Venstre presser regeringen for at fremskynde en tredje Limfjordsforbindelse

En betingelse for, at Venstre kan stemme for regeringens nye infrastrukturplan, er, at arbejdet med en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm ikke først sættes i gang i 2035.

Venstre presser nu regeringen for at få fremskyndet arbejdet med en ny tredje Limfjordsforbindelse over Egholm.

Det nordjyske folketingsmedlem og formand for Venstres folketingsgruppe, Karsten Lauritzen, siger, at en betingelse for, at Venstre kan stemme for den nye infrastrukturplan, som regeringen fremlagde i dag, er, at arbejdet med en vestlig tredje Limfjordsforbindelse ikke først sættes i gang i 2035.

- Det skriger til himlen, hvis der skal gå over ti år, før projektet sættes i gang. Hastigheden skal gevaldigt op på regeringens plan, siger Karsten Lauritzen.

Er det en betingelse for, at du og Venstre kan stemme for det her udspil?

- Ja, det er en klar betingelse. Jeg tror ikke, at man kan nå at komme i gang i 2024, som den tidligere Venstre-ledet regering, som jeg var en del af, gik til valg på, for det har den nuværende regering brugt for lang tid på at finde ud, hvad den vil. Men det skal gå meget stærkere end 2035, som kan være et starttidspunkt i regeringens plan, siger Karsten Lauritzen.

Han understreger, at der kommer en vestlig tredje Limfjordsforbindelse, hvis regeringen lytter til Venstre og ikke støttepartierne, som er modstandere af en vestlig Limfjordsforbindelse.

Planen for Danmarks infrastruktur, som regeringen i dag klokken 12 præsenterede på et pressemøde, er på mere end 160 mia. kroner frem mod 2035, herunder 106 mia. kroner til nye projekter og initiativer. 

Læs mere om planen her

Der er ikke sat en endelig dato for, hvornår det bliver muligt at køre over Egholm via en vestlig Limfjordsforbindelse. Det, vi ved i øjeblikket, er, at planen strækker sig frem til 2035 - altså 14 år frem i tiden.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) sagde onsdag til TV2 Nord følgende om tidshorisonten:

- Vi skal forhandle med Folketingets partier og noget af det, vi skal forhandle om er naturligvis den rækkefølge tingene skal bygges i. Det er klart, at der er nogle forudsætninger, der skal løses først. Der er ekspropriationer, som skal gennemføres, før man kan gå i gang med byggeprocessen. Men det bliver altså noget af det, vi skal drøfte med Folketingets partier. Fra regeringens side er vi klare. Vi ønsker at bygge en tredje Limfjordsforbindelse, og den skal være i den linjeføring, der blev aftalt for mange år siden - i 2014.


Den 3. Limfjordsforbindelse

220818 Aalborg Byråd står klar med 600 millioner kroner til en tredje Limfjordsbindelse.

Analyse: Egholm-linjen bliver valgkamp-tema igen-igen

20210408-113907-L-5856x3634ma

Radikale på Christiansborg vil nok foreslå en anden løsning end Egholm-forbindelsen

egholm4

Analyse: Derfor fjernes adgangen til at klage over Egholm-forbindelsen

220818 Aalborg Byråd står klar med 600 millioner kroner til en tredje Limfjordsbindelse.

play Fejl forsinker lovforslag om Egholm-forbindelse

indlæs flere

Seneste nyt

fra Nordjylland