Borgmester: Vi kan ikke undvære en tredje Limfjordsforbindelse
Foto: Jesper Lange
Borgmester i Aalborg Kommune ser positivt på Enhedslistens alternativer til en tredje Limfjordsforbindelse, men han mener ikke, de løser problemet.
Der skal mere end delebilsordninger og flere togstationer for at lette problemet med det tunge trafikpres på E45 ved Limfjordstunnelen.
Så klar er meldingen fra borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen (S), efter han mandag morgen modtog fire forslag som et alternativ til en tredje Limfjordsforbindelse fra Enhedslistens Per Clausen.
Helt grundlæggende er vi uenige. Jeg mener, der er behov for den ekstra forbindelse, og det gør Per Clausen ikke.
Thomas Kastrup-Larsen, borgmester i Aalborg Kommune
- Helt grundlæggende er vi uenige. Jeg mener, der er behov for den ekstra forbindelse, og det gør Per Clausen ikke. Men ellers er det nogle udmærkede forslag, og jeg vil meget gerne drøfte med ham, om vi kan få flere til at tage toget. Vi har allerede et stort problem, så kan vi lette presset lidt på den her måde, er det kun positivt, siger Thomas Kastrup-Larsen.
Helt konkret har Per Clausen foreslået, at man giver folk mere fleksible arbejdstider, så der ikke bliver helt så travlt omkring Limfjordstunnelen på de traditionelle myldretidspunkter, og at man giver tilskud til samkørselsordninger. Derudover vil Enhedslisten lave flere stop på nærbanen og udvide skinnenettet, så tungt transitgods kan flyttes fra vejbanerne til togvogne.
Men det er ikke nok til at løse udfordringen ved Limfjordstunnelen, mener Thomas Kastrup-Larsen.
- For mennesker, der dagligt krydser fjorden for at komme på arbejde eller andet, må man bare konstatere, at turen er fyldt med frustrationer over kødannelser. Og det problem bliver ikke mindre de kommende år med den vækst, vi oplever i Aalborg. Så for mig at se er det ikke en debat om, hvorvidt vi skal have tunnelen eller ej - det er en debat om, hvordan vi får Christiansborg til at give os den, siger borgmesteren.
Han ser dog frem til at mødes med Per Clausen og tage en snak om, hvordan man bedst muligt kan få fragtgods væk fra motorvejene.
- Kan vi få flere lastvognstog til og fra eksempelvis Hirtshals til at køre på skinner i stedet for, vil det hjælpe meget. Det er allerede lykkedes os at få mere gods til Aalborg Havn kørt på jernbane, og kan vi gøre det samme i andre dele af landsdelen, vil det lette. Men det løser stadig ikke det store problem, siger Thomas Kastrup-Larsen.