Mangel på ladestandere besværliggør brug af elbiler i Nordjylland
De nordjyske udkantsområder må se langt efter ladestandere til deres elbiler. Standerne er dyre, og ingen vil investere i at opstille dem i tyndt befolkede områder.
I Østervrå midt i Vendsyssel er der en tankstation men ingen ladestation, selvom den er ønsket af borgerne.
- Det, der skal til, det er flere ladestandere, og så skal der også længere rækkevidde på elbilerne, end der er nu, siger Charles Andersen, pensionist fra Østervrå.
- Hvis der kommer flere ladestandere så vil jeg være tilbøjelig til at købe en elbil.
I Østervrå ville de også gerne have haft en ladestander allerede nu. Men det er dyrt og udbyderne finder ikke byen stor nok til, at det er rentabelt at opføre ladestandere, som det er nu.
Købmanden har forsøgt
Byens købmand, Meny, har forsøgt at stable et samarbejde på benene med udbydere af ladestationer til elbiler på Meny's egne parkeringsarealer, men det bliver foreløbigt afvist, fordi virksomhederne endnu ikke finder det attraktivt nok at opføre standere i mindre byer som Østervrå.
Vi vil gerne som kommune være med til at facilitere grøn omstilling, men det kan vi ikke lige nu.
Birgit S. Hansen (S), borgmester, Frederikshavn Kommune
Men det betyder også, at der er folk, som indtil videre har fravalgt elbil, fordi infrastrukturen endnu ikke er til det.
- Hvis der kommer flere ladestandere så vil jeg være tilbøjelig til at købe en elbil, siger Heidi Pedersen, der er medarbejder i Fakta i Østervrå og bor ikke langt uden for bygrænsen til Østervrå.
Først og fremmest skal vi sørge for, at der er ladefaciliteter nok på det statslige vejnet, der er en halv milliard afsat til det, og det er vi nu i gang med at forhandle om, så det er muligt at komme rundt i landet uden at skulle køre omvejskørsel.
Benny Engelbrecht, transportminister, Socialdemokratiet.
Det er dyrt at lave grønne ladefaciliteter
Prisen for at opføre en ladestander ved en tankstation er i omegnen af en million kroner. I Østervrå har den lokale købmand forsøgt at lave et samarbejde med flere udbydere, men ingen er interesserede.
Det er især byerne i de tyndere befolkede områder, hvor der ikke opføres ladestandere, og det er med til at skævvride, hvor man har adgang til ladning af sin elbil.
- Vi vil gerne som kommune være med til at facilitere grøn omstilling, men det kan vi ikke lige nu, siger Birgit S.Hansen, Socialdemokratiet, der er borgmester i Frederikshavn Kommune.
Der er lige nu en lovmæssig udfordring, der gør, at kommunerne ikke må hjælpe med opførelsen af ladestandere, fordi det betegnes som erhverv, og det må kommunen ikke. Borgmesteren vil derfor have transportministeren til at ændre lovgivningen..
Transportminister vil hjælpe
For et år siden blev antallet af ladestandere i Nordjylland gjort op til at være omtrent 170, og det skal vækste voldsomt de kommende ni år, hvis regeringens målsætning om næsten 1 million elbiler på de danske veje i 2030 skal kunne gøres mulig.
- Først og fremmest skal vi sørge for, at der er ladefaciliteter nok på det statslige vejnet, der er en halv milliard afsat til det, og det er vi nu i gang med at forhandle om, så det er muligt at komme rundt i landet uden at skulle køre omvejskørsel, siger transportminister Benny Engelbrecht.
I Østervrå er der dog lige nu ikke udsigt til en ladestander. Her skal man i hvert fald lidt endnu køre op omkring 20 km for at få ladet sin elbil.
Se historien fortalt som tv-indslag i toppen af denne artikel