Stena Line skal sejle på strøm
Foto: Stena Line
Stena Line skal fremover sejle på strøm mellem Frederikshavn og Gøteborg.
Færgerne mellem Frederikshavn og Gøteborg skifter motorerne ud med batterier.
Det skal være slut med store, forurenende motorer i bugen på færgerne, der sejler mellem Nordjylland og Sverige. Stena Line begynder i løbet af få måneder at drive skruerne ved hjælp af strøm.
Det svenske rederi har netop underskrevet en aftale om brug af batterier på færgen Stena Jutlandia, der sejler mellem Frederikshavn og Göteborg. Projektet forventes at være i drift allerede inden for få måneder.
- Idet både størrelsen og prisen på batterier er faldende, er batteridrift blevet et meget interessant alternativ til traditionelt brændstof i transportsektoren. Det kan betyde, at udledninger til luften kan elimineres fuldstændig, siger en begejstret Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line i en pressemeddelelse.
Stena Line bruger i forvejen træsprit som en del af brændstoffet på ruten mellem Gøteborg og Kiel.
Batteriprojektet på Stena Jutlandia går i gang med det samme og vil blive integreret i tre faser.
Første fase handler om at gøre det muligt at skifte til batteridrift på skibets bovpropeller, når færgen lægger til kaj, mens næste fase skal forbinde batterierne til propellerne, således at færgen kan sejle op til 10 nautiske mil ad gangen på ren batterikraft.
Tredje og sidste fase skal gøre det muligt for færgen at sejle op til 50 nautiske mil ad gangen på batterikraft, hvilket svarer til afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Stena Line forventer, at projektets første fase vil være implementeret allerede inden sommeren 2018.
Kontrakten om levering af de 1MWh store batterier er indgået med Callenberg Technology Group. Projektet er støttet af både Den Svenske Maritime Administration og EU.