Elever måtte ikke være med da Kronprinsessen besøgte skole
Forældre til elever i specialklasser på Aabybro Skole er vrede på skolen, fordi deres børn ikke måtte være tilstede da Kronprinsesse Mary for nyligt indviede skolen.
Forældre til børn fra Aabybro Skoles specialklasser raser over, at børnene blev sendt på udflugt den dag, Kronprinsesse Mary indviede den nye skole.
Forældre til børn i specialklasser på Aabybro Skole kalder det diskrimination, når skolens ledelse vælger helt bestemt, at sende flere af børnene på udflugt på den store dag, da skolens skal indvies af Kronprinsesse Mary.
- Det er at diskriminere dem, og de bliver valgt fra på en rigtig grov måde, siger Natasja Brämer Tulstrup Holm, der er forælder til et af de børn på Aabybro Skole, som ikke fik lov at møde Kronprinsesse Mary forleden.
I en mail på skolens intranet fik flere forældre nemlig at vide, at deres børn ikke skulle møde op på den store dag. Det er i følge skolen sket, fordi fagfolk havde vurderet, at det ikke ville være til børnenes bedste at deltage.
- Jeg er ked af at høre, at det er sådan forældre oplever det på. Den måde det har været tænkt fra skolens side har været direkte modsat, nemlig en inkluderende proces ved at møde børnene med de behov, de har. Vores hensigt har været det stik modsatte, og på ingen måde at ekskludere dem, forklarer Kristina Fooken Jensen, skoleleder på Aabybro Skole.
I alt drejer det sig om 27 specialklasse-elever, der blev sendt på udflugt. 17 af dem fik selv valget om, hvorvidt de ville se kronprinsessen eller på udflugt, mens de resterende 10 fik at vide, at de ikke måtte være på skolen under besøget, og at de derfor skulle tage afsted.
Forskellen skyldes ifølge skolen, at visse af specialklasse-eleverne godt kunnet have håndteret dagen. Samtidigt blev det altså blev vurderet, at de ti elever, der blev sendt på tvunget udflugt, ikke ville kunne få en succesfuld oplevelse med det royale besøg, hvorfor de ikke fik et valg.
Nu mener forældrene, at deres børn er blevet diskrimineret.
- Det er som om, børnene opleves som meget mærkelige, og som om, de ikke hører til på den skole, siger Natasja Brämer Tulstrup Holm, der er forælder til et barn på Aabybro Skole.