Læsø skal have ny færge - og den skal sejle på strøm
Kapaciteten på den nye færge bliver en anelse større end den, Læsøfærgen har i dag – der bliver plads til 600 passagerer og 115 personbiler – og så bliver der flere afgange til og fra øen.
Debatten har raset i årevis, men nu er det endeligt besluttet: Læsøs nye færge skal sejle på strøm.
- Det ligger i tiden, at vi skal have en grøn færge.
Sådan lyder det fra færgeudvalgets formand, Jess Jessen-Klixbüll om den kommende færge, som et flertal af øens politikere har truffet beslutning om.
Færgen skal være en såkaldt lukket dobbeltender. Det vil sige en færge, der ikke skal vendes i havnen, derimod vender kaptajnen blot sædet, og så er man klar til at sejle den anden vej.
Og så skal den være el-drevet med batteripakke. Passagererne skal ifølge færgeudvalget dog ikke være bange for, at færgen løber tør for strøm, for der er ud over kæmpe batterier også grønne generatoranlæg om bord.
- Det er ikke et forsøg, det er en driftsløsning, der er kendt og benyttet blandt andet på Ærø, fortæller Jess Jessen-Klixbüll.
Når vi sidder som politikere og tager beslutninger, så er det vigtigt, at vi tager de nødvendige beslutninger for Læsøs bedste og Læsøs fremtid, og det, synes vi, vi har gjort
Tobias Birch Johansen, borgmester, Læsø
Behov for ny færge
Læsøfærgen i dag hedder Margrete Læsø, og hun blev sat i rute mellem Vesterø Havn og Frederikshavn tilbage i 1997. Her er plads 76 personbiler og knap 600 passagerer.
Dertil kommer reservefærgen Ane Læsø, der er mindre end Margrete Læsø.
- Vi har nogle ældre skibe, der er fine, og de sejler, og vi er vant til, at de sejler stabilt, men de bliver ældre, og det betyder, at det bliver sværere at holde en stabil drift, siger Læsøs borgmester Tobias Birch Johansen fra Venstre.
Han henviser blandt andet til for blot tre måneder siden, da Læsø i flere dage pludselig blev afskåret fra omverdenen, fordi Margrete Læsø var på værft, da Ane Læsø sejlede ind i bolværket efter det uheld ikke kunne sejle.
Så stod Kattegat-øen uden færgesejlads.
- Det holder ikke fremover, at vi som i dag sejler med begge vores skibe i fartplanerne om sommeren for at opretholde den kapacitet, der er behov for. Det er et problem, at man indsætter sit reserveskib i en fast fartplan, lyder det fra borgmesteren, der tilføjer:
- Det vigtigste er, at der er stabil drift, så folk ved, hvad de har at forholde sig til.
Flere afgange og hurtigere overfartstid
Den kommende nye el-drevne færge bliver umiddelbart ikke væsentlig større end Læsøfærgen har i dag, der bliver plads til 600 passagerer og 115 personbiler. Alligevel viser beregninger, at færgen vil kunne øge kapaciteten væsentligt.
Det skyldes, at færgen gerne skulle kunne sejle mere og også hurtigere end i dag.
- Hvis vi sejler fem ture i løbet af en dag, så får vi en kapacitet, der er over 30 procent af i dag, og dermed imødegår vi de ønsker og krav, vi ser ind i, siger færgeudvalgets formand, Jess Jessen-Klixbüll.
Planen er, at færgen skal have fire afgange hver dag året rundt med mulighed for en femte afgang midt på dagen.
Og det er her på den afgang, det vil være muligt at skrue op for farten og få overfartstiden ned med et kvarter, således at man kan krydse Kattegat på en time og et kvarter.
Kæmpe økonomisk udskrivning
Netop dét med flere afgange og ankomster til og fra øen har erhvervsliv og ikke mindst læsøboerne selv igennem flere år ønsket sig.
Nu er beslutningen så taget.
Færgen bliver en investering på op mod 300 millioner kroner og den største økonomiske beslutning, der er taget på Læsø.
- Jeg ved ikke, hvor stort det bliver. Nogle siger, det bliver din død at lave Læsøs største investering nogensinde, andre siger, det er fantastisk. For nogle er det ikke en populær beslutning, for andre er det en populær beslutning, men det er nødvendigt. Det er en nødvendig beslutning, siger Tobias Birch Johansen, borgmester på Læsø.
- Når vi sidder som politikere og tager beslutninger, så er det vigtigt, at vi tager de nødvendige beslutninger for Læsøs bedste og Læsøs fremtid, og det, synes vi, vi har gjort.
Færgen finansieres blandt andet med statslige lån, så kommunens udgifter forbliver de samme.
Der er desuden planer om et stort solcelleanlæg på Læsø, så man på den måde kan forsyne den nye færge med strøm.
Og så beholder færgeselskabet Margrete Læsø som reservefærge.