Borgmester om sin første gang: - Jeg fik en moden dame til at hjælpe mig

21. november er der valg til kommunalbestyrelser og regionsråd. En af de store udfordringer er at lokke de unge vælgere i stemmeboksen, og derfor samarbejder TV2 Regionerne om kampagnen #opstemt, der skal gøre de unge opmærksomme på, hvorfor det er vigtigt at deltage i nærdemokratiet.

Læsø Kommunes borgmester Tobias Birch Johansen løftede onsdag sløret for slibrige detaljer om sin første gang.

- Jeg fandt en moden dame, jeg kunne få til at hjælpe mig med det, fortæller han.

Det bør nok præciseres, at Læsø-borgmesteren talte om den første gang, han stemte til et valg. Sammen med tre andre nordjyske borgmestre var han onsdag på Voergaard Slot for at bidrage til kampagnen #opstemt, der skal hjælpe de unge vælgere med at huske, at der er kommunal- og regionsrådsvalg 21. november.

- Det er vigtigt, at de unge forstår, hvilken betydning, det har, at man får valgt. Personligt gik jeg ikke særligt meget op i det og fik heller ikke så meget undervisning i det. Senere har jeg fundet ud af, hvilken indflydelse det har, siger Tobias Birch Johansen (Venstre).

- Demokrati er usædvanlig vigtigt. At vi faktisk på demokratisk vis har indflydelse på ting i stedet for bare at brokke os i hjørnerne, og det kan man ikke lære tidligt nok. Allerede som to-årig - nej, et-årig - skal man give børn ansvar, så de kommer i gang med selv at bestemme noget, siger Mikael Klitgaard (Venstre), borgmester i Brønderslev Kommune.

quote Vi skal lave en masse sjove indslag, og vi laver tv på en helt anderledes måde end normalt, så det bliver lidt mere let, og vi taler lidt mere til de unge.

Sophie Schou Jensen, journalist ved TV2 Nord

De otte TV2 Regioner arbejder sammen om kampagnen, der skal tale til de unge vælgere.

- Målet er at vække interesse hos de unge og gøre dem opmærksomme på kommunalvalget, og så håber vi selvfølgelig også, at de går ned og sætter et kryds den 21. november, siger Sophie Schou Jensen, journalist ved TV2 Nord.

Kulturministeriet har støttet projektet, som bliver rullet ud over både tv-skærmen og sociale medier. På TV2 Nord er det nogle af stationens yngste journalister, der står for at fortælle de nordjyske unge om det kommende valg.

- Vi skal lave en masse sjove indslag, og vi laver tv på en helt anderledes måde end normalt, så det bliver lidt mere let, og vi taler lidt mere til de unge, siger Sophie Schou Jensen.

Hjørring Kommunes borgmester Arne Boelt har tidligere prøvet at lave videoer til den yngre målgruppe i forbindelse med blandt andet studiestartsarrangementet Hjørring Live. Han forstår godt, at den klassiske dækning af lokalpolitik ikke fanger dem.

- Det er svært at få de unge engageret i den måde, vi taler på i tal og termer, og derfor bliver vi nødt til at gøre det en lille smule mere spændende, end det er til hverdag, siger Arne Boelt (Socialdemokratiet).

I løbet af november vil der bliver lagt videoer ud på den fælles platform opstemt.dk, og 20. november - dagen før valget - bliver der lavet et længere program, som er målrettet de unge vælgere.

- Jeg vil jo håbe, de hører efter. Det tror alle gamle folk, men jeg vil da bare sige, at jeg tror, at vi i vores samfund skal opdrage folk til at deltage i demokratiet. Det er vigtigt hele vejen igennem, siger Mikael Klitgaard.

- Jeg tror helt klart, det kan rykke dem, at vi taler en lille smule til dem, siger Tobias Birch Johansen.

Du kan følge #opstemt HER.

 


Seneste nyt

fra Nordjylland