Ny prognose for havn afslører - Der vil mangle penge de næste 10 år
Foto: Lisbet Christensen / TV2 Nord
Der er ikke meget at glæde sig over i den pakke, som frederikshavnerne har fået i dag i form af Frederikshavn Havn. Med gaven følger et hul i kassen på 157 millioner kroner de næste 10 år.
Den nye 10-års-prognose fremgår af materialet til onsdagens ekstraordinære byrådsmøde i Frederikshavn Kommune, hvor politikerne officielt har sagt ja til at overtage den nødlidende Frederikshavn Havn.
Prognosen tegner et anderledes sort billede af havnens økonomi end de prognoser og budgetter, som den tidligere direktion fremlagde for bestyrelsen tilbage i december 2022.
- Man kan sige, at de tal som er kommet frem nu, viser worst case. Det er det, man skal forholde sig til. Der skal selvfølgelig laves en løsning, som ikke eksisterer i dag, og som ingen hidtil har haft fantasi til at forestille sig, så det ser svært ud, siger professor Niels Dechow fra Aalborg University Business School.
TV2 Nord har fået aktindsigt i en række bestyrelsesreferater fra Frederikshavn Havn. På bestyrelsesmødet 19. december 2022 har bestyrelsen fremlagt både budget for 2023 og en 10-års-prognose.
Her peger den daværende direktion på, at man kun vil have mindre udfordringer med likviditeten i perioden fra 2022 til 2031, og prognosen slutter med, at man i 2031 vil have positiv likviditet på seks millioner kroner.
Alle kan være rolige og trygge
Af et bestyrelsesreferat 30. december 2022 bliver det også påpeget af Lars Karlsson, som i en kort periode i slutningen af 2022 og begyndelsen af 2023 var fungerende formand, at Frederikshavn Havn er en god og sund virksomhed, hvilket afspejler sig i den 10-års-prognose, som er sendt til bestyrelsen:
- Både ejer og kunder kan være rolige og trygge med Frederikshavn Havns forretning og økonomi, er Lars Karlsson citeret for at have sagt på bestyrelsesmødet.
Ifølge referatet udtrykte Lars Karlsson bekymring over en samtale, som han havde haft med borgmester Birgit S. Hansen (S) og kommunaldirektør Thomas Eriksen. Ifølge referatet bar samtalen ifølge Karlsson præg af, at de ikke forstod Frederikshavn Havns forretning og økonomiske forhold.
Tallene - og det billede som nævnes i referaterne fra dengang - er langt fra den virkelighed, som politikerne og kommunaldirektøren nu ser ind. I den nye 10-års-prognose forventer man, at der negativ likviditet hvert eneste år frem til 2033.
Ekspert: Investeret over evne
Frederikshavn Havn har siden 2014 været igennem to store havneudvidelser. Udvidelser som havnen har lånt store millionbeløb til. Samtidig er flere af projekterne blev dyrere end budgetteret, og det har fået den økonomiske fundament under havnen til at vakle.
Gælden er i dag i nærheden af 1,7 milliarder kroner.
- Det er et fænomen, som er kendt fra andre investeringssammenhænge, for på et tidspunkt bliver investeringen så stor, så man ikke ser realiteten og bliver ved med at investere i håbet om, at så kommer den store omsætning, siger professor Niels Dechow fra Aalborg University Business School.
Frederikshavn Havn skal alene i renter og afdrag betale mere end 100 millioner kroner om året de næste 10 år. Det viser 10-års-prognosen for havnens økonomi, og desuden skal der også findes penge til den almindelige drift til blandt andet lønninger.
En stor gæld er ikke et problem, hvis omsætningen og overskuddet følger med, men det er ikke tilfældet her. Indtjeningen er ganske enkelte ikke høj nok til at betale renter og afdrag.
Omsætning var drømmetal
Resultatet før afskrivninger er næste år budgetteret til at blive på små 70 millioner kroner, mens renter og afdrag er på i alt 109 millioner kroner. Også disse tal adskiller sig markant fra den prognose, som bestyrelsen fik fremlagt i december 2022. Her lyder skønnet på, at man i 2025 ville have en omsætning på 112 millioner kroner.
- Omsætningen har været et drømmetal. Den har ikke været realistisk, siger Niels Dechow.
Bestyrelsen for Frederikshavn Havn har nu afleveret nøglerne til havnen til Frederikshavn Kommune. Den kommunale selvstyrehavn er blevet til en kommunal havn, som nu skal styres af byrådet og økonomiudvalget, som får den rolle, havnebestyrelsen havde, mens kommunaldirektør Thomas Eriksen står i spidsen for direktionen på havnen.
Det er desuden besluttet, at der laves en slags havneforum, hvor alle partier og løsgængere har en plads.
Det forum har indtil videre mødtes to gange, og det er her man blandt andet beslutter den exit-strategi som skal laves fra selvstyrehavn til kommunal havn. Den største store opgave er at få styr på, hvordan man får mindsket de store afdrag på lånene.
- Man må i første omgang se, om man kan få udsættelse på nogle af lånene og afdragsfrihed i et stykke tid, og så må man se, om man kan genforhandle nogle vilkår. Man må også se, om man kan genforhandle nogle vilkår med de eksisterende kunder på havnen, men det er svært, for de har juridisk bindende aftaler, siger Niels Dechow.