud, derfor har vi forsøgt at præsentere politikerne for en realistisk plan for perron-hævning på Brønderslev Station, som bliver i 2025, forklarer han.
Perronen er sikker
Selvom Borgmester Mikael Klitgaard ikke er tilfreds med udsættelsen af projektet, så ligger han ikke skjul på, at en midlertidig løsning kan være et okay kompromis, inden projektet kan begynde.
- Vi har vurderet, at hverken en midlertidig løsning eller en billigere løsning er mulig at lave. Jeg vil også gerne understrege, at perronen fungerer, og selvom den er uhensigtsmæssig, er den sikker. Derfor har vi ikke et problem med at acceptere at den henstår, som den gør, lidt længere, men vi ser selvfølgelig frem til at få lavet en ny perron, som fremstår både brugervenlig og imødekommende, understreger Thomas Bruun Jessen, der også forsikrer, at man har et meget omfattende system for at sikre, at jernbanen er sikker.
Omfattende projekt
Det er ikke blot en lille renovering, som Brønderslev Station står overfor, og det er også derfor, at man vælger at være ekstra grundig ifølge områdechefen.
- Det, vi har brugt 2022 på, er at undersøge, hvordan vi kan lave den bedste og mest enkle løsning, og det er simpelthen, at vi er nødt til at bygge en ny perron. Hvilket indebærer at brække den gamle ned og fjerne sporene, da elementerne fra perronen ligger under sporet, og så laver vi en ny perron og lægger sporene tilbage. Vores vurdering er, at det ikke er muligt at gøre det mere enkelt eller simpelt, derfor er det et omfattende projekt, og derfor vil vi være sikre på at gøre det ordentligt, understreger Thomas Bruun Jessen.