Lokomotivføreren Maria råber op - livsfarligt når folk krydser skinnerne
Lokomotivfører og tillidsrepræsentant hos Nordjyske Jernbaner, Maria Vistrup er godt træt af de mange baneløbere, som krydser skinnerne ulovligt.
Lokomotivførere, der kører til og fra Hjørring Station er dybt rystede over et voldsomt stigende antal baneløbere, der krydser skinnerne ulovligt.
Lokomotivfører og tillidsrepræsentant hos Nordjyske Jernbaner, Maria Vistrup, har kørt tog i 17 år. Nu overvejer hun at kvitte jobbet, hvis folk bliver ved med at løbe ud foran toget, når både skilte og en "rød mand" i lyssignalerne, siger de skal blive på perronen.
- Hvis antallet af baneløbere ikke kommer ned, vil jeg kraftigt overveje, om jeg når at blive pensioneret i det her job, som Maria Vistrup udtrykker det.
I årets første seks måneder er det sket mindst 17 gange på Hjørring Station, at personer har ignoreret advarselslamperne og er smuttet over for rødt - samtidig med at et tog er på vej mod dem. Til stor frustration for Maria Vistrup og de andre lokomotivførere.
- Det påvirker os næsten hver eneste dag. Vi kommer i en slags choktilstand, når det sker. Vi bliver bange for, hvad der kan ske, hvis en baneløber falder lige foran toget, siger Michael Tolbod Koch ud af vinduet, inden han sætter toget i gang mod Skørping.
Ifølge Banedanmark er problemet med baneløbere kun blevet større og større. På landsplan var der i andet kvartal i år 518 indberetninger om ulovlig færdsel i sporet. Og hvor der i Hjørring hele sidste år var syv indberetninger, er der altså over det dobbelte antal på foreløbigt kun et halvt år.
- De gambler med mit liv
Lokomotivførernes tillidsrepræsentant er ved at have fået nok. Det går ud over helbredet.
- Efter hver hændelse kører der en film i hovedet. Og man tænker på, hvad der kunne være sket, hvis skinnerne havde været våde, eller jeg havde kørt bare lidt stærkere. Det er meget belastende. Sporløberne gambler ikke kun med deres eget liv, de gambler også med mit og mine kollegers psykiske helbred, Maria Vistrup.
Fakta
• I første halvår af 2022 var der på landsplan 733 indberetninger om ulovlig færdsel i sporet på landsplan. Det er cirka 100 flere end i første halvår 2021.
• "Topscorer" er Københavns Hovedbanegård med 47 hændelser, hvilket er næsten en firdobling i forhold til 2021.
• Hjørring Station ligger på tredjepladsen med 17 nærvedpåkørsler i første halvår af 2022. Det er 10 mere end i 2021.
• Antallet af nærvedpåkørsler er større end antallet af indberetninger, da der er et vist mørketal.
• De stationer, hvor der er flest tilfælde, og hvor der er sket den største stigning i antallet af tilfælde, gennemgås kvartalsvist af en tværfaglig gruppe i Banedanmark for at se, om der med fordel kan gennemføres tiltag, som kan reducere trafikken over sporet.
Kilde: BaneDanmark
De, der har prøvet det i trafikken kan måske nikke genkendende til det. At man også rent fysisk kan få det dårligt efter næsten at have været ved at køre galt. Det sker også for lokomotivførerne.
- Jeg bliver dårlig af det. Jeg får kvalme, hovedpine og begynder at ryste, når det sker, siger Maria Vistrup.
Uden at vil nævne hvor mange, så oplyser Nordjyske Jernbaner, at der er lokomotivførere, som hvert år er stoppet, fordi de mange nærvedspåkørsler har taget for hårdt på dem. Maria Vistrup har altså også overvejet sin fremtid.
- Det kan ikke blive ved det her. Det tvivler på, at jeg kan holde til psykisk, siger hun.
Et af de blå tog med to vogne fra Nordjyske Jernbaner vejer 88 tons.