Se billederne: Kæmpe platform ankommer til Frederikshavn

Verdens største skib bragte Tyra-feltets hovedplatform til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.

Den første af de to hovedplatforme fra Tyra-feltet ankom mandag omkring midnatstid til Frederikshavn.

Ved 21-tiden blev hovedplatformen, der vejer ikke mindre end 14.000 tons, sænket fra verdens største skib, Pioneering Spirit, ned på en pram, hvorefter fire slæbebåde trak platformen det sidste stykke ind til Frederikshavn Havn, hvor den skal ophugges og genbruges på Modern American Recycling Services’ (M.A.R.S.) genanvendelsesværft.

Man regner med at kunne genbruge op mod 95 procent af materialerne fra hovedplatformen.

FAKTA OM M.A.R.S. VÆRFT I FREDERIKSHAVN

  • Det 290.000 m2 store recyclingområde på Frederikshavn Havn er verdens første recyclingfacilitet, der er bygget til formålet - genvinding af jack up-rigge, skibe og platforme.
  • Frederikshavn Havn har udvidet havneområdet for at skabe plads til M.A.R.S.’ aktiviteter.
  • Hele recyclingområdet er fuldt belagt med membran. Der er oven på membranen etableret 40 cm bundsikringssand, og øverst er etableret 70 cm hårdt komprimeret knust klippe. Overfladevandet samles i drænrender og ledes til rensningsanlægget på området.
  • M.A.R.S.’ værft i Frederikshavn blev indviet i 2019 og er fuldt fokuseret på sikkerhed, bæredygtighed og miljø.
  • Værftet på 280.000 kvadratmeter er verdens første genanvendelsesværft opbygget helt fra bunden med det formål at nedbryde skrottede skibe og boreplatforme, så materialerne kan genanvendes.
  • Recyclingområdet har et rensningsanlæg med to 2.500 kubikmeter store opsamlingstanke, hvor regnvand fra alle arealer vil blive renset for eventuelle urenheder.
  • M.A.R.S. forventer at genindvinde 200.000 ton forarbejdet stål om året.
  • M.A.R.S.’ aktiviteter i Frederikshavn forventes at skabe mellem 140 og 200 lokale
  • arbejdspladser.

Nedtagning og genanvendelse af de gamle Tyra-platforme er et af hovedelementerne i det store Thyra-genopbygningsprojekt, der omfatter nedtagning af platforme svarende til syv Eiffeltårne beliggende 225 km ude i den danske Nordsø.

-Det er resultatet af et mangeårigt arbejde for at sikre Frederikshavn Havn en position som et center for bæredygtighed og genindvinding, når det gælder genanvendelse af både skibe og offshore-installationer. Når Total og DUC-partnerne nu har valgt at placere det, der er Danmarks største genanvendelsesprojekt, hos M.A.R.S. på Frederikshavn Havn, så ser vi det som et bevis på, at vores strategi er kommet godt fra start, og det er takket være et godt samarbejde med myndigheder og M.A.R.S. samt de øvrige aktører i genindvindingsbranchen på havnen, fortæller havnedirektør Havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen, der så ankomsten fra første parket yderst på havnemolen, da platformen kort efter klokken 24 mandag aften lagde til.

Platform fra Tyrafeltet skal hugges op i Frederikshavn

Medarbejdere på M.A.R.S. har siden ankomsten knoklet med at svejse en bro fast til prammen, så man kan trille hovedplatformen i land.

Pioneering Spirit, der måler ikke mindre end 477 meter i længde og 124 i bredden, sætter om kort tid igen kursen mod Nordsøen, hvor den skal skære den anden hovedplatform af benene og fragte den til Frederikshavn.

Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Mick Knive Anderson
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Mick Knive Anderson
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Mick Knive Anderson
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Mick Knive Anderson
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Mick Knive Anderson
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Mick Knive Anderson
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Mick Knive Anderson
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Bruno Stagsted
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Hovedplatformen fra Tyra-feltet ankommer til Frederikshavn, hvor den skal ophugges og genbruges.
Foto: Bruno Stagsted

Seneste nyt

fra Nordjylland