Pris stærkt overvurderet: Trinbræt koster ikke 25 millioner - måske kun én million

Trinbræt ved Frederikshavn koster ifølge en omdiskuteret rapport dobbelt så meget som en rigtig togstation.

Der er massiv kritik af den ingeniørrapport, der for nylig har vurderet, at det skal koste mellem 20 og 25 millioner kroner at bygge et trinbræt på Skagensbanen nord for Frederikshavn. 

Flere politikere og en ekspert efterlyser en forklaring på den ekstremt dyre vurdering.

Byrådsmedlem i Frederikshavn Kommune, June Menne (S), kæmper for at få et simpelt trinbræt bygget ved Apholmen i byens nordlige udkant. 

- Jeg synes ikke, det er i orden, den måde det er blevet fremlagt på. For mig virker det som om, rapporten er lavet med det formål at understøtte argumenterne for et nej, siger June Menne.

Tidligere var der et stoppested, men efter det blev sløjfet, har der været kraftig vækst i området, som desuden ligger nær Palmestranden. Derfor ønsker hun, at folk igen kan stige på toget i området. 

quote Der må jeg sige, at et trinbræt ikke kan koste så meget

Harry Lahrman, trafikforsker, Aalborg Universitet

En hel station til det halve  

Til sammenligning blev det seneste stationsbyggeri Hjørring Øst indviet på Banedanmarks strækning sidste år. En station med 90 meter perron, 15 lysmaster, læskur og al den nødvendige teknik. Og et cykelskur til en værdi af en halv million.  

Hele stationen kostede bare 10 millioner kroner. Altså under halvt så meget, som et meget mindre og langt mere simpelt trinbræt på Skagensbanen skulle koste, ifølge ingeniørrapporten fra Cowi.

- Jamen det viser jo med al tydelighed, at det overslag, der er beregnet i Cowi-rapporten er helt forkert, for det er jo ikke en station, der har været ønsket på Apholmen, men kun et trinbræt, siger Per Larsen (K), der ud over at være folketingsmedlem, også er næstformand i både NT og Region Nordjylland.

Peder Key Kristiansen (S) er formand for regionens udvalg for Regional Udvikling. Udvalget tager sig blandt andet af kollektiv trafik. Og han kan umiddelbart heller ikke forklare, hvorfor et trinbræt skal koste det dobbelte af en meget større station.

- Hvis vi tog en beslutning om, at der skulle laves en station ved Apholmen, så kommer man til at skulle bruge nogle meget mere detaljerede beregninger, i forhold til hvad det kommer til at koste. Men jeg synes, tallene ser meget høje ud – det er jeg enig i, siger Peder Key Kristiansen.

Harry Lahrmann er en af landets førende trafikforskere. Han kan overhovedet ikke forstå, at et trinbræt skulle koste op mod 25 millioner kroner.
Harry Lahrmann er en af landets førende trafikforskere. Han kan overhovedet ikke forstå, at et trinbræt skulle koste op mod 25 millioner kroner.
Foto: Anne Christensen, TV2 Nord

Trinbræt koster en god million

TV2 Nord har bedt Nordjyllands førende trafikforsker Harry Lahrman, der er lektor hos AAU om at læse analysen fra Cowi, og hans konklusion er klar:

- Ud over at være trafikplanlægger, er jeg faktisk også bygningsingeniør, og der må jeg sige, at et trinbræt kan ikke koste så meget, siger han og uddyber: 

- Grundlæggende har rapporten fra Cowi flere problemer, men især, at den ikke gør opmærksom på de usikkerheder, der er i mange af de tal, som optræder i analysen. Og så er der også flere ting, som jeg simpelthen ikke forstår. Måske fordi rapporten er en opdatering af en rapport fra 2019, som man måske skal læse for at forstå opdateringen, siger Harry Lahrmann.

14 kilometer nord for Apholmen ligger trinbrættet ved Napstjert. En godt 60 meter lang perron med almindelige betonsten som belægning. Der er to lamper, et læskur og selvfølgelig den nødvendige elektronik. 

Præcis sådan et trinbræt, som borgerne i det nordlige Frederikshavn ønsker sig. 

Her ses trinbrættet ved Napstjert. Det er sådan et, man ønsker at etablere ved Apholmen - hvis man ellers kunne få at vide, hvad det vil koste.
Her ses trinbrættet ved Napstjert. Det er sådan et, man ønsker at etablere ved Apholmen - hvis man ellers kunne få at vide, hvad det vil koste.
Foto: Anne Christensen, TV2 Nord

TV2 Nord har talt med en lokal håndværker, som dog ikke ønsker at optræde med navn. Han vurderer, at et sådant trinbræt kan bygges for en god million plus naturligvis teknisk udstyr til et stoppested. 

Nu vil regionspolitikerne også bede om en forklaring på den ekstreme pris i Cowi-rapporten.

- Det er klart, at sådan en pris påvirker os, når vi sidder og diskuterer sagen. Men jeg ved også, at Nordjyske Jernbaner er kommet med deres bud på, hvad det vil koste at anlægge sådan et trinbræt. De landede på omkring 10 millioner kroner, men vi kommer da også til at grave lidt i, hvor Cowi har de her tal fra, og hvad de bygger dem på, siger Peder Key Kristiansen (S).

Forslaget kan ikke komme på forhandlingsbordet

Per Larsen er mere skarp i sin kritik og forlanger de korrekte tal på bordet.

- Rapporten her er klart en ommer. Der skal være et ordentligt grundlag at træffe beslutninger ud fra, og det her er vi simpelthen nødt til at få undersøgt på ny, for det kan jo ikke passe, at det skal være så dyrt, siger Per Larsen (K).

Cowi-rapporten har i øvrigt beregnet, at mellem 100-200 passagerer dagligt vil benytte et trinbræt fra Apholmen. Derfor ærgrer det June Menne (S), at processen ikke bliver sat på skinner:

- Det er jo det, der er så problematisk ved den rapport. Vi når slet ikke hen til forhandlingsbordet, hvor man diskutere, hvordan man løser opgaven bedst og billigst. Den mulighed er jo udelukket, hvis projektet i forvejen er økonomisk helt urealistisk, siger hun. 

TV2 Nord har spurgt Cowi, hvorfor de estimerer, at trinbrættet kommer til at koste omkring 20 millioner kroner, og i svaret skriver de blandt andet:

- Fokus i ’Stationsanalyse 2022’ blev efter aftale med kunden lagt på ”afklaring omkring nødvendigt opland for etablering af nye stationer. Analysen har derfor ikke beskæftiget sig indgående med estimater for anlægsomkostninger, da dette ikke var en del af opgaven, skriver Cowi til TV2 Nord.

- De 15-20 mio. kroner, der angives i den oprindelige rapport fra 2019 og igen i ’Stationsanalyse 2022’ er et generisk overslag, som ikke tager hensyn til specifikke forhold på den enkelte lokation. Overslaget på anlægsomkostninger kan derfor ikke anvendes til konkret budgettering af genetablering af et trinbræt på Apholmen, da analysen aldrig havde dette som sit opdrag.

Læs Cowis' fulde svar

Cowi skriver nedenstående i en mail til TV2 Nord:

’Stationsanalyse 2022’ er udført af COWI og Urban Creators for Region Nordjylland. Analysen er resultatet af et opfølgende arbejde på en lignende rapport, der blev leveret til Nordjyllands Trafikselskab tilbage i 2019.

Fokus i ’Stationsanalyse 2022’ blev efter aftale med kunden lagt på ”afklaring omkring nødvendigt opland for etablering af nye stationer”.

Analysen har derfor ikke beskæftiget sig indgående med estimater for anlægsomkostninger, da dette ikke var en del af opgaven.

De 15-20 mio. kroner, der angives i den oprindelige rapport fra 2019 og igen i ’Stationsanalyse 2022’ er et generisk overslag, som ikke tager hensyn til specifikke forhold på den enkelte lokation.

Overslaget på anlægsomkostninger kan derfor ikke anvendes til konkret budgettering af genetablering af et trinbræt på Apholmen, da analysen aldrig havde dette som sit opdrag.

Det nævnte overslag på 15-20 mio. kr. er fra 2018 og er hentet i vedlagte notat fra Region Nordjylland. Overslaget baserer sig på materiale fra det daværende Transport- Bygge- og Boligministerie.

Bemærk i øvrigt, at prisoverslaget indeholder 30% usikkerhedsmargen (ekstra reserver) til uforudsete omkostninger, som er et lovkrav.


Seneste nyt

fra Nordjylland