BLOG: Vi er Danmarksmestre i gode sommeroplevelser!
Foto: Mick Anderson
René Zeeberg er turistdirektør for Skagen, Frederikshavn og Sæby.
René Zeeberg mener, at vi nordjyder er gode til at imødekomme turister og gæster. Ingen går forgæves til ishuset i Nordjylland.
Sommeren er ved at gå på hæld, og jeg sidder og tænker tilbage på en sommer fyldt med sol, varme og gode oplevelser.
I Nordjylland har vi mange sommergæster – mange glade sommergæster. Det skyldes ikke mindst, at vi også er gode værter.
Vi forstår at komme vores gæster i møde, vi tilpasser os deres behov, vi har en stor pallette af oplevelser, og både naturen og kulturen spiller en afgørende rolle heroppe.
Det kan lyde pralende – især af en nordjyde som mig, når jeg fremhæver disse ting. Men i sommer blev jeg mindet om, hvor vigtigt det er at forstå vores gæsters behov, så alle får en god oplevelse.
Snydt for is?
I min ferie sejlede jeg med min familie rundt i den svenske Skærgård. Vi lagde bl.a. til i smukke Marstrand.
Efter vi havde spist aftensmad, havde jeg lovet børnene en is. Vi kom op til ishuset omkring kl. 20, – og alt var lukket. Jeg behøver ikke fortælle, hvor skuffede to børn på 5 og 7 år bliver, når de hele dagen har set frem til en stor is, og så finder ud af at byens ishus er lukket.
Vi var ikke de eneste, der havde fået den idé at spise is efter aftensmaden, der var faktisk mange, der gik forgæves.
Straks tænkte jeg, det var aldrig gået hos os. Jeg har mange gange siddet på bænken foran iscafeen i Skagen og set, hvor lang køen er - også klokken 21.00, og det er ikke kun iscaféen, der forstår at holde åbnet, når gæsterne er der.
Det er vi faktisk rigtig gode til i hele området.
Søndagsåbent, aftenåbent, juleåbent og hvad det ellers hedder. Jeg ved godt, at der også er en god business i at holde åbent, når gæsterne er købelystne.
Men det er jo en win-win situation, forretningen får penge i kassen, og gæsterne får endnu en god oplevelse med hjem i bagagen.
Det gode værtskab og gæsternes præmisser
For tiden taler man så meget om det gode værtskab. Dybest set handler det gode værtskab om at byde ind med sig selv - at komme gæsterne i møde på deres præmisser.
I det gode værtskab spørger man ind til, hvordan gæsterne skal behandles, og nej - svaret er ikke, at de skal behandles, som man selv vil behandles - men derimod som de vil behandles.
Der er forskel på mennesker, og fordi ens eget behov ikke er stort, så må man godt forvente, at gæsternes er. Det er vi gode til at forstå i Nordjylland - bl.a. ved at være der, når der er brug for os.
René Zeeberg
Turistdirektør for Skagen, Frederikshavn og Sæby