Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Borgmester har fået nok: - Vi vil ikke mere

Venstre og Mariagerfjord-borgmester Mogens Jespersen (V) vil kyle to udvalgsformænd fra konstitueringspartierne af pinden, da han ikke mener, at de er til at samarbejde med.

To år inde i valgperioden og uden forvarsel vil Venstre og Mariagerfjord-borgmester Mogens Jespersen (V) kyle to udvalgsformænd fra konstitueringspartierne af pinden. Det kunne TV2 Nord tidligere på onsdagen fortælle.

- Det er bestemt noget, vi har diskuteret gennem lang tid - flere år faktisk - det har vist sig mange gange, at der er blevet gjort noget andet end det aftalte, så nu har vi sagt, at det må være op til vores stående formænd, om de har tillid til dem, for det har vi ikke mere, konstaterer borgmester i Mariagerfjord Kommune Mogens Jespersen. 

Det er formændene Jørgen Hammer Sørensen (DF), der leder Teknik og Miljø samt Jens-Henrik Kirk (K) fra Kultur og Fritid, der ønskes sendt på porten.

- Som udvalgsformænd har de gjort det godt, men de har også nogle opgaver i byrådet, og der skal vi kunne stå sammen, men det har igen vist sig, at vi ikke kan.

- Det har intet med vendetta at gøre, selvfølgelig er vi forskellige, ellers var vi i samme parti, men det er måden, vi kommer derhen, som ikke er korrekt. Nu har vi sat stolen for døren, nu vil vi ikke mere, understreger borgmesteren. 

En fodfejl

Jørgen Hammer Sørensen (DF) var dog noget chokeret over udmeldingen. 

- Jeg var dybt overrasket over at have et samarbejde i 10 år, og så fordi man laver en fodfejl uden betydning, så trækker man det kort her, konstaterer han.

Fodfejlen, som der referereres til, er, at man ved sidste byrådsmøde, som omhandlede komunale besparelser, kom med et ændringsforslag, som man sendte til pressen inden byrådsmødet.  

- Vi laver den lille fejl, som vi anerkender, og vi ligger os fladt ned, for det var ikke fair over for vores politiske venner, pointerer Jørgen Hammer Sørensen.

Det har du fortrudt?

- Ja, det kan jeg se nu, at sådan skal man ikke gøre tingene, konstaterer han.

Dog menes 'fodfejlen' ikke at være så lille, når man spørger borgmesteren. 

- Når man sidder og har problemer i et udvalg, som vi har nu, og udvalget kommer syv personer og har brugt tid på at lave en aftale, så kan alle komme med ændringsforslag, og jeg opfordrede til, at man kom med det - bare i god tid - men jeg hørte intet, før det på dagen var i nyhederne, forklarer Mogens Jespersen. 

Se hele interviewet med borgmesteren herunder: 

konstitueringsaftale eller ej? 

Ifølge Jørgen Hammer Sørensen, er der tale om et brud på Konstitueringsaftalen, dog er borgmesteren ej her enig med formanden. 

- Jeg synes ikke det er sagligt begrundet, hvilket der står det skal være i reglerne, så jeg mener ikke, de kan bryde deres konstitueringsaftale på den her måde, konstaterer Jørgen Hammer Sørensen. 

Hvis man skal ophæve en konstitueringsaftale, så skal der jo være et sagligt grundlag bag. Er det her et sagligt grundlag, eller er det bare politisk uenighed?

- Jamen, vi har ikke ophævet en konstitueringsaftale. Vi ønsker bare, at der skal være en anden formand.

Men det var vel en del af konstitueringsaftale i sin tid, at de skulle have de her poster.

- Ja, men der var også nogle ting, der lå bag, at de skulle have de her poster. Og det er nogle af de ting, som de ikke lever op til. 

Så du mener faktisk, at det er dem, der bryder konstitueringsaftalen, ved ikke leve op til den?

- Det er i hvert fald deres ageren og ageren over for pressen, der gør, at vi i Venstres gruppe har sagt, at nu kan vi ikke stå mål med det her mere.

Så du mener, at I har et savligt grundlag for at bryde den konstitueringsaftale nu?

- Vi har et sagligt grundlag til at bede udvalgene om at finde ud af, om de har tillid til deres formænd. Hvis de har det, så fortsæt de. Hvis ikke de har det, og der er flertal for, at de skal stoppe, så stopper de.

Endeligt eller ej? 

Det er endnu ikke endeligt, og derfor kan Venstre også trække forslaget tilbage, om det er en realitet, regner borgmesteren med at finde ud af torsdag, hvor der er gruppemøde i Venstre.

- Men man skal aldrig sige aldrig i politik, så vi snakker sammen i morgen for at udføre vores byrådsmøde. Og det her er jo ikke en sag for byrådet. Det er én alene, de stående udvalg, der bestemmer, hvem de vil have som formand.

Hvordan skal I kunne samarbejde fremover?

- Jamen, for at lave et samarbejde, så skal man have nogle samarbejder med. Det har vi ikke nu, afslutter Mogens Jespersen. 

 


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

- En forlængelse med Mathias er bestemt ikke noget, vi har taget for givet, for der har været og er stadig masser af interesse for ham, men vi ser hans tilsagn som et massivt statement om, at vi har store sportslige ambitioner og ønsker at beholde vores bedste spillere så længe som muligt, fastslår James Gow, der er sportsdirektør ved AaB.

Mathias Jørgensen kom til AaB for under et år siden, da han blev købt fri fra sin kontrakt med Esbjerg fB. Og siden da har det været en succes at have ham på holdet.

Han blev i sommeren udnævnt til anfører for AaB.

- Forlængelsen er også et udtryk for, at vi har et miljø, hvor en spiller som Mathias føler sig hjemme og ønsker at være en del af. Mathias er en excellent anfører og leder, der samtidig selv præsterer på et topniveau, og at han er parat til fortsat at fighte og levere for AaB og Aalborg, er et boost for hele klubben og vores selvforståelse, konstaterer James Gow.

Mathias Jørgensen glæder sig over at have tilføjet endnu et år til sin aftale:

- Da muligheden for en forlængelse opstod, var jeg ikke i tvivl om, at det var det, jeg ville, og jeg er superglad og stolt over at kunne forlænge min aftale med AaB.

- Jeg har snart været her i et år, og det har været et fuldstændig fantastisk år for mig. Dengang tænkte jeg, at det var et ”match made in heaven”, og det synes jeg, at det har været lige siden. Jeg har det dejligt både på banen og uden for banen her i Aalborg. Jeg sætter pris på min hverdag i klubben og de personligheder, der omgiver mig, så jeg ser meget frem til endnu mere tid i AaB-trøjen, siger Mathias Jørgensen


Markante kvinder bliver hyldet ved busstoppestedet

Foto: Lisbet Christensen

Jens-Christian Hansen er formidlingschef ved Vendstssel Historiske Museum. Her står han ved siden af Nanny Faye, der var forstander på Hjørring Pigeskole, der senere blev til Hjørring Private Realskole.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Hvorfor står der pludseligt syv kvinder i aluminium ved et busstoppested. Det undrer folk sig over, når de kommer forbi Nørregade i Hjørring.

Det kan være virkeligt kedeligt at vente på en bus, men i Hjørring kan ventetiden nu fordrives med et museumsbesøg.

- Så bliver det mere interessant at vente på bussen, for man undrer sig nok lidt over, hvad det er for nogle kvinder, der pludseligt står her, siger Jens-Christian Hansen, der formidlingschef hos Vendsyssel Historiske Museum.

Hjørring Kommune vil gerne give bustoppestederne noget lokalhistorisk identitet. Derfor har de bedt Vendsyssel Historiske Museum om at lave en udstilling ved bustoppestedet i Nørregade.

Museet har en udstilling med markante kvinder, og derfor var det nærliggende at trække den fortælling ud på gaden. De syv kvindelige aluminiumsfigurer er alle udstyret med QR-koder. Dem kan man scanne med sin telefon og på den måde læse mere om de historiske kvinder og få stillet sin nysgerrighed.

- Nu bringer vi det udenfor museets rammer. Kvinderne kommer ud i byrummet. Mange af dem har sat et aftryk på historien, men navnene er måske ved at være lidt glemt, siger Jens-Christian Hansen.

Fiskerkonen fik hjælp af Dronningen

En af kvinderne ved bustoppestedet er fiskerkonen Magrehte Gaadsbo, der blev født i 1828. Hun mistede både sin mand og en søn på havet.

I 1878 forliste to sejljoller ud for Lilleheden. Selvom strandfogeden straks red til Nørre Tornby, hvor han alarmerede redningsbåden, nåede redningsfolkene ikke frem i tide. Der var seks fiskere i jollerne, og de fem af dem druknede – heriblandt Thomas Pedersen Gaardbo, Margrethe Gaardbo mand. Først to år og ni måneder efter drev hans lig i land ved Uggerby.

Fiskerkonen Margrethe Gaardbo skrev til Dronning Louise og bad om hjælp. Foto: Vendsyssel Historiske Museum

De lokale fiskere havde i årevis forgæves forsøgt at få myndighederne til at oprette en redningsstation I Hirsthals. Margrethe samlede underskrifter ind blandt fiskerkonerne. Hun skrev et brev direkte til Dronning Louise, hvor hun forklarede den frygt konerne levede i, fordi de ingen redningsbåd havde. Der gjorde indtryk, og så fik Hirtshals sin redningsbåd. Den dag i dag er redningsbåden i Hirtshals opkaldt efter Magrehte Gaardbo.

- Det har reddet liv, og det gør det forsat, siger Jens-Christian Hansen

Mindesten for mænd - og en kvinde

I Hjørring er der kommet fokus på kvindernes indflydelse på lokalhistorien. I Sct. Knuds Kilde i Hjørring står der en række mindesten sat for historiske personerne. Alle sammen mænd. Men på kvindernes internationale kampdag 8. marts fik fotograf Kirstine Lund (1952-1948) som den første kvinde en sten i parken.

- Det er fantastisk, at man langt om længe også kan få en markering af, at der også er kvinder, der kan sætte gang i noget, sagde Karin Møller Larsen, der er formand for Soroptimist International Hjørring ved den lejlighed. Soroptimisterne er et internationalt netværk af erhvervskvinder, der har taget initiativet til at få en mindesten for en kvinde.

De syv kvinder er:

Christiane og Ane Elisabeth Rasmussen

Kirstine Lund

Margrethe Gaardbo

Nanny Faye

Skov-Kirsten

Signe Hansen.

Christiane og Ane Elisabeth Rasmussen

Kirstine Lund

Margrethe Gaardbo

Nanny Faye

Skov-Kirsten

Signe Hansen.

Ved samme anledning sagde kulturminister Jakob- Engel Schmidt (M), at han er parat til at afsætte op til 50 millioner kroner til at finansiere statuer af berømte danske kvinder. En undersøgelse, som Jyllands-Posten har lavet, viste at kun 31 uf af 321 statuer i de danske kommuner er af kvinder.

- Går man igennem København, er der jo flere statuer af fabeldyr og heste, end der er kvinder, sagde kulturministeren til DR.

Senere på året vil Vendsyssel Historiske Museum lave en byvandring med fokus på lokale historiske kvinder.

- De er meget meget spændende, også fordi man stadig kan se de aftryk, de har efterladt sig i byrummet, siger formidlingschefen.


Molslinjen har budt ind på Læsøfærgen: Det skal der ske nu

Foto: Arkivfoto: Jesper Christiansen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Skulle man ende med at vælge løsningen med Molslinjen, så tænker borgmesteren ikke, at det er urealistisk, at Molslinjen vil kunne komme i drift i 2027.

'Kom bar du, kom bar du, kom bar du.'

Ja, de fleste danskere synger nok den velkendte linje inde i hovedet, når de læser den.

Normalt er det på færgeovergangene mellem Jylland og Sjælland, de fleste hører sangen, men nu kan det altså måske blive en realitet på overgangen fra Frederikshavn til Læsø.

Ny færge eller ej?

Diskussionerne om en ny færge til Læsø har stået på i årevis, og i juni 2023 var man i Færgeudvalget enige om specifikationerne til en ny færge. En investering på omkring 300 millioner kroner og den største investering nogensinde på Læsø.

Men måske skal kommunen slet ikke selv købe den nye færge alligevel. Den beslutning blev nemlig sat på pause i januar 2024, da der opstod en mulighed for, at en anden aktør kunne stå for færgedriften til og fra Læsø.

Siden blev der lavet et europæisk udbud i tæt samarbejde med Transportministeriet, og nu er fristen for at afgive bud overskredet.

Og der er altså kommet et bud, som er fra Molslinjen.

- Vi holdt møde med dem torsdag, hvor vi drøftede, hvad deres bud indeholder, og gennemgik det, så vi og de kunne få nogle uddybninger, forklarer borgmester på Læsø Tobias Birch Johansen (V).

- Derudover ville vi også have en fornemmelse af, om selskabet kun havde kommercielle interesser, og kun tænkte på at tjene penge. Det var dog slet ikke det, vi blev mødt af. Vi blev præsenteret for en serviceplan, der tænkte på både gæsterne og borgerne, tilføjer han.

Det skal der ske nu

Borgmesteren forklarer, at begge parter nu skal kigge tingene igennem og eventuelt holde flere møder. Efterfølgende skal færgeudvalget præsentere det hele for kommunalbestyrelsen, som skal kigge buddet igennem.

- Jeg håber virkelig og satser på, at alt er klar til en gang i februar, så vi kan præsentere det for kommunalbestyrelsen der. Så har vi nemlig februar og marts til at gå det igennem og sørge for, at det er 100 procent transparent, forklarer borgmesteren.

Borgmesteren er overbevist om, at det burde gå relativt hurtigt at få det på kommunalbestyrelsens møde.

- Derefter skal der tages en beslutning om, vi vil gøre det eller ej. Der er deadline i april, og derefter er det en lang proces, lyder det.

Skulle man ende med at vælge løsningen med Molslinjen, så tænker borgmesteren ikke, at det er urealistisk, at Molslinjen vil kunne komme i drift i 2027.

- Der kan ske mange ting, og man ved aldrig hvad der sker, men det er tidsplanen indtil videre, konstaterer borgmesteren.


Vil trække en særlig form for turisme til området

Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Erhvervsturisme kan være med til at gør lavsæsonen mere profitabel.

Himmerland resort, Bramslev Bakker og Verdenskortet er blot nogle af Himmerlands mange turistattraktioner, som har godt fat i turisterne.

Men attraktionerne ønsker nu at få udbredt kendskabet til deres måske knap så synlige faciliteter for erhvervslivet.

Destination Himmerland har derfor samlet flere turistvirksomheder for at opstarte et forum, som skal udvikle og sætte fokus på brandingen af erhvervsturisme i området, så de mange mødefaciliteter og konferenceoplevelser, mange af turismevirksomhederne har, kan stå stærkere på markedet.

En af virksomhederne er Verdenskortet i Klejtrup. De mener, at mange af faciliteterne i Himmerland, såsom naturen, kommer til at spille en større rolle i fremtiden, når virksomheder skal holde møder og konferencer ude af huset.

- Vi håber selvfølgelig, at man får øjnene op for, at møder behøver ikke at foregå i et lokal med fire hvide vægge og et par vinduer, lyder det fra Britta Vestfal Pedersen, der er vicedirektør for Verdenskortet.

Mange oplevelser i Himmerland  

Ifølge destinationsdirektør ved Destination Himmerland Johanne Bugge, er erhvervsturisme en vigtig del af de erhvervsdrivendes økonomi, da møder og konferencer ikke er så sæsonbetonet.

- Erhvervsturisme er et vigtigt forretningsområde for mange af vores erhvervspartnere, og især i vores lavsæson, hvor man kan få en god indtægt på møder og konferencer, og de kommer oftes der, hvor der ikke er private turister, så det er en god måde at få omtjening på, at arbejde med erhvervsturisme, forklarer hun og uddyber:

- Det kan vi kan se på markedet er, at erhvervsturister efterspørger oplevelser, når de skal have deres medarbejdere og leder på møder eller konferencer. Og det har vi nogle rigtig gode bud på i Himmerland.


Har du også set det? Julepynt er stadig oppe i Aalborg

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

I Aalborg Centrum hænger der stadig julepynt - og det er på trods af, at kalenderen i dag skriver den 23. januar. Normalt er det væk fra midten af januar.

Men der er en god grund til det, forsikrer citychef Jes Asmussen.

- Vi håber, at det er væk om en uge til 14 dage. Problemet er, at vi er blevet gjort bekendt med, at man ikke må køre lidt i de gader, der kører busser. Og så er det svært for os at tage vores granguirlander ned, siger han til TV2 Nord.

Og inden man overhovedet behøver at spørge om mere, skynder han sig at sige:

- Og grunden til, at vi endnu ikke har fjernet det julepynt, vi ikke behøver lift til, er simpelthen at det er for dyrt at tage pynten ned ad flere omgange, så vi gør det hele på én gang, forklarer han.

Cityforeningen afventer nu myndighedernes råd. Men alt tyder på, at julepynten tages ned af en underleverandør i nattetimerne, så det ikke forstyrrer bustrafikken.

- Da vi i år fik en henvendelse om, at man ikke må bruge en lift, når der kører busser i gaden, anede vi det ikke. Det har vi aldrig hørt om før, og derfor har vi gjort det i årevis, siger Jes Asmussen.