Hirtshals Havn med eksplosiv vækst: - Det kan ikke være bedre
Foto: Kim Haugaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix
Hirtshals Havn vækster, og i alt er der tilført fisk til havnen med en samlet værdi på 1,46 milliarder kroner. Sidste år blev der landet fisk for 560 millioner kroner.
2019 har været et år, der har stået i laksens tegn – i hvert fald på Hirtshals Havn. Både fordi der er blevet tilført masser af laks fra Norge, Færøerne, Island og Skotland, og fordi havnen har landets største koncentration af virksomheder inden for lakseforædling.
Laksen har sikret massiv vækst til havnen, der gik fra at lande fisk for en samlet værdi på 560 millioner kroner i 2018 til i 2019 at tilføre fisk til havnen med en samlet værdi på 1,46 milliarder kroner.
For os viser det, at Hirtshals er stedet, hvor man kan samle laks og føre videre ned i Europa. Det kan ikke være bedre.
Jens Kirketerp Jensen, Hirtshals Havn
- Laks er blevet et marked i endnu større grad end tidligere. For os viser det, at Hirtshals er stedet, hvor man kan samle laks og føre videre ned i Europa. Det kan ikke være bedre, siger Jens Kirketerp Jensen, der er direktør for Hirtshals Havn.
Med resultatet manifesterer havnen sin position som omdrejningspunkt for håndtering og formidling af laks.
En position, der ifølge havnens bestyrelsesformand blandt andet skyldes havnens beliggenhed og mange års kompetence inden for fisk.
- Aktiviteterne på Hirtshals Havn har udviklet sig i en positiv retning, hvis vi ser 2019 i et overordnet perspektiv. Særligt tydeligt er det naturligvis, at vi igen har fået en afgørende position i Danmarks fiskesektor, siger Hirtshals Havns bestyrelsesformand Anker Laden-Andersen.
Vækst i passagerer, lille fald i godstrafik
Det er ikke kun inden for fisk, havnen vækster. Også bil- og passagertrafikken er i positiv udvikling. I 2019 var der en samlet trafik på 2.420.000 passagerer, og det svarer til en fremgang på 2,4 procent i forhold til året før.
Den samlede godstrafik over havnen udgjorde 1,8 millioner tons – lidt mindre end året før, hvor godstrafikken udgjorde 1,9 millioner tons. Generelt har godstrafikken i Europa været faldende.
- På et enkelt forretningsområde har vi i nogen grad været påvirket af udefrakommende faktorer, der er relateret til den svage europæiske recession og i særlig grad til Brexit. Det er dermed forhold, som vi ikke har nogen indflydelse på, der giver os en stagnation, siger Anker Laden-Andersen.
I januar åbnede Smyril Line en ny rute mellem Hirtshals, Torshavn på Færøerne og Torlakshöfn på Island.