Den første af de to hovedplatforme fra Tyra-feltet ankom mandag omkring midnatstid til Frederikshavn.
Ved 21-tiden blev hovedplatformen, der vejer ikke mindre end 14.000 tons, sænket fra verdens største skib, Pioneering Spirit, ned på en pram, hvorefter fire slæbebåde trak platformen det sidste stykke ind til Frederikshavn Havn, hvor den skal ophugges og genbruges på Modern American Recycling Services’ (M.A.R.S.) genanvendelsesværft.
Man regner med at kunne genbruge op mod 95 procent af materialerne fra hovedplatformen.
FAKTA OM M.A.R.S. VÆRFT I FREDERIKSHAVN
Nedtagning og genanvendelse af de gamle Tyra-platforme er et af hovedelementerne i det store Thyra-genopbygningsprojekt, der omfatter nedtagning af platforme svarende til syv Eiffeltårne beliggende 225 km ude i den danske Nordsø.
-Det er resultatet af et mangeårigt arbejde for at sikre Frederikshavn Havn en position som et center for bæredygtighed og genindvinding, når det gælder genanvendelse af både skibe og offshore-installationer. Når Total og DUC-partnerne nu har valgt at placere det, der er Danmarks største genanvendelsesprojekt, hos M.A.R.S. på Frederikshavn Havn, så ser vi det som et bevis på, at vores strategi er kommet godt fra start, og det er takket være et godt samarbejde med myndigheder og M.A.R.S. samt de øvrige aktører i genindvindingsbranchen på havnen, fortæller havnedirektør Havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen, der så ankomsten fra første parket yderst på havnemolen, da platformen kort efter klokken 24 mandag aften lagde til.
Medarbejdere på M.A.R.S. har siden ankomsten knoklet med at svejse en bro fast til prammen, så man kan trille hovedplatformen i land.
Pioneering Spirit, der måler ikke mindre end 477 meter i længde og 124 i bredden, sætter om kort tid igen kursen mod Nordsøen, hvor den skal skære den anden hovedplatform af benene og fragte den til Frederikshavn.