Drone forhindrede redningshelikopter i at lette
21 gange på 24 dage. Det er optællingen for dronealarmerne i kontroltårnet ved Aalborg Lufthavn. I 17 af de 21 tilfælde har det ført til en lukning af luftrummet i en periode.
Da flyvestationen er militært område, er der særlige regler for luftrummet, og dermed også særlige regler for flyvning med droner.
Indenfor to kilometer fra flyvestationen er det helt forbudt at flyve, mens man mellem to og otte kilometer derfra må flyve op til 40 meters højde – vel at mærke målt fra landingsbanen.
Derfor er der flere adresser i Aalborg, hvor man slet ikke må sætte en drone i luften, da man allerede befinder sig 40 meter over landingsbanen.
Et lukket luftrum har konsekvenser
Hvis luftrummet lukkes i længere tid skaber det flere udfordringer.
- Der er jo store økonomiske konsekvenser for flyselskaberne, hvis de ikke kan lande. Det er ikke billigt, og vi ved ikke hvor lang tid, vi bliver nødt til at lukke vores kontrolzoner. Heldigvis har vores lukninger ikke været langvarige endnu, påpeger driftschefen fra kontroltårnet.
- Forrige uge havde vi en redningshelikopter, der ikke kunne komme i luften, fordi luftrummet var lukket, og det er super kritisk, fortæller major og chef for operationssektionen på Flyvestation Aalborg, Lars Bo Jensen.
I det konkrete tilfælde måtte redningshelikopteren vente i fem minutter, inden luftrummet igen var åbnet.
En af årsagerne til de mange alarmer i oktober er en omfattende opdatering af overvågningssystemet, der skal fange dronerne.
- Efter opdateringen, kan vi se mere, og vi kan få mere specifik data ud, så vi kan se, hvor dronen er, lyder det fra presseofficer Morten Valentin, der medgiver, at man opdager flere droner nu, end man gjorde før opdateringen.
Læs mere her.